Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av HakanF
Jag har en fundering varför det är så tabu att vid byte av kompakt hjullager att knacka in lagret utan hjullagervertyget?

Om man lägger hjullagret i frysen så dessa -18 c krymper lagret lite grann sedan knackar in lagret på fel sätt.
Vad skiljer dessa försiktiga knackningar mot vad lagret kommer uppleva vid körning?
Eller blir det den stora skillnaden när lagret snurrar.

Jag har på tidigare bilar knackat dit hjullager som sedan gått långt innan bilen skrotats utan problem (10 000 - 20 000 eller mer mil på lagret).

Men på Volvon så gav lagret ifrån sig missljud redan efter 4000 mil ifs var det ett billigt Kina lager (fast Volvo är ju kina bil nu så det verkade passande ;))
av MickeM
Enda "tabu"et är väl att lagerkulorna inte ska ta drivkraften. Slag eller press.
Det pallar dom inte, utan små skador i lagerytan eller kulorna uppstår.

Lagern är designade för radiella krafter.
Kompaktlagren är två lätt koniska lagerhalvor som ska hållas samman med viss kraft.
Därför tål dom viss axiell kraft vid tex svängar. Men kördes bilen i velodrom höll inte hjullagren länge. Så även tex rätt hjulinställning är viktigt.

Byte du tätningen samtidigt? (Nästan alltid mot drivaxelsidan)
Drog du sammanhållande mutter/skruv till rätt moment?
(Drivaxelmutter/skruv alltså)
Användarvisningsbild
av lennarte
På framhjulsdrivna bilar har det i måånga år varit ett "kompakt" dubbelt kullager som inte ska delas på. Då krävs en press för att kunna byta lagret utan att skada det. Är de en äldre bakhjuldriven bil med koniska rullager är det inga problem att knacka ur och I lagren
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: fre 25 okt 2019, 22:27 På framhjulsdrivna bilar har det i måånga år varit ett "kompakt" dubbelt kullager som inte ska delas på. Då krävs en press för att kunna byta lagret utan att skada det. Är de en äldre bakhjuldriven bil med koniska rullager är det inga problem att knacka ur och I lagren
Kan du förklara skillnaden? Oavsett om det är ett dubbelt kullager eller ett koniskt lager ska man väl aldrig lägga kraft annat än på den ytter eller inre ring man vill pressa/knacka i eller ur. Dvs aldrig läggaa kraften på kulor eller rullar.

Eller har jag missuppfattat något.

Eller är det så att kulorna tar stryk även om man har tillverkat en rörstump som bara ligger an på den ring som man vill knacka i eller ur?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev: fre 25 okt 2019, 22:27 På framhjulsdrivna bilar har det i måånga år varit ett "kompakt" dubbelt kullager som inte ska delas på. Då krävs en press för att kunna byta lagret utan att skada det. Är de en äldre bakhjuldriven bil med koniska rullager är det inga problem att knacka ur och I lagren
Kan du förklara skillnaden? Oavsett om det är ett dubbelt kullager eller ett koniskt lager ska man väl aldrig lägga kraft annat än på den ytter eller inre ring man vill pressa/knacka i eller ur. Dvs aldrig läggaa kraften på kulor eller rullar
Eller har jag missuppfattat något.
Eller är det så att kulorna tar stryk även om man har tillverkat en rörstump som bara ligger an på den ring som man vill knacka i eller ur?
Ett dubbelt kullager på en framhjulsdrivna bil kan sitta oerhört fast + att det är nästan aldrig en plan yta som mothåll så man måste bygga en "fixture". Montera ett nytt sådan lager är oftast myyycket lättare och gör man då som TS skriver är det inga problem. Volvo har löst problemet med att byta framhjulslager på 7/900 modellerna. Det går inte att byta, finns bara kompletta nav att köpa .....
Ser på den övre bilden att det inte är ett hjullager för bilar, det är ett "vanligt" 2-radigt spårkullager. Som framhjulslager används 2-raders vinkelkontakt kullager. På dessa lager är den inre delen 2-delad, och inte hel som på bilden.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dom flesta FWD, iaf volvo, har inte ens klassiska hjullager. Utan det är en hel enhet som byts. Enda som behöver knackas är drivaxeln ur lagret, i övrigt är lagret bara skruvat i spindeln(på 85x70 t ex är det 4 E-torx bultar).
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Dom flesta FWD, iaf volvo, har inte ens klassiska hjullager. Utan det är en hel enhet som byts. Enda som behöver knackas är drivaxeln ur lagret, i övrigt är lagret bara skruvat i spindeln(på 85x70 t ex är det 4 E-torx bultar).
Misstänkte faktiskt det eftersom det kom på 740 -88B, men erfarenheten av "nya Volvo" (framhjulsdrivna) är begränsad. Detta med "kompletta enheter" som "färdiga nav" är egentligen inget nytt. SKF började med detta på -60-talet första bilen med dessa "kompletta nav" var Fiats första framhjulsdrivna bil Fiat 128. Den var populär på -70-talet (bland topp 10 sålda i Sverige). Dock hade den Fiats vanligaste fel så i slutet på-80-talet var alla upprostade. Denna bil hade SKFs nya kompletta nav på bakhjulen... :-o men "vanliga" vinkelkontakt lager i framhjulen :-) :-)
Denna bil var den första men tvärställd motor och växellådan monterad vid sidan (tidigare var växellådan monterad under motorn). Nu räknar jag inte med Saab 92, Trabant och liknande. Motorn hade även enkel överliggande kamaxel med kamrem (som Volvo sedan kopierade nästan rakt av, B21). T.ex justerbrickorna för ventilerna var exakt samma... :-/
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Bara som referens så ser ett hjullager till 85x70 ut såhär :)

Bild

Personligen måste jag dock säga att jag faktiskt föredrar den konstruktionen över lösa lager. Det är mindre jobb och mindre risk för problem vid ur och i montering(förutom limmade drivaxlar på 85x70, som är ett helt annat problem ...). Centrummuttern kräver visserligen rejäla grejer att få bort(jag tog hjälp av en 2m gammal parabolstång som hävarm för att lossa min), men den försvann 99 och blev ersatt med en bult som inte ska dras med 120nm+60grader. Men allt det är ju drivaxel-relaterat, och har egentligen inget med hjullagret att göra. Bak t ex som är av nästan samma konstruktion är pissenkelt att byta.

Visst, lagerenheten kostar mer än vad lösa lager gör till andra modeller, men man kan inte få allt här i världen :)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]