Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Har som jag skrev i min frågetråd reserverat en beggad v40 som jag tänkte hämta denna veckan. Jag insåg nu under helgen att jag glömt kolla tidigare ägare, eftersom den var så ny tänkte jag att ingen hunnit krångla så mycket med den. Men 6st känns ju sådär. Slog till på en carfax eftersom jag inte orkade vänta hundra år på transportstyrelsens svar.

"Datum Mätarställning Uppgifter
2013-05-08 3 500 Fordon bjuds ut till försäljning.
2013-05-08 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av privatperson.
Fordonet är anmält för påställning för i trafik i Sverige.
Lån rapporterat
2013-04-30 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
2013-04-29 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
2013-01-30 Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av återförsäljare.
Fordon redovisas som försäkrad med tillfällig försäkring som ägs av återförsäljaren.
Inga lån rapporterade
2013-01-29 Fordonet är anmält för avställning för trafik i Sverige.
2012-06-20 I trafik första gången i Sverige.
Rapporterad som företagsfordon.
2012-05-28 Fordon forregistrerad i Sverige med registreringsnummer KYR582 men ännu inte i trafik.
Ny ägare registrerad. Fordonet köpt av företag.
Fordon redovisas som försäkrad med flytande bilförsäkring.
Inga lån rapporterade
2012-05-25 Fordonet besiktat.
2012-05 Fordon tillverkat."

Mätarställningen anges till 3500, det står inte km. Tittar man på sidan av sidan står det "Antalet rapporterade mil vid ett visst tillfälle". Mil!? Bilen säljs ju just nu med 1100 mil på mätaren.
Hur får carfax ens nys om att en bil är ute till försäljning och varför har de missat annonsen som jag själv svarade på nu 2014-02? Är detta bara tokbuggat?
Bilen säljs hos Bilia, borde inte de ha bra koll på historik? Egentligen kanske jag borde lita mer på dem än carfax men alla kan ju begå misstag, även biliasäljare...

Vad tror ni?

Det ser ju lite ut som en 6 månaders tjänstebil(säljare har ju gärna det) först, men sedan hoppar den runt mellan ÅF ett halvår. Varför? Får de den inte såld eller tjänstgör den som demobil? Ska fråga säljaren imorgon om han kan komma över lite infotorggrejer så man kan ringa förre privatägaren. Dumt att jag inte gjorde det tidigare.
Användarvisningsbild
av crumpets
Visst är det så. Men att det känns struligt beror ju främst på att carfaxen var så kryptisk. Hade man sett tydligt att den gick mellan olika biliaanläggningar som demobil ett tag hade jag inte höjt på ögonbrynen. Vi skickade ofta bilar mellan olika orter när jag jobbade på gm/fiat. Är det däremot nisses snickeri->bosses måleri->caylera cars->bilia som den hade skickats runt mellan hade jag gjort vad som helst för att dra mig ur affären.
Får se vad säljaren säger imorgon. Nog måste väl infotorg ha de faktiska företagsnamnen som ägt den?
Användarvisningsbild
av MartinS
Fram till 130508 lär den gått inom Volvo och dess återförsäljare. Jag misstänker demobil från 20120620 till 20130129, chassienummer är ju under 300, supertidig med andra ord. Måste vara en av de iallafall första 100 som serietillverkats. Sedan efter Januari 2013 någon gång har den varit till salu och en privatperson köpte den 20130508.

Jag ser inget kostigt med att den bollats mellan några juridiska personer de fyra månaderna mellan demotiden och när den sedan säljs till en privatperson.
Användarvisningsbild
av MartinS
En volvo åf kan få fram hela listan på alla ägarna.
Användarvisningsbild
av sthlm
Ett grannföretag på en tidigare arbetsplats fick helt plötsligt alla sina tjänstebilar hämtade pga ekonomiska problem.
Dom slussades vidare ganska snabbt från leasing till lager till butik om jag fattat kedjan rätt.
Det gav snabbt många ägare på kort tid vilket ser värre ut än det är.
Det behöver inte vara så enkelt men det skulle kanske kunna vara en förklaring.
av Lövet
Ägarbyten mellan handlare under kort tid betyder ingenting för mig. Många gånger har bilen inte ens besökt ÅFen utan står kvar i ett centralt lager.

Demobil är dock ett big no-no för mig. Även om den säkert "tål" att köras hårt av varenda person som satt sig i den så skulle det inte kännas ok. Skulle hellre ta en hyrbil eftersom dessa åtminstone körs långa sträckor och föraren betalar bränslet.
Användarvisningsbild
av MartinS
350mil demobil avskräcker inte mig, men det känns ju naturligtvis bättre om man vet vilken typ av demo. Volvos korta kundtestbana i torslanda är ju ingen höjdarstart i livet, men dom är inte påställda så därifrån lär den inte komma.
Användarvisningsbild
av crumpets
MartinS skrev:Fram till 130508 lär den gått inom Volvo och dess återförsäljare. Jag misstänker demobil från 20120620 till 20130129, chassienummer är ju under 300, supertidig med andra ord. Måste vara en av de iallafall första 100 som serietillverkats. Sedan efter Januari 2013 någon gång har den varit till salu och en privatperson köpte den 20130508.

Jag ser inget kostigt med att den bollats mellan några juridiska personer de fyra månaderna mellan demotiden och när den sedan säljs till en privatperson.

Hmm.. Påställd 6 mån->avställd har du ju faktiskt rätt i låter som demobil, särskilt om den är så extremt tidig och välutrustad. ÅF borde ju ta in de allra först producerade bilarna, och gärna fläska på med prylar. Då är ju egentligen den enda lite konstiga perioden de 4 månader då den inte blev såld. Å andra sidan kanske begmarknaden för en 6 mån gammal fullmatad v40 är rätt sval. De flesta gör väl som jag och väntar tills den fallit ytterligare i pris. Men den är ju faktiskt avställd under hela den perioden vilket ju borde indikera att den inte rullat runt på något hyss utan faktiskt bara stått.

Börjar kännas bättre :)

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]