Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Det skulle vara riktigt intressant att få ett exakt besked om detta med mjukvaruuppdatering vid service.
Jag har en bestämd uppfattning om att detta inte sker över huvud taget.
Det enda som "kollas" via Vida är huruvida det finns KORRUPT mjukvara i fordonet som då ersätts per automatik !
Det finns inga typ "nya programvaror" som uppdateras om INTE den som redan finns i fordonet är felfri.
Jag är medveten om att den gängse uppfattningen är att det sker uppdateringar a la Windows men det tror jag inte på.
Finns det någon som VET på RIKTIGT vad som gäller här ?
Vad som eventuellt har "hörts" hit eller dit det vet vi ju alla !
Men vad säger VolvoCars som jag vet läser i detta forum ?
Därmed inte sagt att det på inte sätt är otillräckligt utan kanske mera tvärtom, " laga inget som är helt" tror jag själv benhårt på !
Det är ju trots allt Bilar det handlar om o inte någon raketforskning eller ?
Vad tror ni därute på Forumet ?
Användarvisningsbild
av sthlm
Jag vet iallafall att jag fick ny mjukvara i bilen 2013 i samband med service hos Volvo.
Har i efterhand blivit starkt avrådd från att uppdatera bilen av Volvomeckar av den anledningen du markerat med blått.
Men vad som uppdateras kan inte ens Volvos verkstäder själva svara på.
Har tidigare skrivit om kollegan som lämnade in sin D5 på service nygligen och det hela slutade med att Volvo fick reversera uppdateringen för att det högg i automatlådan.
av Droopy
De 2 servicar jag gjort har de iaf uppdaterat mjukvaran, fick bla annan bältespåminnarsignal och någon mysbelysning nere vid fötterna som dimmas ner under färd och ny mjukvara till backsignalen ingick ochså i den senaste servicemjukisen.

Det görs ju alltid småförbättringar de första åren sedan händer det i princip ingenting.
alltså man kan säga så här

olika funktioner som människan märker av finns att köpa via VIDA, t ex olika språk, bekräftelse vid låsning etc, AEM etc, backvarna osv..
och som någon skrev, bältespåminnare är någon som kan köpas till via VIDA.

Sen finns det den typ som elektroniken i bilen känner av utan att människan vet om det, t ex motorstyrningar för ändrade emissioner o dyl.
Det är inte troligt att denna programvara kommer ut särskilt ofta, utan det bör rimligen inte finnas så många upplagor.

Vad varje "uppdatering" innehåller vet jag inte, men jag kan bekräfta att senaste programvaran som jag fick med vid service nu i veckan tog bort "lås/lås upp kvittensen", dvs ljusblink när man låser bilen. Så nu blinkar de bara 2 ggr när man låser upp bilen, tillfället när man som minst behöver det.
Användarvisningsbild
av Perra83
Hur bilen ska blinka vid upplåsning/låsning kan man ändra i Sensus.

Något man inte kan ändra längre och det stör mig är Start/stopp. Man måste vid varje start avaktivera S/S. Vid flertalet S/S avstängningar så startar motorn igen utan att jag gör något. Bilen kommer väl på att motorn behöver vara igång av någon anledning. Så sjukt störande :twisted:
Användarvisningsbild
av crumpets
De uppdaterar visst mjukvaran. Nu jobbar jag inte på Volvo men den OEM jag har min erfarenhet ifrån kampanjade mjukvaror om det var säkerhetsrelaterat, och skickade ut via service om det var sånt man bara inte hann med innan släpp. Det kommer alltså vara första året/åren som du potentiellt får det mesta. Efter ett antal år lär det inte vara mycket.
Vad som gäller Volvo vet jag inte men jag jobbar med en annan fordonstyp. När man klagar över något som inte är bra till tillverkaren så får man ofta till svar att man måste ha den senaste programvaran i fordonet.

När man slår på tändningen så skickar datorn ut en signal i CANBUS-systemet och frågar efter de andra enheterna för att få svar innan man startar. Detta kan ta någon tiondels sekund. Får datorn inget svar så kommer ett felmeddelande. När allt är nytt så funkar det hyfsat. Efter något år i riktig miljö så kan man få ärg eller annan skit som gör så svaret dröjer mer än tillåtet, dock utan att något fel finns. I den nya programvaran kan de då ha förlängt den tillåtna svarstiden.

Det finns med all säkerhet fler förändringar de kan ha gjort ibland. Som att förbereda den på nya enheter som uppgraderats.

Men kan de verkligen ta betalt för den nya programvaran? Om den gamla var fel så skall man ju ha en ny på garantin!
Användarvisningsbild
av ER
kvillebäck skrev:Vad som gäller Volvo vet jag inte men jag jobbar med en annan fordonstyp. När man klagar över något som inte är bra till tillverkaren så får man ofta till svar att man måste ha den senaste programvaran i fordonet.

När man slår på tändningen så skickar datorn ut en signal i CANBUS-systemet och frågar efter de andra enheterna för att få svar innan man startar. Detta kan ta någon tiondels sekund. Får datorn inget svar så kommer ett felmeddelande. När allt är nytt så funkar det hyfsat. Efter något år i riktig miljö så kan man få ärg eller annan skit som gör så svaret dröjer mer än tillåtet, dock utan att något fel finns. I den nya programvaran kan de då ha förlängt den tillåtna svarstiden.

Det finns med all säkerhet fler förändringar de kan ha gjort ibland. Som att förbereda den på nya enheter som uppgraderats.

Men kan de verkligen ta betalt för den nya programvaran? Om den gamla var fel så skall man ju ha en ny på garantin!
Så dom skall jobba gratis? Dessutom är det oftast nerladdningen som kostar och skall man ändå koppla upp sig så är det läge att ta flera samtidigt för bättre pris på nerladdningen per mjukvara, kanske tom rubbet när man ändå håller på så man har senaste till alla noder.
Iaf jag betalar hellre en symbolisk summa för mer tolerant mjukvara för gasspjället än byter späll med mjukvara för betydande summor.
ER skrev.
Kod: Markera allt
Så dom skall jobba gratis?
Ja! Har de sålt en produkt som är bristfällig och slutar fungera innan bilens garanti gått ut så skall de rätta till det kostnadsfritt för kunden. Att sedan verkstaden får betalt för arbetet från tillverkaren är väl brukligt vid garantireparationer,
När jag åkte in för att programmera bort mjukvaran för telefon/on call så fick jag samtidigt uppdaterat motorstyrningen då det för ett bra tag sedan kommit en kampanj på oljenivån när dom sänkte oljemängden från 6.2 till 5.7 på 2.4d, dessutom behövde jag bara betala för mjukvaran och inget för inkopplingen när dom ändå var tvungna att köra kampanjen :) Jag hade nyköpt bilen då och den var hemmaservad/ej på volvo sedan ca 15000 milaservice (kamrem), :) Jag har aldrig och kommer nog aldrig lämna in bilen för service så det kan ju hända att jag missar en del :) Hursomhaver så är kampanjer kostnadsfria :)

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]