VolvoB20 skrev:Allinug skrev:Ja, jag hänger inte riktigt med i dina kalkyler, men verkningsgraden för en elektrisk motor är nära 100% till mekanisk energi, beroende på konstruktion förstås.
Så om jag låter en dieselmotor i bilen driva en generator som i sin tur driver hjulen med en elmotor som har 100% verkningsgrad så har jag vips fått 100% verkningsgrad i min gamla bil. Vad bra. ...
Man måste ju räkna verkningsgrad i hela kedjan för att det ska ha någon relevans. Om det försvinner 50 % i kraftverket, 10% i ledningarna och 12 % i batteriet är det ju en klen tröst att elmotorn har 95% verkningsgrad.
Vilka förluster som sker innan elen hamnar där den ska, beror på hur modern el-infrastruktur som är installerad. Genom att byta till moderna transformatorer skulle det i många fall gå att halvera förluster (i just det skedet). Det är åtskilliga TWh bara i Sverige. Det är samtidigt en investering och besparing för hushåll och industri. Den elen skulle kunna användas på annat håll eller minska efterfrågan på fossila energikällor. Man måste se helheten i samhället och inte bara fokusera på hur bilar drivs.
(I Indien kommer typ 70% av all el från fossila bränslen

Så skulle man ju önska att det inte var i ett så stort land!).
Du har typ 30-40% verkningsgrad på det som du har i till förfogande i tanken på en fossilbil. En modern el-motor kan ge nästan 100% verkningsgrad på den el som finns till förfogande i bilen.
Visst kan man räkna på hela kedjan och inte på vilken verkningsgrad som levereras momentant på plats i bilen.
Men om verkningsgraden ska baseras på alla förluster som sker innan drivmedlet hamnar i tanken då skulle jag tro att verkningsgraden för en fossilbil skulle hamna runt 1%.

Och på ditt exempel på kombo av dieselbil och elmotorer, så är det tyvärr förbränningsmotorn som är det som mest sänker verkningsgraden.
När man är på den nivån att man måste fuska med avgasutsläpp, då tror jag tyvärr att man kommit så långt man kan med den tekniken.
Då tror jag inte att det går att få en mer effektiv motor med den tekniken, utan man borde ägna sig åt att utforska andra möjligheter. Vägs ände, helt enkelt.