Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
En stor fördel med etanol är ju att man kan använda det i befintlig bilpark. Jag kör min turbo nu på etanol sedan ett drygt halvår tillbaka. När det var som kallast i vintras blandtankade jag lite då den blev svårstartad kall samt hade högre förbrukning. Detta genom bara att byta spridare. Jag skulle så gärna göra en total avgasmätning på min bil bara för att se vad för skillnad det är mot att köra på bensin. Jag tror nämligen att det inte är någonting som sticker ut vad gäller avgaser förutom förhöjda HC vid start av kall motor. Men det är inget problem då HC från etanol är näst intill ofarlig jämfört med HC från bensin.

En optimerad etanolmotor skulle jag tro har med förvärmning av bränslet så att man slipper problemet med hög förbrukning vintertid.

Jag ska köpa trimchip till min bil, de som har sådana till bensin "drabbas" ju ofta av lägre förbrukning, det hoppas även jag.
av Cunningham
Haha...., tänkte väl att mina inlägg skulle reta upp vissa.

"...stick och brinn..." går förmodligen betydligt bättre med etanol än med diesel, så jag förstår preferenserna! :-D

Jag har på intet sätt något emot tekniskt och vetenskapligt underbyggda rapporter, men återigen gäller att det finns många företeelser som till sin natur är ganska komplexa och beroende på en lång rad ingående faktorer. Vid dylika rapporter måste man ofta göra en mängd begränsningar och specificerade förutsättningar. Man kan t ex jämföra utsläpp under givna laboratoriemässiga förhållanden.

Men så mycket mer spelar in i verkligheten, varav vissa faktorer delvis berörts i någon av alla inlägg ovan.

Vad jag i första hand vänder mig emot i väldigt många av ovanstående inlägg är att man väljer att bryta ut vissa parametrar och stirra sig blind på hur just dessa påverkar den totala miljöbelastningen.

Vilken sida man än ställer sig på i ovan nämnda debatt så kommer man att kunna gräva fram nödvändiga fakta som stödjer ens sak. Den finns massor av företeelser i vår värld som lyckas samla både framstående professorer och forskningsinstitut som stödjer helt olika sidor av en sakfråga. Bägge hänvisande till vetenskapliga undersökningar och ovedersägliga fakta. ;-)

Känner mig stolt över att hamna på vissas svarta lista! Hoppas jag får sällskap! :-D
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid