Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av elmuppo
Hallå folket.

På min semester i spaninen (Denna gången flög jag ner för att
inte krocka S80n igen) så skulle jag köpa ett par strandtofflor.
Istl råkade jag köpa en Seat Vario TDI för en ganska låg penning.
Jo jag vet, jag är inte riktigt som alla andra men jag har letat
efter en billig mindre diesel att pendla med, och sen fanns det inga
strandtofflor i storkel 47 ändå.

Innan jag slog till så pratade jag flera gånger med vägverket
om införsel av bil. Bla så pratade vi om att spanska myndigheter
behöver orginalet av bilregsbeviset vid utförsel och avregistrering
Unga mannen i telefon säger "inga problem, ta en kopia på den bara"

Väl hemma i sverige och vid Reg besiktning så säger bilprovningen
"VA! en kopia! Den tar vi inte i. Du måste har orginalet för att registrera
in bilen i Sverige." förklarar hur det funkar i spaninen och att jag pratat
med vägverket - "Då får de förregistrera bilen åt dig, vi gör inget utan orginal". Vägverket "VA! det måste de göra. Vi gör inget, bilprovningen
måste mata in uppgifterna" - Bilprovningen "Nej! Vi kan inget göra."
Otroligt sura tanten på vägverket "Men de måste de göra!"
Ja. och så är läget nu. Jag har alla andra spanska ägarbevis som orginal
även den tokviktiga lappen med chassi nr, mitt namn och den Magiska stämpeln på.

Vad fan gör man nu?!
av matzen10
Moment 22 i all sin härlighet :evil:
Det låter som om du måste vända dig högre upp i hierarkin på respektive ställe, typ på direktörsnivå. Om du uppvisar kopian och de inte är nöjda så kan de ju vända sig till spanska (motsvarande) myndigheten och få den konfirmerad?! Bara att be om ett fax! Sedan jämföra de två pappersbitarna!
Om spansk lag anger att de ska ha kvar orginalet och svenska myndigheter säger att det räcker med en kopia så har du ju gjort allting rätt!
Men i det läget du beskriver så vetikatten om jag inte skulle ta kontakt med en advokat för rådgivning. Men först upp till direktörsnivå!

M V H
---> Matz
av haxpet
Jag har varit med om nästan samma sak.

Jag köpte min förra Volvo från Sverige (jo, jag bor faktiskt inte där). Och jag försökte övertyga min säljare (köpte bilen privat) att jag måste ha orginalet på registerutdraget med mej. Och det gick till sist.

Men när jag sen ska registrera in bilen där jag bor så gick det inte eftersom den lapp jag fått inte räknades som orginal mera. Den förre ägaren hade beställt en ny från Vägverket för att avregistrera bilen i Sverige vilket gjorde att det han hade beställt blev orginal och det jag hade inte räknades längre.

Tur för mej dock var ju att han som sålde bilen hjälpte mej att komma i kontakt med vägverket och dom kunde skicka information på att bilen var avregistrerad i Sverige så att jag kunde registrera in bilen där jag bor.

Kanske du kan göra något liknande?

Bilen får ju bara finnas registrerad i ett land.

Och går det inte med lite tjat så kanske det går med mycket. Man ska inte ge upp, till sist så inser dom att något måste göras och då brukar det hända saker.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Det senaste som gjorts är att den Spanska bilfirman jagat tag på sin advokat
som försöker att få ut pappret från Malagas trafikmyndighet. Ja, i spanien så har varje "provins" sin egna myndighet, bilregister. Hoppas på att få ett svar imorgon.

Från att varit hysterisk över Svenska myndigheter, så är jag nu bara .. trött.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Köp aldrig en bil utan bilregbeviset med, annars kan du inte regga in den i sverige.

Bara att skita i vad spanjorerna säger om att de måste ha originalet av dig för att avregistrera, skit i det och kör hem bilen med originalet i ficka så kan du regga in den här hemma.

Om nu spaniorerna vill ha bilen kvar i sitt regsiter i evighet är ju deras problem.

Skämt åsido, jag gjorde så och fick min bil inreggad utan problems. Sen klagade man från utlandet och då skickade jag en kopia. Suck sade de, vi ville ju ha originalet men vad gör vi kan ju inte ha den reggad här när den inte finns så vi reggar väl av då.....
av haxpet
När man registrerar in en bil i ett land så ska den ju automatisk avregistreras i det land den kommer ifrån. Så sköter i alla fall vårat besiktninigskontor det. Bara dom får orginalpappren så kan dom göra allt.

En bil får ju inte finnas registrerad i flera länder.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Visst men för bilägaren är det 10000 ggr värre om bilen inte är reggad i något land överhuvudtaget för då är den värd 0 kr och osäljbar.

Därför tar jag alltid det säkra före det osäkra och reggar in bilen i det nya landet innan jag vågar regga av den i det gamla.

Skulle det krångla med papper, certifikat, att bilen är ombyggd eller trimmad eller vad som helst är du djävligt skön att inte ha reggad av i det förra landet så man kan låta det hela gå tillbaka på ett enkelt sätt.
Skumt fel b230ft

Hur myckel laddade turbon INNAN byte av toppacknin[…]

Front v70 stöldbegärligt

Jag fick min front utbytt efter att nån back[…]

Tack för svaren, skall skruva lite i helgen o[…]

Pv 544 -62

Hej. Har kvar pappret på den pv?