Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av klasson845
Var på Ullared igår och kan tipsa om Motorgold 5w-40 helsyntet som kostar otroliga 159:- för en 5 litersdunk! API:SN.
Användarvisningsbild
av milktrucker
o jag blir ifrågasatt som köper Q8 5W-40 ACEA A3 för 62 kr/litern i 20L-dunk.

Ullareds olja kostar 32 kr/L, jag tror inte att den upprätthåller de kvalitetskrav som fordonstillverkarna kräver, t ex ACEA-kvalitetsstandard.

API är väl en amerikansk standard, medan ACEA är en europeisk.
av klasson845
Den som spar han har! Har använt dessa oljor till allt möjligt utan problem! Visste att det direkt skulle bli klagomål :D Men det tar jag med klackspark och önskar en god jul till er alla! :-)
Användarvisningsbild
av milktrucker
klasson845 skrev:Den som spar han har! Har använt dessa oljor till allt möjligt utan problem! Visste att det direkt skulle bli klagomål :D Men det tar jag med klackspark och önskar en god jul till er alla! :-)
använt till allt möjligt, du sa det själv.
Den passar säkert ypperligt till just allt möjligt som skärning och borrning
Användarvisningsbild
av lennarte
Står det i din instruktionsbok att din motor ska ha API-SN, så duger den utmärkt. Sedan är det ju så att motortillverkarna överdriver kvalitetskraven betydligt. Dom måste rekomendera en olja som uppfyller deras krav för alla tänkbara väder, körförhållanden och klimat. Din körning kanske inte kräver hälften så "bra" olja. Tänk så här, hur ofta startar jag motorn mitt i vintern vid -40° och kör sedan hela dagen i högsta hastighet i +40°. Orignal rekonenderad olja ska klara detta. + att den ska klara 3000 mils bytesintervaller. Kör du på ett annat sätt kan du använda en annan olja. Sedan är inte Helsyntet ett alldeles självklart val. Byter man olja oftare än tillverkarens rekommendationer ( rekomenderas), klarar du dig länge på Semisyntetisk olja. Jag förmodar att du inte har en helt ny bil (då hade du aldrig övervägt att köpa olja i Ullaered) och att du har bensinmotor (API SN) då klarar du dig långt på den olja du köpt, och överväg semisyntetisk olja nästa gång. Och undvik 0w och 5w olja om du inte bor långt norrut där det stadigvarande är under -20°

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja köpte Mobil1 olja på Ullared som ja skule ha till en Clio -02 men den såldes...

En dunk eldades upp :oops: och en dunk fick en komps till sin Saab 9-5, den slutade nästan att ryka och lukta illa.
Användarvisningsbild
av ER
I gräsklipparen skulle jag inte slå i annat än rak 30 olja.
http://www.mapodo.de/castrol-gtx-5w-40-a3-b4-5-ltr.html 42kr/litern.
Inte så svårt val med detta priset. Betalar utan tvekan 10kr/litern extra för vad jag vet är bra.
av klasson845
milktrucker skrev:
klasson845 skrev:Den som spar han har! Har använt dessa oljor till allt möjligt utan problem! Visste att det direkt skulle bli klagomål :D Men det tar jag med klackspark och önskar en god jul till er alla! :-)
använt till allt möjligt, du sa det själv.
Den passar säkert ypperligt till just allt möjligt som skärning och borrning
Absolut, och även till Bilar. Har provat i många olika. Har även provat olika oljor från Motorgold. Kanonbra produkter! God Jul på dig lustigkurre!
Användarvisningsbild
av leiwi
Ja här var det ju livat :-DD :-DD :-DD :-DD

Det kan nog vara så att det finns en övertro på oljor som är dyra , kan ju vara lite svårt att välja men jag går enbart på om dom kvalitetskraven som motortillverkaren anger , mer behövs ju inte !

Vad oljan heter eller vem som säljer den är ju faktiskt av underordnad betydelse om kravet är uppfyllt.
Här finns en länk till Motoroljans Bibel, mycket intressant och lärorikt.

http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

God Jul och gott nytt

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]