- tor 02 okt 2014, 22:38
#903840
vad fanken pratar vi om för bil ö.h.t?
det sitter en klump baktill på D2R också, fast det egentligen är själva hållaren till lampsockeln på volvo, det är därför de förväxlas.
D2R till reflektor
D2S eller D1S till linsförsedda strålkastare.
priset följer lampans kvalitet - köp det bästa: osram eller philips!
här finns inget Kelvin att välja på utan det är andra egenskaper hos lamporna, kontraster och färgåtergivningar etc.
Philips är generellt lite dyrare.. Osram kostar ca 1200:- för 2 st.
Högt kelvin gör att ljuset fungerar dåligt mot mörk asfalt och blöt omgivning, bara sträck o skyltar syns i princip, olämpligt på höst o vinter. Högt kelvin betyder också mindre synligt ljus, dvs svagare lampa.
Osram xenarc orginal är kring 4100 kelvin vilket ger mycket synligt ljus utan konstiga bländningar från vägens skyltar osv, prefekt i höstmörkret.
Osram xenarc cool blue är på 4800 kelvin(inte påstådda 5500K), svårt att säga något om färgen, helt klart så fluorescerar vägskyltarna. har det på XC70. Den är gul i bland och vit i bland enligt min uppfattning, beror på vad ögonen refererar till för stunden.
Har philips X-tremeVision på lastbilens bixenonstrålkastare och de lyser riktigt långt och starkt, även vid mörkerkörning i regn, vilket är den viktigaste egenskapen hos lampan. Vägskyltarna fluorescerar inte i mörkret, dvs blir inte direkt bländande.
edit: japp, det är H9 ihelljuset om detär med D2R.
Senast redigerad av 2 milktrucker, redigerad totalt 0 gång.
Bojkotta Exxon Mobil
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez