Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Dum fråga kanske, men jag är ute efter något liknande som "Rådlös" har tillverkat själv i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 12#p809639

Dock undrar jag om det inte finns någon sådan här adapter att köpa separat? Var förbi Biltema då jag i princip tog för givet att detta redan fanns - men icke, till min stora förvåning. De flesta moderna bilar har väl en liknande "kant" som domkraften ska "jacka tag" i?!

Sitter fortfarande med en domkraft som har en rund platta till lyftpunkt - och jag är rädd att böja domkraftskanten på bilen i och med att trycket inte jämnas ut. Har således använt "nöddomkraften" som följer med bilen för att byta däck senast - men den är fruktansvärt tidskrävande och dum att använda. Tar ju längre tid att hissa upp/ner bilen än det gör att byta själva däcket! :lol:

Någon som kan hjälpa till i detta (något pinsamma) ärende?
Eftersom jag är inblandad kan jag ju upprepa eller förtydliga att det är dom fästena som bilens medföljande saxdomkraft är avsedda för. Jag vet att det finns ett par punkter till att lyfta i, men där finns ju inget som "håller fast" domkraften så som min adapter gör.
av *pettson*
adapters är bra, men orginalpunkterna utgår ifrån att lyftet sker rakt uppåt. Det är så en saxdomkraft, eller vanlig gängstång fungerar.
En vanlig domkraft går i princip aldrig rakt uppåt. Förutsatt att domkraften rullar med på golv eller mark så händer inget. Men stannar domkraften mot något vid hissningen så får man en suveränt dyr buckla i tröskellådan.
Det är faktiskt bättre för bilen att bli lyft med vanlig domkraft på andra kraftiga punkter ifall det läget uppstår. Alla gör inte jobb på kliniskt rena golv med en domkraft som rullar lätt när den har 1000kg på sej.

Hjulupphängningar så som subframe framkant, subframe sida/hörn, förstärkningsplåt subframe, bakvagns infästningen, dragkrok, osv. Alltid med en gummipad emellan.
Löste problemet igår med en garagedomkraft, träbit och gummipad. Fram så hittade jag punkter "innanför" orginalpunkterna, något bakom hjulen som jag (när jag tänker efter) sett att verkstaden utnyttjat när bilen var på besök hos dem senast. Bak hittade jag dock inte dessa punkter, och mer eller mindre hela underredet är ju täckt med plast! Således lyfte jag i orginalpunkterna, och i det här fallet gick det bra, tack vare gummiplattan. Skall till nästa vinter dock ha tagit reda på vart f*n lyftpunkterna "egentligen" sitter i bakvagnen. Skall kolla om det finns någon bra punkt under dragkroken.

Men hur som haver, det gick bra allt som allt - trots avsaknaden av adapter. Bjuder även på en bild av min pärla, efter X antal timmars slit med olika sorters verktyg för att få ren både bil och fälgar. Riktigt nöjd med resultatet, om jag får säga det själv. :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/693 ... G_0639.JPG

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]