Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
I helgen var jag på stan i Gävle framåt småtimmarna och såg en polisbil med en blå lysande led-ramp på taket! Jag undrade vad sjutton det betydde och fick mitt svart i den här artikeln:
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ise-lights

Polisen testar en ny typ av blåljus i flera svenska städer. Det kallas "cruise lights" och innebär att blåljuset i larmbågen är tänt i ett fast blått sken med svag ljusstyrka.

Målet är enligt polisen att "öka synligheten och visa på en polisiär närvaro".

Bild

Jag förstår tanken och kan tycka det är klokt.. speciellt i krogmiljö där det troligen kan lugna vissa hetsporrar att polisen syns. Men tycker det varit lite dålig med information om det och om jag inte hade läst artikeln och lärt mig att man inte behöver ge fri väg när det lyser så hade jag blivit lite osäker om jag kört bil och fått en sån bakom mig.

Testas tydligen i Västerbotten, Gävleborg, Stockholm, Skåne, Västra Götaland, Kalmar och Östergötland.
Användarvisningsbild
av joel80
Vi här i forumet får upplysa varandra när inte samhällsinformationen lyckas.. :D

Det var bättre förr... trafikmagasinet skulle aldrig ha missat en sån här grej... och då skulle plötsligt 2,5 miljoner pers genast veta! :D
av *pettson*
Förlåt.. jag är emot det.. just av anledningen att blått ljus är djupt rotat som utryckningsljus.
Personligen anser jag att ser man inte och fattar inte vad en bil med blågult över hela i reflexfärg och med texten polis på.. är, då hjälper inga blåljus i världen som lyser.

Det enda det kan hjälpa till med är att man missar våldsverkare. Menar nu behöver dom bara spana efter blått ljus långt bort i horisonten för att släppa sitt nyspöade offer och glida in i skuggorna innan bilen kommer så nära att polisen kan se nåt. Förut var dom tvungna att se om det var en målad bil eller inte. Vilket gav polisen en chans att se dom också.
Användarvisningsbild
av joel80
*pettson*
Inget att be om ursäkt för... ;)
Jag kan hålla med till viss del.. Det gäller att använda det med måtta om det nu ska användas.

Mwi
Var har du fått information om det här ifrån? Menar du att det funnits någon statlig informationskampanj ang. det här för de invånare som bor i de aktuella länen?
Googlar man det så hittar jag div. tidningsblaskor som haft nån enstaka artikel senaste veckan, samt ett kort inslag på SVT nyheter.
Inte helt "hemligt" men ändå inte något som liknar tillstymmelsen till "informationskampanj".
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. dom kör omkring inne i stan i Gävle med det.. i "vanlig" fart på 30-vägarna i city.
av Mwi
Ett filmtips till alla som saknar den tiden när staten hjälpte alla medborgare med informationen :D

Och då fanns det två Tv kanaler att välja på.
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]