- sön 13 apr 2014, 18:05
#855817
Hallå.
Sitter här i valet och kvalet mellan att lägga ner pengar på att rusta upp min nuvarande 245a eller om jag skall investera i en ny, gärna likadan fast något nyare. Skriver det här inlägget dels för att få svart på vit vad jag väljer mellan och att få någon annans åsikt i saken..
Den nuvarande bilen är alltså en 245a från 1985 med b230A-motor och m47låda som gått 22000+ mil.
Kända fel och skavanker just nu är:
* Växellådan sjunger på sista versen, har pratat med en verkstad som renoverar lådor och de vill ha 7000 :-O) för en utbytesväxellåda, koppling samt montering.
* Registreringsskyltsbelysningen fungerar inte och det beror på att kablarna har skavts sönder i bakluckegångjärnen, säkert enkelt att fixa själv, verkstaden ville ha 1500 för det jobbet.
* Vinterdäcken slitna
* Bromsbeläggen bak är också slitna 3-4 mm kvar på dem
* Rosten börjar krypa på, det är lite som mjukt knäckebröd under höger bakdörr:
https://www.dropbox.com/s/rbvv76qg7rtyx ... .23.50.jpg
https://www.dropbox.com/s/kta5ns8wsxq70 ... .23.38.jpg
och en hel del ytlig rost:
https://www.dropbox.com/s/7kjm27usjiufu ... .22.32.jpg
Ingen aning om vad det kostar att fixa rost eller om det går att fixa själv, därför jag postar här.
Om jag låter en verkstad fixa allt utom rosten så landar det väl på över 11000 spänn (7000 + 1500 + 600 bromsar + ~1500-2000 däck)
Om jag då köper den "nya" växellådan och fixar kablage, bromsar själv samt skaffar nya vinterdäck så landar väl totalsumman på 9-10000 kr.
Har kikat på nätet och hittat rätt schyssta 245or av lite nyare modell för mindre pengar än vad det skulle kosta att repa den nuvarande skorven.
Sambon tycker inte det känns som ett bra alternativ då "man inte vet vad den har varit med om". Själv känner jag att jag vet ju precis allt som är fel på denna bilen och det känns som att man kan få en 245a med lite bättre motor för den slanten och som är bättre i karossen.
Så kära Volvo-entusiaster vad tycker ni?
Sitter här i valet och kvalet mellan att lägga ner pengar på att rusta upp min nuvarande 245a eller om jag skall investera i en ny, gärna likadan fast något nyare. Skriver det här inlägget dels för att få svart på vit vad jag väljer mellan och att få någon annans åsikt i saken..
Den nuvarande bilen är alltså en 245a från 1985 med b230A-motor och m47låda som gått 22000+ mil.
Kända fel och skavanker just nu är:
* Växellådan sjunger på sista versen, har pratat med en verkstad som renoverar lådor och de vill ha 7000 :-O) för en utbytesväxellåda, koppling samt montering.
* Registreringsskyltsbelysningen fungerar inte och det beror på att kablarna har skavts sönder i bakluckegångjärnen, säkert enkelt att fixa själv, verkstaden ville ha 1500 för det jobbet.
* Vinterdäcken slitna
* Bromsbeläggen bak är också slitna 3-4 mm kvar på dem
* Rosten börjar krypa på, det är lite som mjukt knäckebröd under höger bakdörr:
https://www.dropbox.com/s/rbvv76qg7rtyx ... .23.50.jpg
https://www.dropbox.com/s/kta5ns8wsxq70 ... .23.38.jpg
och en hel del ytlig rost:
https://www.dropbox.com/s/7kjm27usjiufu ... .22.32.jpg
Ingen aning om vad det kostar att fixa rost eller om det går att fixa själv, därför jag postar här.
Om jag låter en verkstad fixa allt utom rosten så landar det väl på över 11000 spänn (7000 + 1500 + 600 bromsar + ~1500-2000 däck)
Om jag då köper den "nya" växellådan och fixar kablage, bromsar själv samt skaffar nya vinterdäck så landar väl totalsumman på 9-10000 kr.
Har kikat på nätet och hittat rätt schyssta 245or av lite nyare modell för mindre pengar än vad det skulle kosta att repa den nuvarande skorven.
Sambon tycker inte det känns som ett bra alternativ då "man inte vet vad den har varit med om". Själv känner jag att jag vet ju precis allt som är fel på denna bilen och det känns som att man kan få en 245a med lite bättre motor för den slanten och som är bättre i karossen.
Så kära Volvo-entusiaster vad tycker ni?
Volvo 245 B230A 1985 20500 mil