Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Nian
Hallå.

Köpte för en tid sedan en begagnad V50 som gått 21000 mil och vid provkörningen upptäckte jag inte mycket förutom sådant som jag blivit upplyst om. När jag sedan hade haft den en tid så upptäckte jag en del saker, missljud och vibrationer med mera.

Var och gjorde ett biltest hos bilprovningen och kontaktade sedan säljaren som menade på att det var inga problem att boka en felsökning då detta skulle gå på trafiksäkerhetsgarantin som jag har en månad. Men att han menade på bara för att det låter lite betyder det inte att det är något fel på bilen då gamla bilar låter. Försökte då upplysa honom om att oavsett om en bil gått 10000mil eller 20000mil så är det ju något fel om det låter eller vibrerar men att han då menade att det var inte säkert att dom på verkstan skulle tycka att det var något fel efter att dom kikat på den. Ska in till veckan med bilen.

Tänkte då på detta med konsumentköplagen är den också lika begränsad till antal mil bilen gått? Har för mig att den säger något om att fel som uppkommer inom 6 månader från att bilen köptes ska betraktas som att dom fanns där vid köptillfället. Eller?

Det vibrerar iallafall i ratten vid körning och inbromsning och jag misstänker kort och gott bromsarna, det borde ju vara trafiksäkerhet om något.
Det knackar någonstans när man svänger till höger.
Ett snurrande ljud som kommer från motorn eller växellådan vid gaspådrag och under färd som tystnar när man trycker ner kopplingen.
För att nämna några.

Inget av detta fanns på varudeklaration med där fanns dock att klimatanläggningen hade en onormal funktion men det var inte åtgärdat för den fungerade ju sa säljaren då den skulle den inte åtgärdas då det var en gammal bil. Kommer dåligt med kalluft och något snurrande ljud som hörs till och med när man står utanför bilen med den igång.

Man måste ju ska kunna köpa en begagnad bil utan att man direkt ska behöva lägga ut tiotusentals kronor på att laga den, det var som bilen jag bytte in var mer värd än bilen jag köpte och då hittade dom så klart en del grejer på den som bara måste åtgärdas och inbytesvärdet sjönk en aning. Men då sa säljaren att det är självklart att dom måste åtgärda alla fel då nästa köpare måste förväntas få ett problemfritt bilägande. Då kan man ju tycka att det ska gälla alla då.

Ursäkta om inlägget är spretigt men är så jävla förbannad bara på attityden vissa säljare har.
Konsumentköplagen är på din sida.. Läs igenom lite vad den säger innan du ger dig i kast med firman igen.

Det du troligen inte kan få hjälp med även om den inte kommer funka bra är klimatanläggningen. Står det onormal funktion på deklarationen har man inte mkt att hämta.

Är bromsarna nedslitna eller felaktiga redan vid köp ska det åtgärdas... Har du kört väsentligt många mil kommer det bara räknas som normalt slitage. Får du inte den hjälp du förväntar dig från företaget du köpte ifrån skulle jag tipsa om att höra med konsumentvägledare i din kommun (sök på nätet). Gratis vägledning via telefon av kunniga inom konsumenträtt.

Skulle också råda till att försöka dokumentera så mkt som möjligt av din kommunikation med firman. Skriv ner vad och när saker sagts och om möjligt spela in telefonsamtal och spara mail.
Man kan dock inte förvänta sig bättre skick än vad som är normalt i avseende på mil och pris. Slitna bromsar vid 21k mil är inte nödvändigtvis ett fel. Det är dock lite av en gråzon, jag har fått sådant åtgärdat på garanti också men det var nog lite "goodwill" klass på den reklamationen.
Lövet skrev:Man kan dock inte förvänta sig bättre skick än vad som är normalt i avseende på mil och pris. Slitna bromsar vid 21k mil är inte nödvändigtvis ett fel. Det är dock lite av en gråzon, jag har fått sådant åtgärdat på garanti också men det var nog lite "goodwill" klass på den reklamationen.
Nej inte kanske ett fel men när det påverkar bilen som det gör så tycker jag att man borde ha åtgärdat det innan man säljer bilen. Avgassystemet läckte och dessutom var upphängningen bristfällig enligt bilprovningen, säljaren bad om ursäkt att verkstan missat det, då tänker man ju vad mer har dom missat. Sen att jag reagerar som jag gör är att det var så viktigt att fixa alla små fel som också kan bedömas som slitage på bilen jag bytte in så kan man ju tycka att det ska vara lika åt andra hållet också. Trots allt är det skillnad på slitet och slitet.
Är bromsarna i sånt skick att dom inte skulle hå igenom en besiktning är min bedömning att man kan reklamera enligt konsumentköplagen om man inte tydligt fått reda på att bromsarna är dåliga vid köp. Står det "ok" på deklarationen ska dom vara i körbart skick.

Är det dessutom vibrationer som kanske beror på skeva bromsskivor eller nått sånt skulle jag säga att det absolut kan reklameras.
joel80 skrev:Är bromsarna i sånt skick att dom inte skulle hå igenom en besiktning är min bedömning att man kan reklamera enligt konsumentköplagen om man inte tydligt fått reda på att bromsarna är dåliga vid köp. Står det "ok" på deklarationen ska dom vara i körbart skick.

Är det dessutom vibrationer som kanske beror på skeva bromsskivor eller nått sånt skulle jag säga att det absolut kan reklameras.
De ska klara besiktningen absolut, men den kan man komma igenom med ganska usla skivor. Jag besiktigade nyss en Mondeo där hela baksidan i princip var täckt av rost. Då bromsarna tog rakt och tillräckligt mycket så var det ok ändå. Men jag skulle inte vilja åka många meter med den...

Vibrationer är en gråzon, jag skulle inte ta det för givet. Det beror mycket på vilken typ av firma det är och vilket kundbemötande de siktar på att ha.
Man kan alltid låta ARN se över det. Det är gratis och enda nackdelen att det tar tid.. Ibland 6 månader.

Sen bör man ju före man köper bil också kolla att firman förljer ARNs beslut, t.ex genom att se att dom är MRF-anslutna.
Lustigt ordval... "gamla bilar".... en V50.... För mig är det är ny bil det :roll: Och ska absolut inte ha några missljud eller vibrationer för sig.
Gamla bilar räknar jag typ 20+år gamla modeller, som min t ex(som f.ö. inte har några missljud eller skumma vibrationer för sig, strax under 25k mil), som visserligen "bara" är 19 år :P.

Jag tror f.ö. inte det existerar några bromsar som inte är slitna efter 21k mil, förutsatt att dom inte nyligen blivit bytta då :)
Besiktningen är som sagt inte så kinkiga så länge bilen bromsar och drar jämt.
Jasså, låter gamla bilar beroende på vad som nu anses vara gammalt ur betraktarens synvinkel.Min egen S80 2.5T är ordentligt tyst inne och ute under färd och gör då inget väsen av sig.Sköna bilar att färdas i mycket pga detta så det där att säljaren påstår motsatsen om dessa är ju rent trams.För övrigt anser jag att en bil med skakande ratt och skrammel under färd inte är riktigt okey och därför bör ses över.

Anledningen till den aviga attityden som du tycker säljaren har kan ju förmodligen bero på att han / hon vet att det kommer att kosta lite om denna säljare ska reparera felen så att bilen återigen kan anses vara utan fel.För övrigt så anser jag att man vid privata bilaffärer bör vara uppmärksam på eventuella fel och brister så man inte behöver komma efteråt och gnälla över fel som fanns redan vid köpet vilket man kan klara sig undan aningen lättare om bilen köpts av firma med en förmodad form av garanti i någon form.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]