Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

25.000 euro, cirka 250.000 kronor, det är prislappen på Volkswagens kommande elbil men i Sverige blir den ännu billigare.

Bilen får dessutom 60.000 kronor i bonusrabatt. Det blir tufft för konkurrenterna att matcha.

nån som vet mer om modellen?
SRT skrev:Jo det låter billigt men eftersom VW gjort bort sig tidigare med diverse fusk så ska man ju inte vara för säker på vad man får för dom pengarna. :-)
Här är en bild på prototypen:

https://www.blocket.se/stockholm/Elbil_ ... ?ca=11&w=3

Bild
SRT skrev:Jo det låter billigt men eftersom VW gjort bort sig tidigare med diverse fusk så ska man ju inte vara för säker på vad man får för dom pengarna. :-)
Di får såklart ingen a4 el liknande. Jag undrade mer om det fanns någon konceptbil som den ska baseras på

Fuskar gör de alla. Mer el mindre
Och jag bryr mig då inte det minsta

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Utsläppsfusk är (var?) väl mer regel än undantag bland de flesta tillverkarna. VW var väl vad jag förstår "lite" mer systematiska i sitt fusk då bilarna detekterade rullande landsvägar men inget jag skulle bojkotta de som företag för.

Finns det något pressrelease eller något till underlag för detta? Har man presenterat någon faktisk bil eller ska man släppa "en bil" "någon gång"?
Det här är den officiella prototypen: https://teknikensvarld.se/volkswagen-i- ... ga-331420/

En av få saker som oroar mig är att de har placerat batteriet i bottenplattan som Tesla. Resultatet är att det skadas även vid små kollisioner och Tesla har mycket riktigt svinhög försäkringspremie. I övrigt lär ju inte VW sälja en enda Golf framöver när bilen lanserats...
Teslas försäkringspremie beror väl inte specifikt på att dom har batteriet i bottenplattan? Det har väl med att göra att det är en bil i miljonklassen med 400+ hk.

Många andra elbilar har också batteriet i bottenplattan och det verkar inte påverka premien speciellt av vad jag erfara.
Batteriet på Tesla är ett stort problem enligt produktchef på ett av Sveriges största försäkringsbolag som är partner till min arbetsgivare. Det kostar +150.000kr att laga mindre incidenter. De elbilar som har batteriet i "kardantunneln" håller mycket bättre. Försäkringspremien på Tesla är klart högre än vad jag kan se på "motsvarande" bilar. För mig exempelvis är det dubbelt så dyrt att försäkra en Tesla som en BMW 7-serie. 33 tusen om året för att försäkra en Tesla och då är jag halvgammal och bor i ett naturreservat (visserligen i 08-land).
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]