Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Vad drar en bensin/dieselvärmare i bränsle i timmen?
Skall man räkna in köpesumman blir ju genast en eldriven
motorvärmare billigare i driften.
För och nackdelar bränsle/elvärmare?
En bränsledriven värmare drar enligt uppgift 0,6 lit/tim. Fördel med bränsledriven värmare att den kan användas överallt så länge bilen står utomhus. Med en elvärmare måste bilen vara parkerad i närheten av elkontakt, men det kan vara i ett garage.
Vist är det så att en eldriven blir billigare i inköp, installation, drift och underhåll. Men hur lång räckvidd man får beror på hur lång skarvsladd man har.
Med bränsle driven värmare kan du få värme var du än parkerar och man slipper komma ihåg att koppla in sladden varje gång.

Volvos 091 är på 4700W i värme effekt, den drar 0.6 l/h och 30W i elförbrukning.
största fördelen är ju att motorn blir iaf 60-65 grader med bränslevärmare efter45 min i 20- grader. med en vanlig blockvärmare, numera kontaktvärmare blir motorn kanske några plussgrader just där värmaren är monterad, men lika kall på andra sidan blocket. inga problem att köra en dieselvärmare i garage, de gör jag ibland
Det är lite dyrare med bränsledriven värmare va, runt 1,80kr per KW? (15*0,6/5)

En elvärmare kostar ju iallafall bara runt 1,20 per KW eller?

Är det mer förluster på en eldriven? Det räcker väl ofta med 30min (2,5KWh) uppvärming med en bränsledriven medans en elvärmare (1300w kupe och 550w motor) ofta behöver 2-3 timmar (3,7KWh-5,5KWh).

På sista raden kanske det jämnar ut sig ekonomiskt?
Många, särskilt i norra Sverige, kombinerar bränslevärmaren med en elvärmare. Bränslevärmaren tar ju inte bara bränsle, det går lite batteri också.
osla skrev:största fördelen är ju att motorn blir iaf 60-65 grader med bränslevärmare efter45 min i 20- grader. med en vanlig blockvärmare, numera kontaktvärmare blir motorn kanske några plussgrader just där värmaren är monterad, men lika kall på andra sidan blocket. inga problem att köra en dieselvärmare i garage, de gör jag ibland
Kontaktvärmare har man väl gått ifrån nu? Min XC60 har slangvärmare, kanske inte lika effektivt som blockvärmare men ljusår bättre än kontaktvärmare i allafall.

Man kör INTE dieselvärmare i garage.
Det jag menade var garaget hemmavid. Det luktar ingen bra och är nog inte så hälsosamt i köket hemma om man kör värmaren i ett villagarage. :)
MartinS skrev:
osla skrev:största fördelen är ju att motorn blir iaf 60-65 grader med bränslevärmare efter45 min i 20- grader. med en vanlig blockvärmare, numera kontaktvärmare blir motorn kanske några plussgrader just där värmaren är monterad, men lika kall på andra sidan blocket. inga problem att köra en dieselvärmare i garage, de gör jag ibland
Kontaktvärmare har man väl gått ifrån nu? Min XC60 har slangvärmare, kanske inte lika effektivt som blockvärmare men ljusår bättre än kontaktvärmare i allafall.

Man kör INTE dieselvärmare i garage.
kan hända att man lämnat den skiten nu. men slangvärmare utan cirk pump är lika oduglig. inga problem att köra dieselvärmaren i garaget, kör också en 20 kw master dieselkanon i garaget (kallt) när jag ska meka, och den har inget avgas rör, går mycket bra, dock så öppnar jag en av traktorportarna lite på glänt så det vädrar ut lite
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]