Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ok67
#1343787
Funderade just på den saken. Borde väl vara en rätt smal sak att konvertera befintliga VEA-motorer så att de går att köra på E85?

E85-bilar är nämligen undantagna från malus-skatt! På en V90 eller XC90 sparar bilägarna uppåt 10000 kr om året de första tre åren. Känns som det skulle underlätta försäljningen rejält!
#1343874
Det var så här 2016: Det fanns redan en prototyp eller möjligen serietillverkad (?) E85-motor när VEA lanserades. Med lite bildsök kan man säkert hitta bilder på den. Den visades i pressen tiden innan lanseringen.
Men samtidigt kom beslutet, ställningstagandet (?) att sluta med FFV eller E85, som är samma sak.
Så min bedömning är att det finns en färdig konstruktion som man kan starta upp om man bara vill?
Det har rört på sig på den senaste tiden på E85-fronten. Frågan är om det är tillräckligt starka krafter?
Här pratar man rätt mycket om konvertering av befintliga bilar, men även nya nämns. Lyssna på detta (även om ljudet krånglar lite i något tillfälle)

Notera att det är en ganska färsk inspelning.
av Ok67
#1343882
Rådlös skrev: tor 24 okt 2019, 08:24 Det var så här 2016: Det fanns redan en prototyp eller möjligen serietillverkad (?) E85-motor när VEA lanserades. Med lite bildsök kan man säkert hitta bilder på den. Den visades i pressen tiden innan lanseringen.
Men samtidigt kom beslutet, ställningstagandet (?) att sluta med FFV eller E85, som är samma sak.
Så min bedömning är att det finns en färdig konstruktion som man kan starta upp om man bara vill?
Det har rört på sig på den senaste tiden på E85-fronten. Frågan är om det är tillräckligt starka krafter?
Här pratar man rätt mycket om konvertering av befintliga bilar, men även nya nämns. Lyssna på detta (även om ljudet krånglar lite i något tillfälle)

Notera att det är en ganska färsk inspelning.
Om man sparar 30000 kr åt kunderna så lär man lätt kunna ta 15000 kr mer betalt för bilen. Med tanke på att Sverige är en stor marknad för Volvo så borde det vara meningsfullt.
#1343919
Fast om skatten går från 10.000kr/år till 2.000kr/år så finns en poäng. Det är viktigare än nån deciliter hit och dit. Nu skulle Volvo verkligen tälja guld om de kom ut med en E85 modell.

Bara för att visa hur viktigt det är: En VW Amarok kostar 15.000kr/år just nu. En Dodge Ram med V8 kostar 3.000kr/år eftersom den är etanolkonverterad. Man slipper hela Bonus/Malus med etanol.
av Ok67
#1343921
MartinS skrev: tor 24 okt 2019, 13:45 Det skall ju löna sig att köra med bilen också, de flesta köper ju inte bilen och ställer den i garaget.
Poängen är ju just att man kan köpa en E85-kompatibel bil och sedan köra på bensin om man vill det. En XC90 B6 får 13000 kr i skatt efter nyår. Specar man den som E85-kompatibel så blir skatten kanske 2-3000 kr. Du slipper hela malus-skatten med en sådan bil.

Det måste väl vara attraktivt för samtliga kunder till bensinmotorerna?
av Ok67
#1343923
Lövet skrev: tor 24 okt 2019, 15:14 Fast om skatten går från 10.000kr/år till 2.000kr/år så finns en poäng. Det är viktigare än nån deciliter hit och dit. Nu skulle Volvo verkligen tälja guld om de kom ut med en E85 modell.

Bara för att visa hur viktigt det är: En VW Amarok kostar 15.000kr/år just nu. En Dodge Ram med V8 kostar 3.000kr/år eftersom den är etanolkonverterad. Man slipper hela Bonus/Malus med etanol.
En E85-kompatibel bil behöver väl inte dra mer om den körs på bensin?
#1343934
Ok67 skrev:
Lövet skrev: tor 24 okt 2019, 15:14 Fast om skatten går från 10.000kr/år till 2.000kr/år så finns en poäng. Det är viktigare än nån deciliter hit och dit. Nu skulle Volvo verkligen tälja guld om de kom ut med en E85 modell.

Bara för att visa hur viktigt det är: En VW Amarok kostar 15.000kr/år just nu. En Dodge Ram med V8 kostar 3.000kr/år eftersom den är etanolkonverterad. Man slipper hela Bonus/Malus med etanol.
En E85-kompatibel bil behöver väl inte dra mer om den körs på bensin?
Nej det gör den inte, det avsåg nog körning på etanol. Men min poäng är att skillnaden i skatt har mycket större skillnad än skillnaden i förbrukning. Det är ett oerhört billigt sätt ge bilarna en enorm konkurrensfördel i Sverige. Men jag tror inte det händer, utomlands kommer e85 bilar inte sälja någonting och svenska marknaden är för liten. Dessutom kommer nog skattesystemet ändras rätt snabbt om etanol blir på modet igen. Att ett par hundra Dodge Rams rullar runt "för billigt" är inte skäl nog att ändra men om varenda Volvo skulle runda bonus/malus blir det snabbt fart på skatteverket.
av Ok67
#1343956
Lövet skrev: tor 24 okt 2019, 17:31
Ok67 skrev:
Lövet skrev: tor 24 okt 2019, 15:14 Fast om skatten går från 10.000kr/år till 2.000kr/år så finns en poäng. Det är viktigare än nån deciliter hit och dit. Nu skulle Volvo verkligen tälja guld om de kom ut med en E85 modell.

Bara för att visa hur viktigt det är: En VW Amarok kostar 15.000kr/år just nu. En Dodge Ram med V8 kostar 3.000kr/år eftersom den är etanolkonverterad. Man slipper hela Bonus/Malus med etanol.
En E85-kompatibel bil behöver väl inte dra mer om den körs på bensin?
Nej det gör den inte, det avsåg nog körning på etanol. Men min poäng är att skillnaden i skatt har mycket större skillnad än skillnaden i förbrukning. Det är ett oerhört billigt sätt ge bilarna en enorm konkurrensfördel i Sverige. Men jag tror inte det händer, utomlands kommer e85 bilar inte sälja någonting och svenska marknaden är för liten. Dessutom kommer nog skattesystemet ändras rätt snabbt om etanol blir på modet igen. Att ett par hundra Dodge Rams rullar runt "för billigt" är inte skäl nog att ändra men om varenda Volvo skulle runda bonus/malus blir det snabbt fart på skatteverket.
Tror du? Volvo säljer ändå ca 60 000 bilar per år i Sverige. En inte oansenlig del av 650 000 som man sålde globalt 2018. Man skulle lätt kunna sno åt sig 20 000 kunder till från VW, Audi, BMW och Mercedes om man är ensam om att erbjuda bilar utan malus.

Sedan är inte E85 unikt för Sverige. Även i USA är etanol stort. Där säljer man 100 000 bilar per år och dessutom är 100% av dessa bensindrivna.

Allt detta ska ställas mot den mycket låga utvecklingskostnaden.

Vad som skulle hända med skatterna kan man ju bara spekulera i. Men E85-drivna bilar har alltid haft skattefördelar i Sverige. Även om de försämrades något under den värsta boomen i slutet av 00-talet. Lägg därtill också lägre bränslekostnad.

Jag tror att det skulle vara lönsamt!

För övrigt så kan man ju fundera över rimligheten i att HVO-kompatibla dieselbilar inte åtnjuter samma skattefördelar som E85-bilar. HVO är ju till skillnad från E85 helt förnybart och dessutom förbrukar en dieselbil mindre bränsle. Men skatteintäkterna blir väl för små då :P

Min var också lös och hängde p&ari[…]

Rekommenderar åter en gång Bildelsbase[…]

Då fick jag besked idag att Volvo ska vina. […]

Byta värmepaket V50 2.4 Bensin

Jag kan ha fel angående detta. Kanske bara f[…]