- tor 13 mar 2025, 09:42
När det gäller kärnkraft, så är det utan tvekan den energikälla som är smartast ut av det vi har uppfunnit hittills. Men vi utnyttjar bara en bråkdel av potentialen. Att gräva ner 97% av bränslet man grävde upp för att ta ut energi, och gräva upp nytt bränsle istället, är inte smart. Det är ett enormt slöseri. Mycket större slöseri än de futtiga 2/3 av värmeenergin som man heller inte tar till vara, utan pumpar ut i havet. Det finns relativt långt framskridna planer på hur man ska ta tillvara mycket mera av energin, dvs. minska befintlig avfallsmängd och slippa gräva upp mera bränsle (förenklat uttryckt). Jag är övertygad om att vi löser det, och mycket mer därtill. Det är bara att titta på historien för att inse det.
I framtiden kommer man att titta tillbaka på vår tid och anse att den var spartansk och trångsynt. Precis som man i framtidens framtid kommer att ha samma syn när man tittar tillbaka. Och så kommer det att hålla på.
VolvoB20 skrev:Jag håller med. Jag har precis samma syn på vår samtid i förhållande till både historien, men även framtiden. Vi kan inte ens i vår vildaste fantasi föreställa oss framtiden om t.ex. 100 år. Det är bara att titta på historien för att inse det.Camel skrev: ↑ons 12 mar 2025, 22:01 Den sämsta verkningsgraden av alla energikällor har kärnkraften. Den är inte sämre än kolkraft när värmen väl är utvecklad i ångcykeln. Men man utnyttjar endast ca 3 % av den värme som kärnbränslet skulle kunna utveckla. Så totalt har kärnkraft ca 0,36 * 0,03 = drygt 1% verkningsgrad. Trots det har kärnkraft det lägsta koldioxidutsläppet per producerad kWh el (jämte vindkraft som ligger ungefär på lika låga värden) i en LCA-analys. Brytning av kärnbränsle och förvaring av kärnavfallet inräknat.Min övertygelse är att de som tror att vi är smartast i historien och inga nya landvinningar kommer att ske är lika fel ute som de som trodde att Sverige skulle behöva max 7 st datorer eller 640 Kb minne för alla framtida beräkningar.
Vi har ju bara använt kärnkraft i ca 50 år, kommer ingen ytterligare teknisk utveckling ske på 100.000 år som bränslet ska slutförvaras. Dumt att tro så.
Som du säger, lägg slutförvaret lätt tillgängligt så slipper vi ha urangruvor i framtiden, man kommer ta upp det och använda upp återstående 97% energi som är kvar i bränslet, på köpet avklingar strålning snabbt.
"1954 togs den första svenskbyggda datamaskinen BESK i bruk. En tid var den världens snabbaste dator. Om en människa behövde 4,4 dagar för att lösa en ekvation klarade BESK av denna uppgift på en minut. När BESK stod klar, konstaterade Matematiknämnden att nu var ”Sveriges räknekapacitet täckt för överskådlig framtid”.
När det gäller kärnkraft, så är det utan tvekan den energikälla som är smartast ut av det vi har uppfunnit hittills. Men vi utnyttjar bara en bråkdel av potentialen. Att gräva ner 97% av bränslet man grävde upp för att ta ut energi, och gräva upp nytt bränsle istället, är inte smart. Det är ett enormt slöseri. Mycket större slöseri än de futtiga 2/3 av värmeenergin som man heller inte tar till vara, utan pumpar ut i havet. Det finns relativt långt framskridna planer på hur man ska ta tillvara mycket mera av energin, dvs. minska befintlig avfallsmängd och slippa gräva upp mera bränsle (förenklat uttryckt). Jag är övertygad om att vi löser det, och mycket mer därtill. Det är bara att titta på historien för att inse det.
I framtiden kommer man att titta tillbaka på vår tid och anse att den var spartansk och trångsynt. Precis som man i framtidens framtid kommer att ha samma syn när man tittar tillbaka. Och så kommer det att hålla på.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."