Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Tja

Hittade ingen tråd om KVD-försäljning (bara om köp från KVD) så tänkte försöka samla lite erfarenheter kring det här.

Jag är på g att sälja min leasingbil via KVD, har fått skickat avtal till mig som dom vill ha påskrivet och tillbakaskickat.

Kostnader för försäljning via dem som jag förstått:
6950 kr exkl moms för själva försäljningen
Tvättas och städ för 1050 kr ex moms.

Sen kan man välja till poleringar och andra saker.. men det ovan är "grunden". Det är 10 000kr ink moms.

Jag har fått värdering från bilfirman på 170 000kr.. vilket jag alltså skulle få i inbyte. KVD går med på att sätta reservationspriset på 175k-178k. Vilket betyder att jag förlorar 2-5k om den skulle gå för precis reservationspris. (Vilket jag inte tror..)

Dom behöver bilen ca 5 dagar innan auktion, sen kan det ta nån vecka till efter auktion innan man får pengarna (eller leasinglånet är löst). Fungerade det smidigt för er som sålt?

Vad har ni för andra erfarenheter av att sälja hos KVD?
Användarvisningsbild
av milktrucker
osmidigt. Visserligen gällde det inte bil, utan en båt som ägdes av ett företag.
Men på det hela taget så fick jag inget bra bemötande, allt var invecklat, konstigt, och sekretessbelagt.
Dessutom skulle jag ordna transport till deras anläggning.
Blev så lack så båten fick gå via blocket i stället och det ångrar jag inte öht. Tog 3 dagar och båten hämtades här på plats.
Användarvisningsbild
av joel80
Eftersom jag har leasing på den och den inte är momssmittad vill jag inte sälja den privat. (Knöligt att lösa ut den först för att kunna sälja..) KVD hade nån tjänst där dom hämtar bilar. Skulle få offert på det... Blir det för dyrt så är det rätt enkelt att lämna för mig. Jobbar i Sollentuna då o då och det är inte så långt till Åkersberga. :)
Bemötandet har än så länge varit bra. Vad var det som var sekretess??
Användarvisningsbild
av milktrucker
joel80 skrev:Eftersom jag har leasing på den och den inte är momssmittad vill jag inte sälja den privat. (Knöligt att lösa ut den först för att kunna sälja..) KVD hade nån tjänst där dom hämtar bilar. Skulle få offert på det... Blir det för dyrt så är det rätt enkelt att lämna för mig. Jobbar i Sollentuna då o då och det är inte så långt till Åkersberga. :)
Bemötandet har än så länge varit bra. Vad var det som var sekretess??
De skulle ha reg.bevis på företaget osv. Lite tidigare såldes en identisk sådan båt på kvdt så jag ringde dem och frågade om vad den såldes för, men fick svaret att det är sekretessbelagt. Finns väl inget att hemlighålla med det....
Användarvisningsbild
av joel80
Ok..
Får se vad dom säger då.. Jag har i allafall inlett processen nu.
Får se om det går bättre för mig.

Om nån annan här verkligen sålt nått via KVD får ni gärna ge lite input. :)
av Lövet
Blanda inte in båt i det här, det har ingenting med bilprocessen att göra. KVD säljer 1 båt per vecka och 500 bilar, gissa vilken process de har blivit mest skickliga på :wink:

Jag har inte sålt via dem men köpt ett flertal bilar och skulle säga att vad gäller försäljningsprocesser är KVD skickligast i Sverige. Du som har en bil som ligger rätt i miltal och år (dvs inte en gammal rutten häck utan köpare) kommer inte få några problem alls att sälja bilen smidigt hos dem.

Ett alternativ är vikoperdinbil.se. De betalar oftast rätt dåligt men det går nog inte att sälja en bil snabbare. De tar in den i sin egen balansräkning direkt så du behöver inte vänta på att de säljer den vidare.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag får hellre ut 10k extra än att det går supersnabbt.. Det som vore bra är om den hunnits säljas och jag fått pengarna innan första förhöjda leasingen ska betalas på den nya. (Och jag vill helst inte vara av med bil innan...)
Användarvisningsbild
av joel80
Nu såg jag att man kan lämna in i Täby också.. Är det att föredra framför Åkersberga? Är det nån nackdel? Större eller mindre "avdelningar"?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Åkersberga tycker jag varit bra iaf. Näst efter kungälv är det typ bäst av de jag varit på. Täby var väl ok men åkersberga tyckte jag var bättre.

Sämst är nog kvd linköping. Vidrigt ställe.
av Lövet
För försäljningen tror jag inte exakt placering på orten har någon betydelse. Däremot är det nog lättare att få bra betalt i Stockholm än Sundsvall, Östersund och sådana ställen. Då måste köparen räkna med transport också.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS