Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Statsminister
En släkting till mig var i fjällen på semester. På söndagseftermiddagen när dom skulle bege sig hem så blev det problem med bilen. Det var nånting med fjädern fram på ena sidan som hade gått sönder. Dom lämnade bilen utanför en Volvo verkstad och lämnade in nyklarna på en mack brevid(då det var söndag) därpå hyrde dom en bil hem.

Han ringde till verkstaden på morgonen efter och dom skulle titta på bilen direkt. Efter en stund ringde verkstadskillen tillbaka och sa att Mercedes skulle skicka en trailer och hämta bilen för att köra den till en av deras verkstäder. Han hade ringt och skulle beställa delar när MB sa åt honom att inte röra bilen, dom skulle hämta bilen och laga felet utan kostnad. MB tog det på Goodwill, helt utan att någon ens frågat dom om det. Dom betalade till och med för deras hyrbil hem!
Ska tilläggas att bilen är en E klass från 99 med 18 000 mil på mätaren!

Det är ju nästan att man måste köpa Mercedes nästa gång. (MB lackade om bilen på goodwill för ca 2 månader sedan)

Vart nästan chockad när jag hörde det och var tvungen att dela med mig av det :)
Användarvisningsbild
av Driver64
Det där med "nånting med fjädern fram" är väl ett ganska allvarligt konstruktionsfel på just E-klass. Skulle inte vilja ha en bil där man vet att framfjädringen kan kollapsa när som helst...
av jbl
Precis allvarligt fel men ändå bra att man får det på goodwill.

Undrar om Volvo hade tagit detta på goodwill?
av matzen10
Jag tror nog att även Volvo hade tagit det på goodwill. Är det ett konstruktionsfel så är det! Men förhoppningsvis bygger inte Volvo några bilar med de allvarliga felen..

---> Matz
Användarvisningsbild
av Bosa
Tvivlar faktiskt på att Volvo skulle stå för både reparationen och hyrbil på en åtta år gammal bil.

Något liknande hände för en kompis som åkte en Peugeot 605. Bilen var 10 år gammal och hade rullat över 25000 mil när han fick ett brev hem från Peugeot att fjäderbena i fram hade ett kontruktionsfel. Han blev ombedd att kontakta verkstad för att boka tid för gratis utbyte av fjäderbena. Det är lite smått imponerande.
Användarvisningsbild
av CarMan
När det gäller alvarliga konstruktionsfel som kan föra bilen trafikfarlig så brukar USA marknaden ligga på kraftigt & kräva viss saker. det är kanske dörför man kan få saker åtgärdade på äldre bilar
av matzen10
Vad tror ni CarMan/Frigge; Är det troligt att Volvo skulle stå för detta om det var motsvarande fel och årsmodell?

M V H
---> Matz
av Frigge
matzen10 skrev:Vad tror ni CarMan/Frigge; Är det troligt att Volvo skulle stå för detta om det var motsvarande fel och årsmodell?

M V H
---> Matz
Svårt att avgöra då det kan vara olika Policy för olika saker.
Är felet så allvarligt att bilen anses som Trafikfarlig så ja det tror jag absolut.
Användarvisningsbild
av CarMan
Personligen så tror jag volvon aldrig hinner bli gammal innan felet uppdagas o åtgärdas.
av Robert63
Just det här felet är något MB gärna vill tysta ned. Det har skrivits en del om det i diverse biltidningar och MB´s s.k kvalitetsrykte har fått sig en rejäl törn. Först när det började skrivas om det började MB fatta att de var tvugna att ta problemet på allvar.

MB´s senare modeller har dragits med rejäla rostproblem och att de lackat om bilar hör mer till standard än undantag.

Jag hade tidigare MB och var aktiv på MB-forat, http://www.mbsca.com/forum/. Även där, bland de mest hängivna entusiasterna, är det stort tvivel kring MB´s kvalitet och hur man behandlat kunderna i goodwillfrågorna.

Volvo hade garanterat skött detta bättre, men framförallt hade det aldrig hänt.

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]