Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av fubegum
Tjena!

Har ett smått problem med ett alkolås i brorsan bil. Byte ut spjällhuset idag och efter jag skulle starta bilen så står det på alkolås displayen "Checking for controlbox"
Någon utav er som har erfarenhet av detta och vet hur man kan lösa detta problem på ett snabbt sätt?

-Kan inte starta bilen utan att blåsa.
-Det är en fredags kväll och verkstäder är stängda så kan tyvärr inte ringa efter råd.
av semmelman
Om du inte råkat ha haft av nån sladd till kontrollboxen som jag antar är väl gömd för att undvika folk ska koppla ur den så lyft batteripolen en tio sekunder och se om den får kontakt igen (som en omstart på datorn), det är det enda jag kan komma på och som vi gör ibland vid problem.
av semmelman
Hur gick det?

Undrar varför man inte kan köra i limpmode eller liknande om man blåser på fyllan eller apparaten inte funkar, man skulle ju kunna få ett akutfall om man bor på landet och vilja köra in till stan men bilen står ju helt still, bara vänta in ambulansen och dö under tiden, dels om man vill flytta bilen inom en verkstad, garage eller liknande om den felar, tycker det är lite överdrivet att inte ens kunna flytta bilen, max 30 borde kunna gå, kör man inte ihjäl nån om man är lite onykter men vill rädda livet på nån, 30 är ju bättre än noll alla fall, och polisen lär ju märka och undra om nån kör i 30 så okynneskör man onykter lär man ju bli av med kortet ändå så. Onödigt hårt att inte kunna köra alls eller ens flytta den.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Mmm bra ide med limpmode, då kan ju alla alkisar som bor i stan fortsätta köra onyktra. Bara att ta bakvägen till bolaget eller änn värre (?) dagis. :/ Förstår vad du menar och har vänner som har detta system på tjänstebilar och det är tyvärr inte felfritt vilket är en förutsättning för att folk ens ska överväga att självmant montera det.
Användarvisningsbild
av ratbones
i min instruktionsbok står det precis hur man ska göra för att gå förbi låset. just för att man inte ska behöva bli helt strandad.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]