Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sebsan
Hallå.

Sitter här i valet och kvalet mellan att lägga ner pengar på att rusta upp min nuvarande 245a eller om jag skall investera i en ny, gärna likadan fast något nyare. Skriver det här inlägget dels för att få svart på vit vad jag väljer mellan och att få någon annans åsikt i saken..

Den nuvarande bilen är alltså en 245a från 1985 med b230A-motor och m47låda som gått 22000+ mil.
Kända fel och skavanker just nu är:

* Växellådan sjunger på sista versen, har pratat med en verkstad som renoverar lådor och de vill ha 7000 :-O) för en utbytesväxellåda, koppling samt montering.
* Registreringsskyltsbelysningen fungerar inte och det beror på att kablarna har skavts sönder i bakluckegångjärnen, säkert enkelt att fixa själv, verkstaden ville ha 1500 för det jobbet.
* Vinterdäcken slitna
* Bromsbeläggen bak är också slitna 3-4 mm kvar på dem
* Rosten börjar krypa på, det är lite som mjukt knäckebröd under höger bakdörr:
https://www.dropbox.com/s/rbvv76qg7rtyx ... .23.50.jpg
https://www.dropbox.com/s/kta5ns8wsxq70 ... .23.38.jpg
och en hel del ytlig rost:
https://www.dropbox.com/s/7kjm27usjiufu ... .22.32.jpg
Ingen aning om vad det kostar att fixa rost eller om det går att fixa själv, därför jag postar här.

Om jag låter en verkstad fixa allt utom rosten så landar det väl på över 11000 spänn (7000 + 1500 + 600 bromsar + ~1500-2000 däck)

Om jag då köper den "nya" växellådan och fixar kablage, bromsar själv samt skaffar nya vinterdäck så landar väl totalsumman på 9-10000 kr.

Har kikat på nätet och hittat rätt schyssta 245or av lite nyare modell för mindre pengar än vad det skulle kosta att repa den nuvarande skorven.
Sambon tycker inte det känns som ett bra alternativ då "man inte vet vad den har varit med om". Själv känner jag att jag vet ju precis allt som är fel på denna bilen och det känns som att man kan få en 245a med lite bättre motor för den slanten och som är bättre i karossen.

Så kära Volvo-entusiaster vad tycker ni?
Du är nog på rätt spår när du känner att det kostar mer att reparera än att köpa en annan. Rostlagning kan bli väldigt dyrt om man skall låta någon annan göra det. Skaffa dig en uppfattning om detta genom att titta på veteran- och hobbybilforum. Där lagar dom rost på gamla bilar. Dom kanske inte jobbar 8 timmar om dagen, men det kan ta flera månader innan det blir klart. Det säger ju lite om arbetstiden.
Rent generellt är det ju så att om du hittar en 245 från -93 (sista året) så bör ju den i teorin ha mest att ge. Dessutom modernare teknik. Du har ju också möjligheten att titta på 700/900-serien. Dom var ju jämnåriga med sena 245 och nästan samma teknik.
Jag skulle inte heller lägga pengar på att reparera rosten.

Men vad är det för fel på växellådan? På den bilen borde det väl vara "M46", alltså fyraväxlad plus överväxel med knapp. De är ju rätt skottsäkra. Ibland krånglar överväxeln, men då är problemet oftast elektriskt och inget som kräver växellådsbyte.
Oklart vad som var fel på lådan, verkstaden sa att den var på väg att ge upp.
Efter moget övervägande beslutade vi oss för att ta en leasingbil istället.
Vi skänkte bilen till sambons kusin vars kille är händig och har tillgång till lyft och nu har han fixat till den så den rullar igen.
7000 för en M47a inkl. byte !?!?!?!?!?!?!?! En M47a är ju knappt värd 1000 spänn, och 6lök för att byta lådan på en 240 är bra mycket dyrare än vad det är på en FWD, som är 1000ggr mer omständigt...

1500 för att fixa ett par kablar? Herrejösses.....

Rosten är ju mindre rolig dock. Men hittar man någon som är villig att svetsa åt en(om man inte kan själv) så kan man komma billigt undan.

Däck, ja det kommer man ju inte ifrån oavsett bil.

Att fixa upp den där bilen på en vettig verkstad, förutom rosten(som är svår att prissätta) och däck, hade inte kostat mycket mer än 4k.

När jag hade 945an gav jag 1500spänn för ett lådbyte, inkl. låda för 1200kr. Så, 300spänn i arbete på verkstad för att byta låda, så enkelt är det på gamla volvos :)

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]