Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Adrian544
Hej!
Det här känner jag att jag borde veta, men det uppstod en diskussion om vad MY14 står för.
Är det Model Year 2014 eller Manufactoring Year 2014?
Eftersom det kan finnas skillnader i detaljerna på en årsmodell 2014 om den är tillverkad slutet 2013 eller i början 2014, så borde man ju ange både årsmodell och tillverkningsår om man ska exakt. Eller tänker jag fel. :?:
av llesrof
"Modellår" är tydligen för jobbigt för de flesta att skriva. Då tar man till anglosaxiska förkortningar istället.
av Moody
Begreppet årsmodell avskaffades för länge sedan. I stället började man med modellår som har samma betydelse.

Tillverkningsåret säger inte så mycket i sig, utan det är år+månad som är intressant i så fall,
Användarvisningsbild
av Allinug
Kalenderåret är egentligen inte så intressant, utan meningen är att "model year" ska vara "versionsnumret" för produkten. Då har man koordinerat så att ändringar på hårdvara, mjukvara, leverantörsbyten etc ska ingå i produkten från ett givet tillfälle. Så är det tänkt att fungera, då kalenderår och "model year" oftast inte inträffar samtidigt. Men sedan kan det inträffa saker så att man t ex måste byta leverantör under året, eller göra mindre justeringar av olika slag. Men "model year" brukar vara ett sätt att hantera större förändringar i produkten.

Tycker du att det slarvas med årsmodellerna?
Användarvisningsbild
av Guligan
Moody skrev:Begreppet årsmodell avskaffades för länge sedan. I stället började man med modellår som har samma betydelse.

Tillverkningsåret säger inte så mycket i sig, utan det är år+månad som är intressant i så fall,
Jo, tillverkningsåret är ju också intressant. Om jag t.ex. skulle köpa en Volvo MY12 så skulle jag, allt annat lika, hellre välja ett exemplar tillverkat i maj 2012 än juni 2011. En vinter mindre...
Användarvisningsbild
av MartinS
llesrof skrev:"Modellår" är tydligen för jobbigt för de flesta att skriva. Då tar man till anglosaxiska förkortningar istället.
Jag tycker det är bra att man använder uttrycket MY/Model Year. Modellår kan mycket lätt förväxlas med årsmodell medans MY/Model Year inte har något liknande ord att förväxlas med, vad jag vet?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag hade en gång en Volvo PV av -62 års modell. Där står det 61/62 i "papperen" från myndigheterna (tillverkad i september -61). Den är alltså en MY62 då eller hur? När jag efter renovering skulle "ställa på" den igen står de "bara -61. Alltså blev min PV ett år äldre under de 5 år den var avställd. Skulle den blivit MY80 då? Det var en ganska omfattande renovering och ombyggnad med tillhörande registrerings besiktning 1980. Vad händer med min kära 745-a om jag får nya papper på den då? Står det MY89 då eller står det MY88B eller vad? Det står årsmodell -88B nu, tillverkad i oktober -88. Eller denna beteckning gäller bara nu nya bilar? Står denna "beteckning" i bilens papper numera då? Det blev många frågor. Kollade på transportstyrelsen om en Subaru -12 som kanske är intressant, därför jag frågar. Den är tillverkad 2012, första registrering 01-13 (utomlands). Första registrering i Sverige blir -14. Då skulle detta bli (enligt dom regler som gällde för ett tag sedan i alla fall) årsmodell -14 och MY12. Rätt eller fel?
?:-/

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SvenB
lennarte. 88B är en 89:a tillverkad före årsskiftet 88/89. Att man skev så beror på att det utgick någon form av katalysatorsubvention till och med årmodell 1988.
Användarvisningsbild
av MartinS
Lennart. När Subaru byter modellår vet jag inte, men om även de följer "standard" så skall position 10 i chassienumret indikera vilket MY den är. C är MY12 och D är MY13.

Årsmodell är inte 14, då hade den ju varit i trafik i över ett år. Det spelar ingen roll i vilket land den tas i trafik.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]