Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Adrian544
Har hamnat i en märklig situation. Har beställt en helt fabriksny bil, och på väg från fabrik till återförsäljare, där bilen ska levereras, utsätts bilen för skada under trailertransporten. Det uppstår 15-20 kraftiga stenskotts liknande märken i lacken/plåten på ena sidan/bakre delen av bilen. Skadorna har slagit hål i lacken så de undre lacklagren är kraftigt synliga, ev ända ner i plåten. Bilen kommer att lackeras om till vissa/stora delar. Det hela känns som en stor förlust att behöva ha bilen på verkstad/omlackering redan innan man kvitterat ut den. Tacksam för sakliga synpunkter och råd.
Användarvisningsbild
av SvenB
Har du talat med "din" bilförsäljare? Och i sådana fall, vad har han givit dig för alternativ? Får du exempelvis avstå från denna bil om du önskar. Om du inte önskar det, är det inte mycket annat än att låta dom åtgärda.
Användarvisningsbild
av joel80
Kanske finns möjlighet att få någon form av ersättning.. antingen som goodwill från handlaren eller kanske p.g.a försening med leverans.. men det förutsätter ju att dom lovat dig ett visst datum, och inte friskrivit sig från förseningar.
Användarvisningsbild
av Guligan
Vad är det som känns som en förlust? Att bilen är delvis omlackerad eller att du får din leverans försenad?
av Droopy
Uj,uJ skulle för allt i världen inte ta den bilen om jag så fick den för halva priset, men det är jag det. Det lär ju bli färgskillnad mm och det skulle jag aldrig acceptera på en ny bil. Dessutom är ju bra lackera mer el mindre ett minne blott idag, det är ju lättare snart att hitta en tvåkrona på backen...............................
Användarvisningsbild
av sura56
Droopy skrev:Uj,uJ skulle för allt i världen inte ta den bilen om jag så fick den för halva priset, men det är jag det. Det lär ju bli färgskillnad mm och det skulle jag aldrig acceptera på en ny bil. Dessutom är ju bra lackera mer el mindre ett minne blott idag, det är ju lättare snart att hitta en tvåkrona på backen...............................
Då kan du ju aldrig köpa en ny bil, en del bilar är omlackerade delvis redan på fabrikens justeringsavdelning.
av Adrian544
Som svar till Guligan, så är det känslan av att kanske rostskyddet spräckts och att kanske lackeringen inte blir 100%, är det som stör/oroar mig mest. Blir det sviter av reparationen, så har man ju det med sig när man ska byta framöver. Lackgarantin på 2 år blir inte förlängd. Säljaren har tillhandahållit lånebil under tiden, så det praktiska funkar. Så mitt hopp är att möjligen få till en priskompensation eller (mindre troligt) att få en annan (orepararerad) identisk bil, vilket säkert innebär lång leveranstid. Suck.
av PTV
En ny och dyr fin bil som rullar direkt in på verkstaden för omlackering pga skada.Nej tack, det hade jag inte accepterat som nybilsköpare utan någon form av kompensation.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är riktigt trist, men tyvärr inte helt ovanligt. Det finns en anledning till att det finns plåt och lackverkstäder i alla importhamnar. Ofta får inte köparen veta att valda delar är ommålade innan leverans.

Jag personligen hade jobbat för omleverans av en likadan bil.
Användarvisningsbild
av ThomasT
sura56 skrev:
Droopy skrev:Uj,uJ skulle för allt i världen inte ta den bilen om jag så fick den för halva priset, men det är jag det. Det lär ju bli färgskillnad mm och det skulle jag aldrig acceptera på en ny bil. Dessutom är ju bra lackera mer el mindre ett minne blott idag, det är ju lättare snart att hitta en tvåkrona på backen...............................
Då kan du ju aldrig köpa en ny bil, en del bilar är omlackerade delvis redan på fabrikens justeringsavdelning.
För många år sedan var jag med under uppförandet av Saab's lackbättrings anläggning nere i Trollhättan. De sa att det var ca 1000 bilar per år som behövdes få lacken fixad.

.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?