Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#813304
Ta med dom till närmsta större Q8 eller motsvarande, dom har belastnings instrument
ser ut som en liten hemmagrill. Du har ju åxå möjligheten att testa syravikten, mätare
till detta finns på Biltema för 29:- eller så. Såg häromdagen såväl Glykol som Syramätare a 29:-
#813336
Syravikten går ju bara att mäta om det är så kallade "Friventilerade" batterier. Slutna batterier är slutna.
Friventilerade betyder att man kan skruva av ett lock och eventuellt fylla på destillerat vatten vid behov.
Är det ett slutet batteri så är en belastningsprovare det enklaste testinstrumentet för att se batteriets status.
#813357
Belastningsprovare är i princip det enda tillförlitliga sättet att kontrollera ett batteris status.

Syravikten kan vara OK, men plattorna kan vara sulfaterade (stora kristaller av blysulfat som inte återgår när batteriet laddas).

Tomspänningen kan också vara OK, men så fort batteriet belastas så går spänningen ner.

Enda sättet att veta är att mäta under belastning. Helst med belastning under en lite längre tid.
#813425
Även underhållsfria/slutna batterier går att mäta syravikten på, under dekalerna på toppen sitter locken som vanligt, dock behövs oftast någon form av speciellt verktyg för att öppna dom.

Men som sagt, belastningsprovare är enda rätta sättet att testa ett batteri på. En analog "brödrost" är simpel, billig och ger ett ganska bra resultat, men de elektroniska är mycket mer noggranna och du får dessutom upp i klartext hur batteriet mår. "Good & pass", "replace battery" osv. Men se till att batteriet är ordentligt laddat, annars blir inte mätvärdena lika tillförlitliga.

Däremot vete tusan om mackarna verkligen har riktiga belastningsprovare. När min generator började tackla av betade jag av fem-sex större mackar i jakt på en multimeter. Två av dom visste vad det var. :/
#813440
OKQ8 Johanneshov...men det satt långt inne innan dom begrep vad jag bad att få låna.
Dom hade den under disken men visste inte hur den såg ut eller vad den gjorde.
men dom vet allt om godis o bullar o trötta korvar på rullgrillar istället. :-)
#813480
Så här kan en belastningsprovare se ut: http://sga.resolutor.se/go/product.aspx ... vel=060903

Detta är bara ett åskådningsexempel. Det finns ett flertal olika modeller utöver den här, så den är inte allenarådande. Dom kostar säkert ett antal hundralappar, så gå till någon som har en i stället, t.ex en bilelektrisk firma om inte bensinstationerna klarar detta.
TS sa i sin fråga att alla tre batterierna var nyladdade. Det är nog en grundförutsättning för att det skall vara någon idé att mäta på dom.
#813489
Ett annat sätt att "belastningsprova" batteriet kan göras med batteriet monterat i bilen. Du skall ha ett testinstrument som visar lägsta piken vid belastning. Koppla in det på motorn starta bilen. pikade instrumentet under 10 volt när startmotorn gick så byt. Ett enkelt sätt som ger en indikering om batteriet skick. Förr brukade många bilar ha denna funktion inbyggd instrumenteringen där det stod hur många volt det var i batteriet vid startögonblicket, men det verkar ha försvunnet. Inte ens en voltmätare brukar gå att få fram längre.
#813531
Ett sulfaterat batteri har inte OK syradensitet. Sulfatkristallerna har fångat syrans sulfatjoner och tunnat ut elektrolyten. Om man laddar ett batteri ordentligt och "syravikten" fortfarande är låg så är det sulfaterat (eller så har elektrolyt läckt ut och ersatts med vatten...). Ett sulfaterat batteri är oftast blyskrot.
#813549
Kan även nämna att dom flesta OkQ8 mackar har en MIDTRONIC mättare dom nyaste har till och med skrivare som skriver ut testvärdena på batteriet på papper. Den provas alla batterier med innan det säljs till kunden.

Den mätaren är den absolut bästa där får du start strömmen i Ampere på displayen samt vissa kan skriva ut vilket värde det är på batteriet.

Men ett mycket dyr mätinstrument som du med all troligen inte får låna om du inte är nära bekant med personalen. Men du kanske kan få testa batterierna under uppsyn av personal.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]