Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bosse112233
Hej! Har tittat på bilar ungefär i en månad, och nu har jag kommit fram till att jag antingen ska köpa en Volvo V70, 2,5 FT automat 2009 bensin/etanol ca 12000 mil, pris ca 105000 kr eller en Volvo V70 miljödiesel 1,6 D drive momentum ca 8000 mill 2011, pris ca 170000 kr.

Har inte pengarna så jag måste ta ett lån oavsett vilken av de här 2 bilarna jag väljer, och räntan på det lånet är 4,3 %.

Jag undrar vilken av de här 2 bilarna som är bästa köp både med hänsyn till ekonomi och kvalité m, m om man tänker ha bilen i minst 5 år?

Känner inte till så mycket själv om de här 2 bilmodellerna så därför tycker jag även det vore bra om jag kan få information om dom här. Har hört att det är ett ett partikelfilter som måste bytas på miljödieslen efter 12000 mil, och att Volvo 2,5 FT måste servas mer om man kör dom på etanol.
Och det är väl så att en dieselmotor håller längre än en som går på etanol och bensin?

Och hur är det att tanka både etanol och bensin. Kan det inte bli problem med motorn om man tankar bensin ibland och etanol ibland, dvs om man t,ex tankar med etanol och sen nästa tankning tankar bensin?
Användarvisningsbild
av joel80
Hur långt kör du per år? Det är olika körsträcka för service på dem dom du säger... det har ingen betydelse om du kör bensin eller etanol, samma serviceintervall för FT ändå. Kör du inte så mycket per år kanske du ändå inte hinner köra sträckan innan det är dags för årsservice.

Vad gäller etanol/bensin så går det att byta från tank till tank utan problem.. man ska helst köra minst några km efter man bytt bränsle innan man ställer bilen för att den ska hinna justers sig för det nya bränslet. I nuläget är det flera kr billigare per mil att köra etanol, så det finns ingen större anledning att tanka bensin.
Användarvisningsbild
av joel80
Varför skulle de vara sämre? Inget jag hört i iallafall. Kör du "bara" 1500mil per år kan du med fördel välja FT. Väljer du diesel kommer du behöva göra service efter ett år ändå.. utan att ha kört alla mil.
Diesel ska ju må mindre bra med mycket korta resor också.
av Lövet
Skulle helt klart valt 2.5FT av de två. Bränslekostnaden är en liten kostnad i sammanhanget om du jämför med värdeminskning, service, försäkring och underhåll.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Låter lite dyrt med den DRIVe 1.6D 2011 som gått 8000 mil för 170 tkr. Tror inte den har självrengörande partikelfilter (kom först på MY12) så det är dyra service(bytes)intervaller på detta. V70 1.6D är riktigt snål men det förutsätter att du kör mjukt och mest landsväg för att komma ner mot trakterna av vad Volvo har i specifikationen att den kan dra vid landsvägskörning. Billig skatt (efter de 5 år skattebefrielse den har, räknat från datum den togs i drift första gången).
Ingen automat antar jag. Har den tidur till dieselvärmaren?

Vad är det för utrustningsnivå på den 2.5 FT du kikar på? Momentum?
Gillar du automat? Vet ej om den drar aningens mer med automat jämfört med manuell, men det är nog marginellt, ditt körsätt påverkar säkert mer.

Har läst att V70 2.0F (Fleexifuel) kan få problem med spridarna om man endast kör på etanol, huruvida det även gäller 2.5 FT vet jag inte men kolla upp detta så du vet läget. Har den motorvärmare+grenkontakt (bra att ha på vintern)?
Kolla även om AC pumpen gjorts nåt åt för det var problem med den på tidiga årgångar. Haveri på AC pumpen kan få ödesdigra följder om multiremmen går av.

Tänk på att Volvia maskinskadeförsäkring gäller högst 15000 mil eller 8 år vilket inträffar först (men då måste bilen vara köpt hos Volvo handlare, annars gäller bara 10000 mil). Maskinskadeförsäkringen täcker väldigt mycket så den är väldigt bra att ha.
http://www.volvia.se/privat/bilforsakri ... kring.aspx

Kör V70 D3 själv (2014, Momentum Business med Klimatpaket+VOC).

Vad har du för bil idag?
V70 1.6D är ingen direkt raket då en V70 är rätt stor och tung som bekant. Ur den synvinklen kommer en 2.5 FT passa bättre för bilen, blir lite roligare att köra då det händer lite mer när du behöver gasa på.

/Bo
av JohnB
Med den prisskillnaden skulle jag valt FT:n utan tvekan. Det enda som skulle kunna ändra min uppfattning är om den andra har en massa rolig extrautrustning som motiverar priset annars känns den väl dyr med tanke på att du har en dyr service om bara 4000 mil. 1.6D är inte så soppasnål som Volvo vill få en att tro heller, min C30 med likadan motor har snittat 0.54 på ca 4000 mil och den tar säkert 1-2 deciliter milen till i en V70. Däremot tycker jag att 1.6D är en trevlig motor iaf i C30 och den hänger med fint på landsväg. Det är egentligen bara vid acceleration från låga hastigheter som det märks att den har lite effekt samt att den är mer eller mindre stendöd under 15-1600 varv. 2.5FT är å andra sidan en underbar motor med ordentlig råstyrka ända från tomgångsvarv. Det blir svårt att köra igen prisskillnaden på 65000 däremot kanske en 1.6D håller värdet aningens bättre men det beror ju helt och hållet vilket drivmedel som är "inne" när du ska sälja den.
av Bosse112233
joel80 skrev:Varför skulle de vara sämre? Inget jag hört i iallafall. Kör du "bara" 1500mil per år kan du med fördel välja FT. Väljer du diesel kommer du behöva göra service efter ett år ändå.. utan att ha kört alla mil.
Jag har hört att etanol smörjer motorn sämre än bensin. Är det inte så?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Bosse112233 skrev:
joel80 skrev:Varför skulle de vara sämre? Inget jag hört i iallafall. Kör du "bara" 1500mil per år kan du med fördel välja FT. Väljer du diesel kommer du behöva göra service efter ett år ändå.. utan att ha kört alla mil.
Jag har hört att etanol smörjer motorn sämre än bensin. Är det inte så?
skulle ett bränsle "smörja motorn"?
detta får du gärna förklara!

etanol är aggressivt och äter upp motorerna inifrån, enligt tekniker på volvo. Sant eller inte får man bedöma själv.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är helt rätt att du har en större smörjande effekt av bensin än av etanol. Det är en av anledningarna till att du har tätare intervall på byte av bränslefilter och olja i en FT.

http://www.miljofordon.se/fordon/sa-fungerar-etanolbil

Att man däremot skulle bygga en bil som går på etanol som inte tål etanol låter märkligt.. många som kör etanolbilar här på forumet tankar inget annat än just etanol.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]