Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av gungaochrulla
Som bekant är momsen (för bilar) 25% i Sverige och 19% i Tyskland. Importerar man en ny bil ("Fordonet anses som nytt om det vid köpet har körts mindre än 600 mil eller har varit i trafik mindre än 6 månader") måste man betala skatt i Sverige.

Grejen är den att jag bor (och jobbar) i Tyskland och ska om ett år flytta tillbaka till Sverige. Jag har hittills inte haft behov av en bil men kommer behöva det när jag väl flyttar tillbaka till Sverige. Så därför tänkte jag att jag kan passa på att köpa en bil ca en månad innan jag flyttar (då behöver jag bara använda exportskyltar). Räknas det som import? Är det exportskyltsgrejen som det hela hänger på om det ska klassas som import eller ej? Eller räcker det med att vara folkbokförd i Tyskland under köpet för att det inte ska klassas som import?
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har för mig att det är skillnad på import och flyttgods. Men jag tror du måste vara ägare till bilen längre än en månad för att det skall räknas som flyttgods.
Användarvisningsbild
av joel80
Ring skatteverket och fråga. Dom har en bra kundtjänst och de flesta som jobbar där är duktiga och hjälpsamma.
av Mwi
Det är inga problem att ta med sig en ny bil från ett annat EU land. Man måste bara kunna styrka att man har varit folkbokförd där, för att slippa svensk moms. Mina svärföräldrar kom hem till Sverige i våras från Tyskland, med en 3 veckor gammal bil och betalade tysk moms.

Men ring till Skatteverket från utlandet: +46 8 564 851 60 de är väldigt trevliga och hjälpsamma, så får du riktiga besked eller maila.

https://www.skatteverket.se/omoss/konta ... 10925.html

Glöm inte heller intygen för att kunna reg- besikta i Sverige, samt att hel-försäkra bilen i Sverige, eftersom det inte finns någon vagnskadeförsäkring.

Det som gäller bil som flyttgods är. Att man får dispenser på olika saker men det behövs inte inom Eu, eftersom alla bilar inom EU är helbilsgodkända. Tar man hem en nyare bil från exempelvis USA är det smidigt att göra det som flyttgods, man får exempelvis ha röda blinkers bak som är integrerade i bromsljusen men som egentligen inte är godkänt i Sverige.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det var precis det som "GT-mannen" skrev om, angående flyttgods, i inlägget före. ;-//
av Mwi
SvenB skrev:Det var precis det som "GT-mannen" skrev om, angående flyttgods, i inlägget före. ;-//
Detta är ingen flyttgods fråga, det är en moms fråga. Är man skriven i ett annat EU land och köper en ny bil i landet man är skriven, så betalar man den momsen och betalar ingen svensk moms när man flyttar hem. Även om bilen är helt ny när man tar in den till Sverige.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag är inte lika säker på det som du. :roll: Jag rekommenderar TS att kontrollera med Skatteverket.
av Mwi
SvenB skrev:Jag är inte lika säker på det som du. :roll: Jag rekommenderar TS att kontrollera med Skatteverket.
Min svärfar körde hem till Sverige i en 3 veckor gammalbil från Tyskland i juni 2013, den är momsad i Tyskland inte i Sverige. Helt enligt reglerna :-)-)
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?