Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Färgstark
?
lite till att starta den förstår jag. lite till kupefläkten förstår jag med. men när jag läser får jag uppfattningen att den skulle dra enorma mängder, i vissa fall tömt batteriet för några. vad är det som gör att den behöver såna mängder batteri? det är ju ändå en diselvärmare inte elvermare
med färgglad hälsning
Användarvisningsbild
av lennarte
Om batteriet är dåligt och det är väldigt kallt kan det bli problem. Batteriet brukar vara större på bilar med bränslevärmare för att kompensera detta, men det finns ju alltid en gräns. Det finns inbyggt en "säkerhetsfunktion" som "känner av" batteriets spänning och är den för låg så startar inte värmaren, eller om den är igång så stannar den. Just för att säkerställa att du kan starta motorn. På moderna bilar finns det "en uppsjö" av kontroll och säkerhetsfunktioner för att säkerställa att du ska kunna starta bilen, så är allt i "gott skick" ska det aldrig vara några problem.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av frasse4
Det är ju kupefläkt, bränslepump och cirkulationspump så gissningsvis 15-20 A. På en timme har man ju tagit uppåt 20% av batterikapaciteten. Inga problem med ett nytt batteri. Men ett gammalt med lägre kapacitet kan ju ge problem...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
frasse4 skrev:Det är ju kupefläkt, bränslepump och cirkulationspump så gissningsvis 15-20 A. På en timme har man ju tagit uppåt 20% av batterikapaciteten. Inga problem med ett nytt batteri. Men ett gammalt med lägre kapacitet kan ju ge problem...
Och glödstift...

Är det kallt så sjunker ju kapaciteten i ett batteri rejält också.

Det är ju grym skillnad på att dra startmotorn någon eller några sekunder. Värmaren ligger ju och suger i 30-40 minuter..... det är extremt tufft för ett batteri i kyla.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:
frasse4 skrev:Det är ju kupefläkt, bränslepump och cirkulationspump så gissningsvis 15-20 A. På en timme har man ju tagit uppåt 20% av batterikapaciteten. Inga problem med ett nytt batteri. Men ett gammalt med lägre kapacitet kan ju ge problem...
Och glödstift...
Är det kallt så sjunker ju kapaciteten i ett batteri rejält också.
"Snott" från ett annat forum,

Värmaren är på 3 kW (för klent för den bilen tycker jag) och drar ca 0,4-0,5 l/tim
Uppmätt strömförbrukning värmare + kupefläkten: 5,3 A (varvtalet på min kupefläkt går att justera men som tidigare nämnts är det den som suger kräm om den går för fort, verkstäderna brukar ställa varvtalet motsv "läge 1")
Uppmätt strömförbrukning bara värmare: ca 2 A.
Den drar dock 13 A under uppstart, ca 20sek.

När den startar är det ju glödstiftet som tar mest ström, men det är ju inte "på" mer sedan. Sedan, som han skriver ovan, värme fläkten, den kan man välja om den ska gå eller inte. Om motorn är varm när man kommer ut så kommer värmen fort medan man skrapar rutorna. Alternativet är annars nytt större batteri. Detta gäller en Eberspächervärmare, vet inte vad Volvo monterar

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Såg ett stort batteritest för några år sedan.

-18 grader sänkte kapaciteten med 20 %

6 djupurladdningar med ytterligare 40%

Inte mycket kvar då, suger du dessutom ur över 5 A i nästan timme är det rätt kört.
av andersuw
Nej det handlar inte om de siffrorna. Vi pratar på sin höjd 5A, troligen mindre. Den uppgift jag sett för värmaren i min egen T5 -02 är ca 30 W, d.v.s. ca 2,5 A. Det är säkert mer än så när glödstiftet är på men det är det ju bara några sekunder precis när värmaren startar.
av andersuw
Färgstark skrev:?
lite till att starta den förstår jag. lite till kupefläkten förstår jag med. men när jag läser får jag uppfattningen att den skulle dra enorma mängder, i vissa fall tömt batteriet för några. vad är det som gör att den behöver såna mängder batteri? det är ju ändå en diselvärmare inte elvermare
med färgglad hälsning
Nej den drar inte enorma mängder även om det är en rad pryttlar som drivs med el när värmaren går: glödstift (fast bara några sekunder vid start), insugsfläkt, kupéfläkt, kylvätskepump och bränslepump. Den uppgift jag sett för värmaren i min V70 T5 -02 är 30 W (utan glödstift), vilket är ungefär hälften av vad en halogenlampa till strålkastarna förbrukar. Men om man har dåligt batteri i bilen får man problem även med den förbrukningen. Och många upptäcker att de har dåligt batteri just på vintern eftersom det är då det blir aktuellt med värmarkörning och eftersom batterier tappar kapacitet i kyla. Därav alla rapporterna om detta just nu.

Det betyder inte att det är kylan som pajar batteriet. I själva verket åldras batterier fortare i värme än i kyla. Men av ovan nämnda skäl upptäcks problemet ofta först när kylan kommer.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
lennarte skrev:Detta gäller en Eberspächervärmare, vet inte vad Volvo monterar.
På tidigare bilar (P2-serien) monterade Volvo värmare från Ardic, som numera ägs av Eberspächer och har bytt namn till Eberspächer Nordic. Ännu längre tillbaka kom värmarna från Volvo Flygmotor. På innevarande generation är det Webastovärmare. Men det är säkert inga jätteskillnader i elförbrukning och alla gör säkert vad de kan för att få ned den till ett minimum.
Användarvisningsbild
av frasse4
Haha ja, jag tog visst i lite med uppskattningen men principen är den samma. Dock tycker jag det är rätt bra flås på fläkten i den V50 d2 jag lånar ibland så tror inte fläkten är på lägsta på den i alla fall
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS