Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tydligen ligger Volvos högt upp i listan över de bilar som snabbast faller i värde efter nybilsköp!
Jag har alltid haft uppfattningen om att Volvo är ett av de märkena som håller värdet bäst..

Undersökningen verkar dock inte ta hänsyn till antal körda mil.. och Volvo är ju rätt vanlig firmabil där den ofta går rätt lågt de första tre åren, så det måste ha påverkat en del.

http://www.dn.se/ekonomi/lista-bilarna- ... t-i-varde/

Enligt listan så har jag det största tappet av alla på min.. dock "bara" 40% på tre år.. jag har räknat med typ 45-50%.
Autouncle är en dansk spindelsajt som tar priser från Blocket och Bytbil. De har ingen aning om vad bilarna egentligen har sålts för.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast dom hävdar att t.ex Kia bara faller ca 20-25%. De jämför ju alla märken via blocket o så.. så även om priserna inte stämmer stämmer ju skillnaderna.
Användarvisningsbild
av joel80
Tänkte mer på exemplet i artikeln:
KIA cee'd 1.6 CRDi ECO,
Nypris, 179 900 kronor,
Begpris 3 år, 137 627 kronor,
23 procent värdetapp.
De redovisar inte hur många bilar per märke de analyserat. Det är ju stor skillnad om de har 3 datapunkter per modell eller 3000...
Det är troligen rätt stort material då dom ju har en gedigen databas att gå på.. Svårt att se att dom bara skulle plockat ut vissa bilar för att ha med i undersökningen. Men lite störande att man inte kan få lite mer info om hur den är gjord och t.ex snittmil på de olika märkena.
Många ceed är nog sålda fär listpriset medans många av de dyrare bilarna säkert har kostat mer än listpris vid köp då man lagt till massa mer utrustning, det är väl en parameter att ta hänsyn till antar jag.

Sedan spelar det naturligtvis in hur populär en bil är helt enkelt, v70 har nog haft lite av sin storhetstid medans xc60 och ceed är grymt populära på begmarknaden, vilket naturligtvis håller uppe priserna.
Om man läser artikeln lite mer noggrant märker man ju att det är Di som vinklar artikeln till att det det handlar om bilarna som faller mest i pris, men dataunderlaget från Autouncle är ju om de mest populära bilarna från 2011 och vad deras värdeminskning är. Med största sannolikhet är det därmed ett stort antal bilar som de kollat på.

Att Volvo ligger högt av dessa beror ju på att det dels är vanliga, men att man kör många fler mil på dessa 3 åren. Detta påpekas ju också i artikeln av Autouncle.

Jag skulle säga att denna artikeln visar att Volvobilar håller värdet bra. Populära bilar rent generellt håller värdet bra.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]