Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
#829924
"Fyrhjulsdriften hotar klimatmålet"


"Trenden är tydlig, allt fler svenskar väljer fyrhjulsdrift. Men bilköparnas val kan vara ett hot mot klimatmålen och nu varnar Trafikverket om att det kan behövas extra styrmedel."

"2013 så var minskningen bara två gram. Ett hack i kurvan som nu oroar Trafikverket.

Skälet till koldioxidutsläppen inte höll samma mått som tidigare år anses vara fyrhjulsdrift. I fjol så hade 40 procent av nya dieselbilar drift på alla fyra – jämfört med 29 procent året innan.
"

http://bytbil.com/nyheter/7vecvkyg
Användarvisningsbild
av vetten
#829928
Ja klimattalibanerna måste ju hela tiden hitta på nya argument för att försvara sej, är det inte dubbdäckens fel så måste dom ju hitta på nya anledningar.
Användarvisningsbild
av crumpets
#829949
Efterfrågan på fyrhjulsdrift drivs ju på av klimatet här. De som inte gillar läget kan väl flytta till ett varmt land där 2WD är överlägset och man kör industrisize AC-anläggning 8 månader om året.

Såna här smågrejer kan man verkligen bli irriterad över.
Användarvisningsbild
av SvenB
#829951
Jag tror inte att det är fråga om att "hitta på". Siffrorna stämmer nog. Men som crumets antyder, skillnaden på avslagen och påslagen AC gör större skillnad :???:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#829955
Sharkbait skrev: "Trenden är tydlig, allt fler svenskar väljer fyrhjulsdrift. Men bilköparnas val kan vara ett hot mot klimatmålen och nu varnar Trafikverket om att det kan behövas extra styrmedel."
Styrmedel finns ju redan, om bilen drar mer får man ju betala mera i skatt, om det sedan beror på automat, awd, hög vikt, taskig aerodynamik, ineffektiv motor, hög friktion, breda däck osv osv.... spelar ju ingen roll, man betalar ju för sina utsläpp.

Ska vi inrätta en ny dyr myndighet med tusentals pappersvändare som ska skapa nya regler/klasser och styrmedel för alla små saker som påverkar förbrukningen känns ju helsjukt. Vad är det för fel att skatta efter hur mycket man förbrukar/släpper ut så som man gör idag. Staten tar ju in 100.000.000.000 kr per år i energiskatter, väljer man något som drar mera energi får man ju betala en större del av dessa pengar idag.
Användarvisningsbild
av SvenB
#829956
De kanske menar styrmedel a´la dubbdäcksförbud. Att det skall vara nackdel att ha 4 hjulsdrift i vissa lägen. :???:
Användarvisningsbild
av lennarte
#829969
Med risk för att reta upp en del av er igen, Varför inte köra på CO2 neutralt drivmedel. Det borde dom (staten) i så fall lägga pengar på i stället för att låta EU betala ut massor i bidrag för att låta åkermark ligga i träda. Det skulle säkert kunna skapa jobb också. Det finns ju teknik att ersätta både bensin och diesel bara viljan hade funnits. Får något år sedan stoppades bygget av en fabrik för "spjälkning" av skogs och lantbruks avfall till etanol av rent politiska skäl. Den hade vi kanske haft nytta av nu.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av joel80
#829982
Automatlåda måste ju göra större skillnad.. så då får dom extrabeskatta automatväxlade bilar också.

Ser i och för sig inget fel i att man får betala för sig om man skitar ner mer.
Men borde vara kopplat mer till verklig förbrukning.. en Hybrid-bil med AWD bör ju inte beskattas extra bara för att den har AWD.
Användarvisningsbild
av MartinS
#829985
joel80 skrev: Ser i och för sig inget fel i att man får betala för sig om man skitar ner mer.
Jag vill inte va sån, men skita ner var definitivt fel ordval i en Co2 debatt...
Användarvisningsbild
av crumpets
#830000
Som VolvoB20 sa så finns ju redan styrmedlen där. Biffiga däck, aut, 4wd och sånt som ger merförbrukning gör ju att co2-utsläppet som bilen certas med blir högre ger ju redan både högre årsskatt OCH högre skatt genom att man förbrukar mer bränsle och därmed betalar mer skatter genom den. Om det så till och med var skattefritt skulle ju fortfarande ens bränslekostnad gå upp! Det är styrmedel nog...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]