Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av JEriksson
Som rubriken lyder, vilket fabrikat på bilbatteri skall man välja?
Tittar på ett nytt till en S60, nu sitter ett 60 Ah Volvo-batteri i bilen

Volvo "original" som väl är Varta?
Mekonomen har bl.a. Bosch och Swedol har Global.

Priserna är ungefär lika, vilket skall man välja?

/ J
Användarvisningsbild
av Ping84
Banner, bosch, Tudor, varta, exide brukar ju ligga i topp på batteritesterna. Så nån av dom.

Själv köpte jag ett bosch batteri sist då den hade lägst vattenförbrukning enligt test.

Hade även kunnat tänka mig bananer då dom vunnit batteritesterna 2 år i rad. Men verkar inte som så många säljer deras Batterier

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk 2
av andersuw
Jag skulle rekommendera ... Biltema. Nej jag skojar inte. Deras AGM-batterier kommer med fyra års garanti och kostar från 1549 kr (70 Ah) till 1849 (95 Ah). Tror inte du kan få bättre batteri för de pengarna. Har själv just klämt in ett sådant av största modell i min V70 T5 -02 eftersom mitt förra (Varta Ultra Dynamic AGM 95 Ah) började bli lite dåligt efter sju års ganska tuff användning (en hel del bensinvärmarkörning i kombination med korta körsträckor och ingen underhållsladdning).

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000028225/
av andersuw
Ja jag ser nu att även Biltemas vanliga underhållsfria har fyra års garanti. Är ju rätt generöst (ingen av "premiumtillverkarna" erbjuder något liknande såvitt jag vet) och innebär förstås att man tror på sin egen produkt. Annars skulle det ju bli rätt dyrbart för Biltema.

Om man tror att batteriet kommer att få leva ett förhållandevis lätt liv kanske det lönar sig bättre att köpa något i stil med vad du köpte. Om man däremot tror att batteriet kommer att få det ganska tufft tror jag största möjliga AGM är en bra idé.
Användarvisningsbild
av P210
StefanN skrev:Bytte nyss och köpte Bosch S5 på 85Ah. Det ska va för bilar med stor förbrukning typ bensinvärmare.
Japp, det är av AGM-typ, vilket rekommenderas om bilen har diesel/bensinvärmare.

Jag slog också till på det AGM Biltemabatteri som rekommenderas ovan när jag bytte, mycket batteri för pengarna!
av Mwi
Svaret är självklart ett Volvoorginal :D själv lider/njuter jag av originalsjukdomen och köper alltid orginal. Det kvittar vilken produkt det är, jag köper alltid orginal tillbehör eller reservdel, det gäller även torkarblad.
av andersuw
Hmm. Men är det någon poäng för oss som inte får samma "kick" som du av att köpa Volvo original att göra det. Inte så att jag generellt har något emot Volvo original. Ibland är det enda alternativet och ibland det bästa. Fast i det här fallet tror jag ju att jag helt enkelt köper ett Varta till högre pris än normalt bara för att det står Volvo istället för Varta på det. :roll: Och det får jag ju inte direkt någon "kick" av. ;-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andersuw skrev:Ja jag ser nu att även Biltemas vanliga underhållsfria har fyra års garanti. Är ju rätt generöst (ingen av "premiumtillverkarna" erbjuder något liknande såvitt jag vet) och innebär förstås att man tror på sin egen produkt. Annars skulle det ju bli rätt dyrbart för Biltema.

Om man tror att batteriet kommer att få leva ett förhållandevis lätt liv kanske det lönar sig bättre att köpa något i stil med vad du köpte. Om man däremot tror att batteriet kommer att få det ganska tufft tror jag största möjliga AGM är en bra idé.

AGM är såklart bättre generellt sett, men dom kostar lite mer också. Mitt batteri gick ju sönder bara pang tjofs, givetvis när pengarna började sina, så köpte det jag hade råd med typ :)
För min egen del tror jag det kommer leva många år framåt, då jag är noga med att ladda batteriet med jämna mellanrum och undviker onödiga slitage.
Och skulle det mot all förmodan gå sönder dagen efter garantin tar slut så är det så pass billigt att man kan köpa ett nytt om det är så. :-)-)

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det