Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rolle945
#1170259
Om en vanlig spole blir mkt varm,vad händer då?
1 Blir det tvärstopp= 0 gnista
2 Blir svag gnista = bilen går sämre
3 Återhämtar sig spolen när den svalnar

Tacksam för hjälp.
av Amarace
#1170281
Alla tre kan det vara, men bara om tändspolen är dålig, en frisk ska funka även när den är varm.
av rid54
#1170284
Det beror nog lite på varför den blir varm. Någon form av måttlig överbelastning kan nog göra spolen rysligt varm utan att det händer så mycket med prestanda, åtminstone inte på grund av värmen i sig själv. Men värmen alstras ju någonstans inuti lindningarna och det är då uppenbar risk att nån tråd brinner av eller att det blir kortis mellan lindning och jord inuti spolen, vilket kan förstöra tändslutsteg eller liknande rätt omedelbart om man har otur. Man måste alltså förstå varför spolen blir varm. Spolarna är normalt inte dimensionerade för att stå med full ström i lågspänningslindningen hela tiden, den ska ju brytas för att det ska bli gnista. Om strömmen inte bryts, kan spolen bli varm, men då har man ingen gnista heller.
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]