Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av zaccopojken
Hej på er!

Ny medlem så ber om ursäkt om tråden skapas i fel diskussions-rum

Nu till frågan:

Har just hämtat ut en S80 D4 Momentum -14 som tjänstebil. Eftersom jag bara hade 7,5 basbelopp att handla för så räckte inte pengarna till det man ville ha i utrustningsnivå. Så nu blev det 16 tum vinterhjul OCH sommarhjul. Vinterdäcken kan jag köra med men skulle vilja byta ut sommarhjulen till ett par 18 tum Magni-fälgar.

Men vad händer den dagen jag rullar in i däckhallen och ska byta däck på mina egen köpta fälgar? Och det står i specen att det sitter 16 tum monterat från fabrik. Fälgarna betalar jag själv då jag ska ha bilen i 3 år. Kan det vara så enkelt att man bara betalar mellanskillnaden från 16 upp till 18 tum? Hoppas någon förstår hur jag menar och sitter på ett svar. Hälsningar Anders
av Lövet
zaccopojken skrev:Men vad händer den dagen jag rullar in i däckhallen och ska byta däck på mina egen köpta fälgar? Och det står i specen att det sitter 16 tum monterat från fabrik.
Ingenting kommer hända. Det spelar ingen roll vad den levererats med från fabrik.
zaccopojken skrev:Kan det vara så enkelt att man bara betalar mellanskillnaden från 16 upp till 18 tum? Hoppas någon förstår hur jag menar och sitter på ett svar.
Det är möjligt att du kan hitta någon gummihandlare som kan byta in dina fälgar och däck men sannolikt inte. Enklast köper du en ny uppsättning 18" hjul nånstans, antingen hos Volvo (dyrt) eller hos en internethandlare (billigare men lite krångligare). Sedan säljer du dina 16" på Blocket. Lite beroende på skick är de värda nånstans 4-6 tusen kronor.
av Mwi
zaccopojken skrev:Då blir det att sälja mina nya 16 tums hjul och leta upp en uppsättning av Volvos 18 tum Magni fälgar // Anders
Jag rekommenderar att du frågar den person som är ansvarig för era tjänstebilar först, om det är ok att göra så.
Att sälja delar från sin tjänstebil kan betraktas som stöld= Avsked då får du gå hem direkt.
När det är dags att byta sommardäck kommer din arbetsgivare upptäcka att, dina däck är mycket dyrare än dina kollegors kommer troligtvis inte uppskattas av ansvarig.
Vill du köra 18" fråga först din arbetsgivare, eller betala allt själv och lämna tillbaka bilen efter 3 år med oanvända 16" original sommarhjul.
av zaccopojken
ok, nu fick du mig till att tänka till..

Kan nog med säkerhet säga att företaget jag jobbar för inte är intresserade av att betala för att jag ska köra med 18 tum hjul.

Det jag tänkte var att jag själv kunde betala mellanskillnaden på däcken som det blir när det är dags att byta däck.

Lite segt att betala däcken själv när det är dags. Men å andra sidan så är det ju ingen som tvingar mig att byta till 18 tum :???:
av Mwi
Jag ursäktar att jag var tråkig, men man bör alltid fråga först. Man kan förhoppningsvis få ett ja eller i värstafall bara ett nej. Men frågar man inte kan det bli krångel.
av PFA
Jag instämmer i vad Mwi säger. Nu vet jag inte vilket leasingbolag det handlar om och hur avtalet mellan ditt företag och leasingbolaget ser ut. Men jag skulle akta mig för att göra det utan att kolla. Leasingbolaget har gjort en kalkyl med bilofferten från bilhandlaren som underlag. Om bilen håller sig inom ditt företags bilpolicy och totalofferten från leasingbolaget godkänns av ditt företag så beställs bilen. Däckkostnaden är en av posterna i leasingbolagets kalkyl, vilken leasingofferten grundar sig på.

Jag tror däckhandlaren bryr sig mindre om vilka fälgar du kommer med utan slänger på de däck som passar. Räkningen skickas till leasingbolaget. Om förändringen sedan upptäcks vet man ju aldrig. Vet inte om de har någon kontrollfunktion som upptäcker om fel däckdimension används, eller om de löpande kostnaderna på bilen nagelfars och jämförs med originalkalkylen och att man på så sätt kan hitta fel. Men kostnaderna på bilen ökar (inköpskostnaden mellan 16 och 18" skiljer sig ganska markant och livslängden minskar och därmed ökad milkostnad) och någonstans kanske det upptäcks. Kan ju bero på vilket samarbete företaget har med leasingbolaget och vilka kontrolltjänster leasingbolaget erbjuder. Kan också bero på hur ditt företag har koll på fakturorna. Kanske ni har en bilansvarig som dubbelkollar och godkänner fakturorna.

Men det kan ju finnas andra varianter. Är affären sådan att däcken betalas av ditt företag direkt, dvs går utanför leasingbolaget, så handlar det nog mycket om vilken kontroll ditt företag har.

För att inte hamna i en trist situation så hade jag nog kollat både med företaget och möjligen leasingbolaget. Du kanske kan göra en deal med företaget att de drar X antal kronor på din lön för detta.

Du ska absolut inte sälja originalfälgarna. De flesta leasingbolag kräver att bilen ska lämnas tillbaka med samma konfiguration som de köpte in den med.

Du kan ju också ta en funderare på vad dina kollegor tänker om att du kommer med 18". Många har ganska bra koll på vad man får in i bilpolicyn.

Lycka till!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]