Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jwiss
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev:[Alternativet han nämnde var att "bygga om" motorn till den nya versionen, (EURO 6??) men det kostar 10-tusentals kronor på varje bil .
Varför i hela friden bygga om bilarna till Euro6.
Det dom menar kanske är att "bygga om till SCR" med AdBlue?
Användarvisningsbild
av lennarte
jwiss skrev:
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev:[Alternativet han nämnde var att "bygga om" motorn till den nya versionen, (EURO 6??) men det kostar 10-tusentals kronor på varje bil .
Varför i hela friden bygga om bilarna till Euro6.
Det dom menar kanske är att "bygga om till SCR" med AdBlue?
Det lär vi säkert att få veta inom en ganska snar framtid vad han menade, och vad det blir. Håller med att dom får se till att dom klara dom gränser som finns i första hand, men det går väl antagligen inte eftersom dom fuskat sig till intyget.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: Håller med att dom får se till att dom klara dom gränser som finns i första hand, men det går väl antagligen inte eftersom dom fuskat sig till intyget.
100 miljoner VW, Volvo, Toyota, Nissan, Subaru, som inte har kört med "EA 189" motorn har ju klarat Euro 5 så det borde ju inte vara omöjligt. Men man får kanske skruva ned effekten lite.

Nissan fick ju göra något sådant på Navarra motorn där man tog in bilarna och lade in ny mjukvara som sänkte vridmomentet för ramlagren skulle hålla. (Det gjorde väl inte alla ägarna superglada precis när de fick en slöare bil efter servcie)
Användarvisningsbild
av Allinug
Camel skrev:
Allinug skrev:El är en mycket effektiv energibärare.
Verkligen inte. Överföringsförlusterna på griden är 5-8%. Omsättningsförlusterna i batteriet är 15-20%. Dessutom väger ”tanken” (batteriet) över ett halvt ton på en Tesla och innehåller 85 kWh som ett exempel. En fossilbränsletank till en bil väger bara 50-60 kg fulltankad plus ca 10 kg för själva tanken. Och den innehåller 600-700 kWh energi fulltankad. Även om man tar hänsyn till att en elbil bara förbrukar 30-50% av energin mot en dieselbil vid själva körningen blir det en mycket dålig kalkyl rent effektivitetsmässigt för elen som energibärare i fordonet. Det hjälper inte ens att en viss del av energin återgenereras i elbilen vid inbromsningar. Som energibärare blir elen ändå frånsprungen av fossilbränslet. Även om man räknar leden före konsumtionen. För att inte tala om skillnaden i takningstid mellan en elbil och en fossilbil. Om elbilen är bättre eller sämre klimatmässigt beror dock till största delen på hur elen produceras. Inte till så stor del på hur effektiv den är.
Camel skrev:
Allinug skrev:Dessutom är verkningsgraden till mekanisk rörelse nära 100%, medan det är massor av förluster i fossildrivna bilar…
Jag skrev om kolkraft och beräkning källa till hjul. Då är verkningsgraden sämre totalt sett än motsvarande fossildriven bil. Dessutom blir de flesta miljö- och klimatfarliga utsläppen högre i elbilsfallet om man räknar totalt sett. Det finns andra fall (t.ex. här hemma i Sverige) där elbilar vinner med hästlängder över fossilbilar klimatmässigt. Men bara så länge vår elproduktion ser ut som idag med stort inslag av vattenkraft och kärnkraft.
Ja, jag hänger inte riktigt med i dina kalkyler, men verkningsgraden för en elektrisk motor är nära 100% till mekanisk energi, beroende på konstruktion förstås. Att jämföra med en förbränningsmotor där man i bästa fall kan få en verkningsgrad på 50%, alltså hälften går bort i förluster. Och då talar vi om gigantiska förbränningsmotorer där inom områden vikten inte har så stor betydelse, t ex i fartyg och stationära användningsområden.

I personbilar kan man vara glad om man uppnår 30-40% verkningsgrad! Resten är förluster. Jag tycker inte att det är försvarbart att slösa med fossila bränslen för att uppnå så usel verkningsgrad. Eftersom det inte verkar gå att höja verkningsgraden till acceptabla nivåer, så anser jag att man nått vägs ände med fossilbilar. Och även för att biltillverkarna inte verkar ha någon kontroll över utsläppen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev:Ja, jag hänger inte riktigt med i dina kalkyler, men verkningsgraden för en elektrisk motor är nära 100% till mekanisk energi, beroende på konstruktion förstås.
Så om jag låter en dieselmotor i bilen driva en generator som i sin tur driver hjulen med en elmotor som har 100% verkningsgrad så har jag vips fått 100% verkningsgrad i min gamla bil. Vad bra. ...

Man måste ju räkna verkningsgrad i hela kedjan för att det ska ha någon relevans. Om det försvinner 50 % i kraftverket, 10% i ledningarna och 12 % i batteriet är det ju en klen tröst att elmotorn har 95% verkningsgrad.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Camel skrev:Spot on, VolvoB20. :-)-) Roligt att det finns de som förstår sammanhang.

Uppgifter på utsläpp av el genererad med kolkraft (USA).
http://www.cec.org/storage/56/4876_powerplant_airemission_en.pdf skrev: CO2 = 893 kg/MWh
NOx = 1.66 kg/MWh
Om man som exempel tar en elbil som behöver 2 kWh / 10 km som laddas med kolkraftel, och undantar grid- och omsättningsförluster i batteriet, blir det med med ovan siffror utsläpp på 178 g CO2/km och 332 mg NOx/km. I verkligheten blir siffrorna högre.
Jämför dessa siffror med en diesel-bil med motsvarande prestanda. Hur ser de ut?
:mrgreen:
Användarvisningsbild
av Allinug
VolvoB20 skrev:
Allinug skrev:Ja, jag hänger inte riktigt med i dina kalkyler, men verkningsgraden för en elektrisk motor är nära 100% till mekanisk energi, beroende på konstruktion förstås.
Så om jag låter en dieselmotor i bilen driva en generator som i sin tur driver hjulen med en elmotor som har 100% verkningsgrad så har jag vips fått 100% verkningsgrad i min gamla bil. Vad bra. ...

Man måste ju räkna verkningsgrad i hela kedjan för att det ska ha någon relevans. Om det försvinner 50 % i kraftverket, 10% i ledningarna och 12 % i batteriet är det ju en klen tröst att elmotorn har 95% verkningsgrad.
Vilka förluster som sker innan elen hamnar där den ska, beror på hur modern el-infrastruktur som är installerad. Genom att byta till moderna transformatorer skulle det i många fall gå att halvera förluster (i just det skedet). Det är åtskilliga TWh bara i Sverige. Det är samtidigt en investering och besparing för hushåll och industri. Den elen skulle kunna användas på annat håll eller minska efterfrågan på fossila energikällor. Man måste se helheten i samhället och inte bara fokusera på hur bilar drivs.

(I Indien kommer typ 70% av all el från fossila bränslen :cry: Så skulle man ju önska att det inte var i ett så stort land!).

Du har typ 30-40% verkningsgrad på det som du har i till förfogande i tanken på en fossilbil. En modern el-motor kan ge nästan 100% verkningsgrad på den el som finns till förfogande i bilen.

Visst kan man räkna på hela kedjan och inte på vilken verkningsgrad som levereras momentant på plats i bilen.
Men om verkningsgraden ska baseras på alla förluster som sker innan drivmedlet hamnar i tanken då skulle jag tro att verkningsgraden för en fossilbil skulle hamna runt 1%. ;-) Och på ditt exempel på kombo av dieselbil och elmotorer, så är det tyvärr förbränningsmotorn som är det som mest sänker verkningsgraden.

När man är på den nivån att man måste fuska med avgasutsläpp, då tror jag tyvärr att man kommit så långt man kan med den tekniken.
Då tror jag inte att det går att få en mer effektiv motor med den tekniken, utan man borde ägna sig åt att utforska andra möjligheter. Vägs ände, helt enkelt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev:[
Men om verkningsgraden ska baseras på alla förluster som sker innan drivmedlet hamnar i tanken då skulle jag tro att verkningsgraden för en fossilbil skulle hamna runt 1%. ;-)
Så du menar att om man pumpar upp 1000 liter olja så kommer bara energin i 10 liter att driva bilen framåt medans 990 liter försvinner på vägen.

Då verkningsgraden är 20% i motorn så går då 50 liter in i motorn och 950 liter försvinner innan du tankar.

1 m3 råolja kostar 5000 kr om oljepriset ligger på 100 $ fat, sen tillkommer skatter, transport, försäljning, raffinering osv och annat läggs på så skulle det då kosta 10.000 kr att tanka bilen med 50 liter om förlusterna var så stora på vägen

Så 1 % är helt galet fel.
av Hisingspaddan
En sak som ofta glöms bort i sammanhanget är att vi måste värma kupe'n en stor del av året. Om vi använder bensinmotorns spillvärme till detta har vi vips ökat den totala verkningsgraden från runt 30% till kanske 75%.
Själv kör jag en dieselbil vilket innebär att jag vintertid måste välja mellan antingen att frysa eller att köra med värmaren vilken drar ca 0.1 liter milen.
Det blir nog bensinbil nästa gång: varmt och skönt i bilen utan ökad bränsleförbrukning och utan en dyr och krånglande bränslevärmare.
av jwiss
Hisingspaddan skrev:En sak som ofta glöms bort i sammanhanget är att vi måste värma kupe'n en stor del av året. Om vi använder bensinmotorns spillvärme till detta har vi vips ökat den totala verkningsgraden från runt 30% till kanske 75%.
Själv kör jag en dieselbil vilket innebär att jag vintertid måste välja mellan antingen att frysa eller att köra med värmaren vilken drar ca 0.1 liter milen.
Det blir nog bensinbil nästa gång: varmt och skönt i bilen utan ökad bränsleförbrukning och utan en dyr och krånglande bränslevärmare.
Nja, det räcker med någon eller några kw för att hålla kupen varm. Bara om man står i kö man behöver värmaren.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]