Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
joel80 skrev:Alltså kommer man börja räkna med lägre restvärde (för säkerhets skull) när man säljer en dieselbil?
Det händer redan i op.lease kalkylerna. Diesel ned, hybrider upp. Åtminstone i Sveriges två största finansbolag som jag har utmärkt insyn i.
Sen är ändringen i storleksordningen 1-2% enheter så det är ingen dramatik än men det påverkar helt klart månadskostnaderna redan.
Användarvisningsbild
av Derank
snepo skrev:
Lövet skrev:Jo men det går inte att komma ifrån att bara osäkerheten i frågan kommer påverka andrahandsvärdena negativt.
Det går över,hysteri just nu. Alla ska köra batteribil. Tills dom kommer på att det kanske inte var så bra,då blir det nåt annat. Sitt lugn i båten.
Precis. Och det blir aldrig den där dumpningen av priser som folk tror.

Ända gången det dumpas rejält var 2007 under finanskrisen. Och det var på nya bilar det slaktades. Då kunde man pruta stenhårt på ny bilar. Säljarna slängde med allt och lite till.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Dumpas aldrig säger du. Jag minns när dieselhysterin härjade och några år gamla storasuvar med bensinmotor som XC90 T6, BMW X5 osv var omöjliga att sälja för alla skulle helt plötsligt uteslutande åka diesel.Då dumpades de hårt.

Nu är det tvärs om, Dieselsuvar som XC90 D5, X5 diesel med 8 år på nacken som har 8000 kr i skatt på dumpas ju hårt.
Användarvisningsbild
av Derank
XC90 dumpades redan efter några år , som beggad, hade inget med diesel hysterin att göra. XC90 har aldrig haft ett bra andrahandsvärde med tanke på bad de kostade ny så var den procentuella värdeminskingen brutal
.

Finanskrisen spädde på de törstiga bensinarnas nedgång, tillfälligt, efter 2-3år var det återst'llt igen

Och vill man sova lungt så ser man de pengar man lägger på sitt bilköp som borta, har man inet råd att förlora dom skulle man inte ha köpt bilen i fråga. Då kanske det är bättre att man håller sig till 30k klassen el vad man nu har råd med.

Måste ju vara jättejobigt och sitta och kolla beggpriserna varje dag och räkna på hur mycket man losat på kärran, konstigt bilägande om du frågar mig.

Köp det du har rådmed och byt när du har råd igen, och vad som finns då och vad det kostar tar man då, orka spekulera dag ut och in vad bilen är värd om 5år
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Aggressiv strategi du har att man ska räkna att pengarna är borta.

Tror inte det är många privatpersoner eller för den delen finansbolag som kalkylerar med att bilen eller bilflottan kan ha nollvärde efter 36 månader. Skulle nog bli en kalldusch.

Och för de 90.000 i Stockholm funkar det ju inte att bita ihop och betala för att köra inom miljözonerna, för det blir ju helt förbjudet så bilen måste ju bort.

Jag köper ju alltid mina bilar, traktorer och båtar kontant men jag upplever att det inte är vanligt, de flesta verkar ju utnyttja kredit, lån eller leasing och då blir det ju jobbigt om fordonet har fått noll värde men krediten eller leasingen är kvar.
Det är alltid riskfyllt att köpa en bil vilken som helst. Jag hade en lärare på skolan som redan för 50år sedan sade att på den dagen när politikerna fattar vilka utsläpp dieselbilar har, blir de förbjudna. Där är vi nu tack vare WW. som öppnade ögna för kväveoxider
Andrahandsvärdet kan bli huvudvärk för de som fungerar som försökskaniner och köper dagens batteribilar.
Två konsumentfrågor är obesvarade ,nämligen hur många laddningscyklar de dagen litiumbatterier tål och hur mycket kostar att byta 500-700kg batterier vars kapacitet har sjunkit under 80%
Användarvisningsbild
av joel80
glock40sw skrev: Andrahandsvärdet kan bli huvudvärk för de som fungerar som försökskaniner och köper dagens batteribilar.
Två konsumentfrågor är obesvarade ,nämligen hur många laddningscyklar de dagen litiumbatterier tål och hur mycket kostar att byta 500-700kg batterier vars kapacitet har sjunkit under 80%
Mja.. Helt obesvarade är det inte. Antalet laddcyklar verkar inte vara ett problem. Det finns rätt många elbilar som gått väldigt långt nu och alltså haft många laddcyklar. Taxibilar, där man dessutom ofta snabbladdar vilket ska slita än mer på batteriet, vittnar ju om en försämring lägre än 10% efter över 20k mil. Ofta bara kring 5-7%.

Och vissa har gått betydligt mkt mer än så. Den här Tesla har gått 48k mil: http://www.tesloop.com/blog/2017/8/30/t ... ance-costs

Det som ännu är något vi får se med tiden är just vad tiden gör. :)
Laddcyklarns verkar alltså inte vara ett problem.. Men kanske tiden är? Hur mår ett batteri om 10 eller 15 år?

Jag tror ändå man inte behöver vara mer rädd för batteribyte än man ska vara för ett motorbyte.

Kollar man äldre elbilar med mindre batteri och sämre kylning finns det några exempel på sånna som gått långt.
T.ex den här Nissan Leaf från 2011 som gått ca 24k mil. Den har tappat halva kapaciteten. Men då pratar vi om en elbil med bara lite drygt 20kwh.. Så antalet cykler där är ju rätt många.
https://insideevs.com/exclusive-intervi ... l-battery/

Att byta batteri i en sån kostar ca 50 000kr: https://cleantechnica.com/2017/10/04/ni ... cost-5499/

https://www.nyteknik.se/fordon/priset-f ... or-6396326

Köper man en ny elbil idag kan man nog ändå räkna med att batteriet håller längre än de elbilar som såldes för 5-6 år sen.
av andersuw
glock40sw skrev:Det är alltid riskfyllt att köpa en bil vilken som helst. Jag hade en lärare på skolan som redan för 50år sedan sade att på den dagen när politikerna fattar vilka utsläpp dieselbilar har, blir de förbjudna.
Och nu när din lärare inte längre har anledning att säga vad han då sa om de nya dieslar som rullar ut ur fabrikerna (efter att ha testats vid verklig körning i enlighet med EUs nya bestämmelser) har många politiker inte fattat det heller utan vill fortfarande förbjuda dem. Förhoppningsvis finns det en och annan insiktsfull lärare som idag förklarar för sina elever att den dagen politikerna fattar vilka utsläpp batteridrivna elbilar ger upphov till kommer de att förbjudas.
av andersuw
Så här ser situationen i praktiken ut enligt Naturvårdsverkets egna mätningar, för den händelse någon skulle få ett annat intryck av vad som sägs i pressmeddelanden och media. ;-)

Utsläppen av kväveoxider generellt
Kväveoxider - generellt - naturvårdsverket.jpg
Kväveoxider - generellt - naturvårdsverket.jpg (117.33 KiB) Visad 318 gånger
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-m ... till-luft/

Utsläppen av kväveoxider från just personbilar
Kväveoxider - personbilar - naturvårdsverket.jpg
Kväveoxider - personbilar - naturvårdsverket.jpg (100.39 KiB) Visad 319 gånger
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-m ... rsonbilar/
  • 1
  • 97
  • 98
  • 99