Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har funderat på om man inte ska ta och ge alla bussningar och rörliga delar en ordentlig smörjning.
Vet att lastbilar har smörjnipplar men på personbil borde de ju gå att spruta in lite smörja ändå.
Tips på bra smörj till bussningar/rörliga delar?

// Waiz
Det är väl ungefär 50 år sedan rundsmörjning avskaffades på bilar, så du får nog "vakna till" lite. :) :)
Dessutom, många material av gummi tål inget fett eller olja.
Annars, rent mekaniska leder etc. etc. som sitter helt öppet och utan något som helst skydd för väder och vind skulle jag smörja med så kallat propelleaxelfett (en produkt till båtar). Det är ett extra segt och vattenbeständigt fett. Men sådana konstruktioner som kräver detta har man väl knappast på dagens bilar?
Dom allra flesta bussningar sväller om man smörjer dom, vilket gör att dom slits ut ännu fortare.
Det enda man typ kan smörja upp är väl bromsoken, resten är det byte som gäller :lol: Finns säkert något mer man kan smörja, men inte vad jag kommer på... Eller jo förresten, rattstången med tillhörande knutar kan man smörja :-)-)
50 år sedan!? Jag vill minnas att jag hört att tidiga modeller av 240 hade rundsmörjning på serviceschemat, eller?

Har även hört att man på typ 240 och tidigare kan använda något silikonmedel för att smörja bussningar men det kanske är fel...?
"Jag vill minnas att jag hört att tidiga modeller av 240 hade rundsmörjning på serviceschemat, eller?"

Njaaa, jag har kvar en instruktionsbok till en 240 -78. Där står inget om rundsmörjning. Däremot lite tips på smörjställen som huv- och bagageluckegångjärn, dörrgångjärn, framstolarnas glidskenor, fönsterhissar m.m m.m. Samma sak i en instruktionsbok för 140 -63. Huv, bagagelucka, dörrgångjärn m.m m.m. Ett viktigt ställe som ofta försummas om vi nu skall tala om 240 (och jämnåriga) är i fördelaren. Fördelaraxeln är ihålig. Om man lossar fördelarlocket och rotorn så hittar man en filtsudd i fördelaraxeln. Där i filtsudden, skall man droppa i ungefär en tesked olja om året. Den oljan rinner sakta neråt och ut genom små kanaler där den smörjer vacuumförtändningsplattan och centrifugalvikterna.
Det är många bilägare som inte har haft en aaaniiing om detta. :-O)
Moderna bilar har ingen sådan fördelare, men ni som fortfarande åker 200 och äldre kan ju fundera på detta. Öppna fördelaren och lyft bort rotorn. Där skall finnas en oljeindränkt filtsudd.

Jag har en "allmän" bilhandbok här, tryckt 1967. Redan där nämns smörjningsfria styrleder etc. etc. Jag var själv med på den tiden. En chef på jobbet hade en Mercedes 220 som ansågs som lite mer högstatus, men mycket konservativ i konstruktionen. I mitten på 60-talet hade dom fortfarande 21 smörjnipplar för rundsmörjning (om jag minns rätt?) Många andra bilfabrikat hade redan då gått över till smörjningsfria styrleder. Teflonleder. Jag jobbade på ett annat ställe ett par år senare, en schaktmaskinfirma. Där hade man en lastbil, Volvo N88 till trailerdragare. Den var lite special och en testbil, för den hade smörjningsfria styrleder. Det var alltså ingen bil i serieproduktion då, men det "låg väl runt hörnet"?
Jag är väl (som vanligt) "kärringen mot strömmen". Jag har haft smörjnipplar i alla mina bilar sedan min första bil (Opel Rekord -59). Den första jag monterade smörjnipplar i var min Amazon -65-a. Min Mazda Pck Up bytte jag ut original monterade plastpluggar till smörjnipplar. 8 st på varje sida + 3 st på kardanstången. Körde den i 11 år, bytte inte en pryl i framvagnen. Den var 19 år gammal när den skrotades (rost). Min kära 745-a sitter smörjnipplar i styrlederna (yttre) och spndellederna ör smorda 2 ggr men det kommer man inte åt att smörja utan att man monterar bort dom (i samband med att jag bytt gummibussningar i bärarmarna). Smörnippeln sitter i ovankant på spindelleden inne i fjäderbenet. Där är såpas lite plats så där sitter sn skruv istället när den är monterad som får bytas till en nippel när det är dags att smörja nästa gång. På kardanstången sitter pluggar som man kan ersätta (tillfälligt) med en nippel (dom kan inte sitta kvar). Men det gör underverk med lite smörja på gamla bilar. Man är väl gammalmodig....
Sedan smörjer jag ju givervis alla gångjärn och ledet en gång om året, även detta på frugans Passat -04.

Mvh
Lennart
Rådlös skrev:Det är väl ungefär 50 år sedan rundsmörjning avskaffades på bilar, så du får nog "vakna till" lite. :) :)
Dessutom, många material av gummi tål inget fett eller olja.
Vakna till :D det skulle inte skada om de tog tillbaka rundsmörjning, det är bättre att få sakerna att hålla längre än att byta allting oftare.
Men någon silikonbaserad fett borde väl fungera på gummibussningar? som något skrev här.
lennarte skrev:Jag är väl (som vanligt) "kärringen mot strömmen". Jag har haft smörjnipplar i alla mina bilar sedan min första bil (Opel Rekord -59). Den första jag monterade smörjnipplar i var min Amazon -65-a. Min Mazda Pck Up bytte jag ut original monterade plastpluggar till smörjnipplar. 8 st på varje sida + 3 st på kardanstången. Körde den i 11 år, bytte inte en pryl i framvagnen. Den var 19 år gammal när den skrotades (rost). Min kära 745-a sitter smörjnipplar i styrlederna (yttre) och spndellederna ör smorda 2 ggr men det kommer man inte åt att smörja utan att man monterar bort dom (i samband med att jag bytt gummibussningar i bärarmarna). Smörnippeln sitter i ovankant på spindelleden inne i fjäderbenet. Där är såpas lite plats så där sitter sn skruv istället när den är monterad som får bytas till en nippel när det är dags att smörja nästa gång. På kardanstången sitter pluggar som man kan ersätta (tillfälligt) med en nippel (dom kan inte sitta kvar). Men det gör underverk med lite smörja på gamla bilar. Man är väl gammalmodig....
Sedan smörjer jag ju givervis alla gångjärn och ledet en gång om året, även detta på frugans Passat -04.

Mvh
Lennart
Här har vi någon som vet hur det ska gå till :D
Vad använder du för fett till gummibussningar och andra gummidetaljer?
Kör du hjullagerfett till styrlederna eller något liknande?
Smörja kardan tänkte jag inte på men det kan nog göra underverk på en 28år gammal bil :D

Kruxet är väl att få in fettet utan att riva allt men om man pressar in lite fett på olika ställen borde väl göra lite nytta ialf?
Smart att sätta dit niplar i samband med byte, köper du lösa nipplar och svetsar dit eller hur sätter du fast dom?

/// Waiz
Dom flesta smörjnipplar har i allmänhet 1/4" eller 1/8" gänga. 1/4" är säkert vanligast? Bildgoogla på smörjnipplar.
Lite kommentar om att återinföra rundsmörjning. Framvagnar på 50 och 60-talet var så gott som uteslutande med länkarmar och spindelbultar. I dag är det så gott som uteslutande fjäderben med så kallad Mc Pherson-upphängning på alla bilar. Det har säkert förändrat förutsättningarna med smorda leder.
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]