Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har dieselvärmare och volvo on call till min V40 som är otroligt skönt ofta.

Dock så är jag väldigt osäker på hur jag ska nyttja funktionen en vanlig vardag när jag ska till jobbet.
Då jag bara har 5 min till jobbet så kanske deg är onödigt att låta värmaren gå fullt (45 min eller hur längd den nu är igång)?
Det kanske drar mkt bränsle menar jag?
Kan något annat slita?

Dock så är det ju ofantligt skönt förstås med en varm bil.
Hur tycker ni att jag ska göra?
Som jag ser det så finns det 3 alternativ.
1. Hoppa över värmaren då det är onödigt så korta sträckor.
2. Sätta igång värmaren 10-15 min innan så att den blir lite varm och man slipper skrapa rutorna.
3. Köra värmaren fullt så att bilen alltid är varm och go vid avfärd.
Om du nödvändigtvis skall köra en så kort sträcka :D skulle jag köra värmaren fullt ut. Men räkna med att ladda batteriet ofta, för det kommer bli tomt rätt fort.
Det kan vara ett alternativ, men inte det TS frågade om? Bilen kanske används under dagen på jobbet. :???:
SvenB skrev:Om du nödvändigtvis skall köra en så kort sträcka :D skulle jag köra värmaren fullt ut. Men räkna med att ladda batteriet ofta, för det kommer bli tomt rätt fort.
Men att köra värmaren 45 min och sen bilen 5 min känns inte dumt då?

Jaså tär det mkt på batteriet?
Kan man se status på batteriet någonstans?
Jag skulle nog göra så här:

Utgångspunkten är att värmaren körs max 50 min om det är riktigt kallt om du ställer in en tid med tidur1 el 2.

Är det som nu runt 0 gradigt skulle jag nog satsa på att ha den igång ca 20 min innan tänkt avfärd så kanske ställ tiduret ungefär 20 min bortom tänkt avvärdstid.
Är det runt -5 till -10 kanske öka tiden lite så ställ tiden 10-15 min bortom tänkt avvfärd.
-10 till -20 skulle jag låta den gå fullt ev kanske 5-10 min över tänkt avfärdstid.
Du får experimentera lite.

Så skulle jag kombinera detta med att ladda bilbatteriet ca 1 gång i veckan till att börja med. Finns många fina CTEK laddare om du ej har laddare. Om du har tillgång till el vid bilen vill säga. Du kan även köpa en CTEK Comfort indikator som visar batteriets ungefärliga laddtillstånd så har du lite mer koll på läget (men batteriet skall ha varit i vila ett tag innan indikatorn visar ungefär rätt).
Se även:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... d&start=24

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... d&start=48

Har själv en dieselvärmare (kör V70 D3 2014) och den går mycket nu, och jag laddar bilbatteriet 1 gång i veckan med min CTEK MXS 7.0 (7 amp) laddare och det räcker gott och väl för min del. Men jag kör inte så jättemycket korta sträckor då jag pendlar till/från jobbet så bilen laddar batteriet själv under gång då ca 2 x 50 minuter per dag.

/Bo
ja som många andra skrivit: GÅ, CYKLA eller ÅK KOLLEKTIVT
du kan inte ha mer än typ 1500 meter till jobbet!
skulle aldrig drömma om att starta upp bilen för en så kort sträcka, tar typ 15-20 min att gå. dessutom minskar risken för dålig hälsa, det ökar produktionen endorfiner(välbefinnande-ämne) och det sparar bilen och därmed även pengar.
Jag betalar inte skatt, försäkring och service på en personbil för att lämna den hemma och trampa cykel i svinottan.
molokov skrev:
SvenB skrev:Om du nödvändigtvis skall köra en så kort sträcka :D skulle jag köra värmaren fullt ut. Men räkna med att ladda batteriet ofta, för det kommer bli tomt rätt fort.
Men att köra värmaren 45 min och sen bilen 5 min känns inte dumt då?

Jaså tär det mkt på batteriet?
Kan man se status på batteriet någonstans?
Varför skulle det kännas dumt? Du förvärmer bilen för att få det varmt och gott och slippa skrapa, sen spelar det väl ingen roll om du har fem minuter eller en timme till jobbet. Men 45 minuter låter mycket, 30 räcker nog, eller mindre än det om det är lite mildare väder ute.

Och jo, det tär på batteriet för dieselvärmaren med sin cirkulationspump och framför allt kupéfläkten drar en del ström. Om du ALLTID bara kör fem minuter efter du använt värmaren kommer du att bli stående med dött batteri.
milktrucker skrev:ja som många andra skrivit: GÅ, CYKLA eller ÅK KOLLEKTIVT
du kan inte ha mer än typ 1500 meter till jobbet!
skulle aldrig drömma om att starta upp bilen för en så kort sträcka, tar typ 15-20 min att gå. dessutom minskar risken för dålig hälsa, det ökar produktionen endorfiner(välbefinnande-ämne) och det sparar bilen och därmed även pengar.

Det fins tusen orsaker till att man tar bilen till jobbet, sjölv har jag 3,2km till jobbet och det tar ca 4min med bil.
Jag börjar dagen med att lämna min son på förskola kl 06:20 ( de öppnar 06:15 ) är på jobbet 06;30, låser upp grindar till åkarna och öppnar portarna till verkstaden och kör ut truckar och bilar som står inparkerade, samt låser upp lastkaj och slår på belysning i butik ( det tar ca 20-25min ) går upp och byter om och är nere ombytt och klar 07:00 då jag börjar mitt arbete.

Efter arbetet åker jag in till stan ( 3 dagar i veckan ) och hämtar frun, sedan åker vi och hämtar sonen på förskola, sedan hem och laga mat ( ons + fredagar ) lämnar vi av frun för att direkt åka till fotbolls träning + simning ( simn ons + fotboll fredag )

som du ser har jag kort avstånd till jobbet men skulle jag gå cykla el åka komunalt....nä, det skulle helt enkelt inte funka, jag skulle få lämna sonen före kl 6:00 och det gåt inte, och efter jobbet skulle vi aldrig hinna till träningarna om jag först skulle ta mig hem komunalt, och cykel är utreslutet då frugan vägar sitta på pakethållaren :-)

Så bara för att man har kort väg till jobbet kan man vara beroende av bilen på många andra sätt.

Jag åker tex ofta iväg på min lunch och gör ärenden, handlar mat, klipper mig, bankärend osv osv, och det skulloe jag aldrig hinna om jag inet hade bilen med.

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]