Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Min fråga gäller saaben med avbrutna pinnbultar till grenröret i garaget, men den är ju lite allmän så jag startar en ny tråd!

Det är snart dags för återmontering av grenrör och turbo, och jag blev tipsad på saab9000.se att använda "Molycote 1000" på bultarna för att undvika framtida problem. Hemma i garaget hittade jag en tub med vad jag trodde var drivknutsfettt, men det stod "MoS" på den, inget om drivknutar.

Är Mos2-fett ett högtemperaturfett?
Kan det ge en fördel om ett till tio år när grejorna ska av igen?
Finns någon nackdel med fett på pinnbultar till grenrör/turbo/downpipe?

Tack på förhand!
av rid54
Molybdendisulfid är en fast substans som har smörjande effekt, ungefär som grafit. Den ingår i vissa fetter, bland annat brukar det rekommenderas till drivknutar (RZeppa-knutar, alltså CV-knutar med kulor). Det är möjligt att sådant fett kan minska risken för att pinnbultar fastnar. Det är ju lämpat för höga temperaturer pga att även om oljeinnehållet försvinner så smörjer MoS2-substansen en del. Jag hade kanske trott att kopparpasta skulle kunna funka bra också i det läget du tänker på.
taxi skrev:Nu har jag fått hem packningssatsen till turbon innehållande bland annat sju muttrar av koppar. Varför koppar? Det var inte de gamla.
-och påverkar materialet (stål och koppar) valet av eventuellt smörjmedel?

Återkommer med hur jag gjorde, men självklart välkomnas fler synpunkter!
taxi skrev: Varför koppar? Det var inte de gamla.
Är du säker på att det är koppar, till min 16V motor var det förkopprade stålmuttrar till grenröret (köpte i.f.s inte original) men just förkopprade är ju inte ovanligt till grenrör just. Turbon blir ju ännu varmare, så det kanske är så. Tycker koppar verkar mjukt i detta samanhang, men rätt legering så... Molybdendisulfid fett ska man ju smörja in nya kamaxlar men vid montering, just för "dom små" fasta partiklarna smörjer "torrt" innan oljan kommer dit

Mvh
Lennart

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]