- fre 02 aug 2019, 17:42
#1329958
På V70 ÅM 2008/2009, bensin är det vanligt att kompressorn skär innan bilen nått 20.000 mil. Min rök 1000mil efter rembyte vid 19.000mil...
Vanligt vid AC-fel:
a) finns det medel kvar, så går det söka med en el. sensorverktyg...
b) tomt system: läcksökning med annat ämne som kvävgas, UV för att hitta ev. spårmedel, mm.
Ett läckande system får inte fyllas med köldmedium R134a pga. miljökrav. Den är över 1000ggr. farligare än CO2. (googla "CO2e" ekvivalens, eller hur det nu stavas).
Misstänker att AC var redan tomt när ni åkte in i verkstan och att kompressor redan kan vara skadad sen innan. Går knappt göra funktionskontroll med tomt system.
Men skär den, så slog tryckvakten ej ut kompressorn, som betyder att verkstan kan ha fylld ett läckande AC-system. Men det är bara gissning.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk