Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

besiktningsföretagen har ploppat upp som svampar och det finns många med erfarenhet av de olika företagen så vilka är era erfarenheter av de olika besiktningsföretagen?
både posistiva och negativa omdömmen!

Min erfarenhet är:

Gamla hederliga bilprovningen:
det skiljer ganska mycket beroende på station och person. En station är "skitgriniga" medans nästa är mer behjälplig om man vill kolla ljusbilden utanför besiktningsperioden. T ex på en station ställer de t o m in ljusbilden korrekt om man har eftermonterat xenonlapor i bilen. Bra eller dåligt?
Min uppfattning är att de överlag är väldigt korrekta med med sina bedömningar, vilket uppskattas !
Pris kontrollbesiktning: 330-350:- Drop-in 410:-

Carspect:
Billiga och antagligen billigast. De har bra bemötande, är mer personliga och tar sig tid till sina kunder. De visar felen på bilen på ett praktiskt sätt så att t o m blondin-bella förstår. De har stor kunskap om bilar, t ex AWD och bromsrullar men framför allt är de rädda om bilen.
Helheten känns strået vassare än bilprovningen.
kontrollbesiktningen kostade mig 300 riksdaler.
Prisintervall kontrollbesiktning: 275-420:-
Opus, besiktigade en kollegas 945a, handbromsen tog för lång upp, fine. Bytte backar och ljusterade så nu tog den abrubpt på 3-4hacket, tillbaka till Opus.....nu tog den för tidigt :shock: Jag var tvungen att fråga om ynglingen var dum i huvudet (PO) och sa åt honom att kalla på någon kollega. En kollega kom och efter lite om och men så sa de, låt gå för den här gången (S)
Droopy skrev:Opus, besiktigade en kollegas 945a, handbromsen tog för lång upp, fine. Bytte backar och ljusterade så nu tog den abrubpt på 3-4hacket, tillbaka till Opus.....nu tog den för tidigt :shock: Jag var tvungen att fråga om ynglingen var dum i huvudet (PO) och sa åt honom att kalla på någon kollega. En kollega kom och efter lite om och men så sa de, låt gå för den här gången (S)
opus verkar inte vara någon höjdare precis. finns en tråd om att de underkänner en bil med xenonstrålkastare för att den inte justerar ljusbilden vid start.
ska komma ihåg att hålla mig borta från opus.
Jag håller med om att bilprovningen har extrema skillnader från station till station! I värmland var det ett konstant klagande på att dragkroken var rostig, i stockholm nämnde man det över huvud taget inte. Har besiktat bilen flertalet gånger på båda ställena.
Dekra i sätra/bredäng i södra stockholm provade jag nu senast, det var 50 spänn dyrare men bra öppettider och trevlig personal. Kommer fortsätta besikta bilen där.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]