Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jonmad
Vad har ni för erfarenheter av biltemas luftfilter till B230-motorer? Och vad gör den där grå "mattan" som ligger ovanpå filtret för nytta?
Användarvisningsbild
av cybermunk
Volvo_Henrik håller med du luftfiltret passar men det gör INTE termostaten den felar på 5 mm
Användarvisningsbild
av vetten
Själv tror jag att många inte passande delar beror på att Biltema inte alltid märker rätt utan det verkar nästan som om dom har för många delar att hålla rätt på och inte orkar ??:-/ Eller tycker att det kostar för mycket :-O)
Isåfall är det ju att gå emot kunderna, men det kan vi ju alltid fixa härifrån :mrgreen:

Om vi ALLA här på forumet mailar Biltema och KRÄVER att dom ska ha rätt märkning och vad som passar till vad så att alla vet vad dom köper så blir dom nog tvungna att reagera.

Uppvigling :-O) Klart det är :mrgreen:

Måste ju i slutändan bli billigare för dom också, för ju mindre reklamationer ju mindre personaltimmar kostar det :-)-)
Användarvisningsbild
av erikn
vetten skrev:Själv tror jag att många inte passande delar beror på att Biltema inte alltid märker rätt utan det verkar nästan som om dom har för många delar att hålla rätt på och inte orkar ??:-/ Eller tycker att det kostar för mycket :-O)
Det är väl deras nya strategi. Det blir ju färre och färre bildelar där. Numera är ju Biltema en diversehandel med allt från CD-skivor till båtankare.
Själv Bor jag i Tumba söder om Stockholm och har börjat handla hos Tumba bildelar som har ung samma prisbild. Senast var det halvsats avgassystem som Biltema (i alla fall vad jag kan se) inte har, det var till en Turbo. Väldigt hjälpsamma, fick t.o.m. rör av dem en gång när jag skulle byta till automatlådan. En annan gång länkarmen hade gått av och jag behövde bilen, de hade den inte hemma, jag var där vid lunch, de kunde ha den hemma till 14 samma dag.
av *pettson*
Just nu är jag i behov av en turbo.. en 16T. Konstigt nog fanns ingen hemma i örebro, jönköping eller linköping. Alla kunde få till nästa vecka dock. Men efter samtal med två turbofirmor så har jag insett att 16T tyvärr blir för litet då jag verkar ha varvat ihjäl den.. :roll: Så precis nyss kom jag hem ifrån en turbofirma med en 19T istället. Jag blev bara 9500 fattigare inkl inbytt 16T. (S) men vad gör man inte för att sänka våra miljöutsläpp.
Jag handlar väldigt mycket på biltema i både verktygs och bildelsväg. Det att jag inte har några problem med dom kanske består i just att jag VET vad jag vill ha. Det är jag som kollar artikelnr. Det är jag som kikar om det blev rätt del osv. Dom som jobbar där är inte fordonsutbildade utan dom litar blint på vad listorna säger tyvärr. Många kommer hem med fel saker och skriker sen att biltema gör skräp för att det inte passar.
Vad gäller kvalitet då?.. Ja jodå biltema har en del skräp, men precis samma skräp återfinns i din dagliga handel under annat namn och dubbla priset.
Ta verktyg, har handlat lite bacho saker (insexhylsor) Men nu har jag dragit av tre, notera att det är med spärrskaft och utan dragskaft eller maskin, affären vill inte ta tillbaka en enda av dom tre för bacho går inte sönder. Förra besöket på biltema resulterade i just inköp av samma typ av hylsor. Dom höll utan problem. Biltema tog inte 183kr/st för sina hylsor.
Biltemas verktyg håller inte heller i evighet naturligtvis, men dom kostar så lite att normalslitage inte svider.
Användarvisningsbild
av #27
Med andra ord så kan man säga att biltemas listor är värdelösa så vet man inte exakt hur delen ser ut med mått och allt så köp inte på biltema för då är risken stor att du får montera tillbaka din gamla del och åka tillbaka till biltema och byta till en annan som kanske passar.
Användarvisningsbild
av isak
hej
man kan ju ha den gamla detaljen med o jämföra så slipper man problem med tillgodokvitton som förfaller i libran?
isak
av *pettson*
#27 skrev:Med andra ord så kan man säga att biltemas listor är värdelösa så vet man inte exakt hur delen ser ut med mått och allt så köp inte på biltema för då är risken stor att du får montera tillbaka din gamla del och åka tillbaka till biltema och byta till en annan som kanske passar.
Problemet uppstår likväl på mekonomen och autoexperten eller vart du vill, kanske bara inte så ofta. Ska du pilla själv så ska du också veta vad som passar och hur det passar. Annars har du inte nödvändig kännedom om problemet för att lösa det. Det är inte så enkelt som att kasta ur sej att deras och deras listor är fel. Felet är ditt eget, du har inte kontrollerat som sista post innan du gick hem.
Däremot härstammar mycket skitsnack ifrån just det problemet. Biltemas värdelösa tändstift t.ex.. tja får man hårdhet 5 mot dom som ska sitta med hårdhet 6 eller 7 ja då beter sej bilen skumt, så är det bara. Rätt värmetal lär lösa problemet vart man än handlar. Men vems är felet? Du som inte heller visste vad du skulle ha eller biltemas som har dels dåliga listor och outbildad personal? Felet är ditt i mina ögon. Du har en handbok där hårdheten anges på andra märken av stift. Bara att kontrollera mot biltemas.
Skivorna då? Tja, här får man fråga sej är nån miljon europeer idioter som skiter i om bilen rystar som en terrängkörning vid inbromsning, eller är det så att många inte vet hur man monterar och kör in skivor? Jag har ALDRIG då menar jag ALDRIG varit för skeva skivor i kartong eller för den delen skivor som skevar direkt efter inbromsning på alla dom år jag skruvat. Däremot har jag demonterat HUNDRATALS bromskivor som varit hemma meckade på sätt jag aldrig ens trott att man kunde få dit dom. Naturligtvis har INGEN vid tillfrågning nånsin gjort några fel utan det är alltid skitskivor från biltema. SEn får man ta i beräkningarna att även biltema har som alla andra runt 2% kassaktion. Men 2% av en miljon är flera än 2% av 100.000. Med andra ord är det större chans trots allt att få nåt som inte är okej. Har själv varit med om nåt skojjigt för nån månad sen. En skiva till audi som inte passade ordentligt. Centrumet var för tjockt så skivan fick fel offset. Åkte och bytte o monterade den nya. Funderade lite på vilken otur jag hade ändå. Sen dröjde det en vecka så monterade jag bakskivor på en 850. Bremboskivor. Och tro på fan när BÄGGE dom hade för tjocka centrum och fel offset. Skivorna var helt korrekta annars. Så tydligen kan även Brembo göra fel. Bromsbeläggen skriker bara ifrån biltema är nästa skröna. Det intressanta är att alla är kapabla att ta ett paket bromsbelägg men INGEN verkar kapabel att sträcka sej upp mot hyllan ovanför (eller runtomkring nånstans) och ta en packe antiskrikplattor? För yes beläggen säljs utan och antiskrik behövs inte till alla. Men dom som vill vara på säkra sidan köper en packe innan dom går hem. Naturligtvis har dom flesta dyrare belägg såna redan monterade så tro inte att dyrare belägg inte skriker. Man har bara lagt dit antiskrikplattorna åt dej så får du pröjsa lite till. Men så ses det inte bland dom kunniga. Dom både skriker och dammar så det så.
Damm är tydligen det nya måttet på när nåt är skit. Naturligtvis är det INTE så.. men för dom *kunniga* är det så.
Kontentan är.. Vet du inte vad du ska ha OAVSETT vart du handlar på eftermarknad. Så gå till volvo..
av svempus
ja har kört me biltema bromsar på dom bilarna ja har bytt belägg eller skivor på och jag har inte märkt att dom skriker mycket har ochså bytt filter där i från och dom passar perfekt på en gång...
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 19

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC