Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ska bli med tjänstebil och har bestämt mig för en Volvo V70 D4 Summum. :)

Jag har dock hittat två brister, som jag tycker känns konstigt att Volvo inte har löst. Kanske finns det något fint hack att applicera för att lösa detta, härav inlägget...

I Demobilen som jag har lånat så har jag parkopplat min telefon mot stereon via bluetooth. Inga problem. Jag kan spela musik och ringa på detta sätt.

Men - jag kan inte välja musik från bilen! Dvs, jag får inte upp en lista med album och artister på bilens display, utan måste styra låtval etc från telefonen.
Säljaren sa att det beror på att Volvo inte kan gå in i telefonen på det sättet. Men det är ju konstigt, jag har ju provkört en Passat där det funkar utan problem...?

Vidare kan jag inte röststyra telefonen som man gör med ett vanligt bluetooth-headset; Man håller in en knapp, telefonen visar "Röststyrning" och sedan säger man t ex "Ring Arne Anka, mobil" varvid telefonen gör just det.

Det känns väääldigt konstigt att Volvo inte har implementerat denna funktion (eftersom det finns mic och allt i bilen)? Det skulle tydligen finnas om man väljer Navi-paketet, men det känns väldigt korkat att inte ha en sån funktion när man nu ändå har Bluetooth-tekniken implementerad och klar. Navi-paketet känns onödigt då det dels kostar en slant, men jag har ju faktiskt navigation i telefonen när jag behöver det.

Har säljaren fel eller är det så här illa? Och i så fall - går det göra något åt det?

Ok, då kör jag.

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]