Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
480 var ju en katastrof i början men dom fick ju bevisligen ordning på problemen i 400-serien efter ett tag. 440 och 460 fungerade ju hyfsat ändå.

Och det finns många Volvofans (dom som påstår att dom gillar "riktiga" volvo) som skulle skinnflå dig för ditt positiva uttalande om framhjulsdriften. :lol:

Sen kan man ju förstås spekulera i hur bra 400-serien skulle ha kunnat bli om 850-projektet inte hade tagit så mycket resurser. Det står ju helt klart att det var 850 som var gullegrisen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Perc skrev:
SvenB skrev:Det där är ett fenomen som inte enbart "drabbar" Volvo 480, utan ofta andra biltyper. Exempelvis så "sågar" en del de motorsvaga modellerna av Volvo utan att den kritiserande ägt någon.
Jag måste erkänna mig skyldig, men jag har haft två stycken och efter dessa två bilar rekommenderar jag alltid turbo då någon frågar köpråd på Volvo.

Missförstå mig rätt nu. ;) V50 D2 är troligtvis okej, jag har aldrig kört någon. Men det är ju en turbodiesel, så den har en vridmomentskurva som det anstår en bruksbil. Kraften ska finnas i den delen av registret där man befinner sig och inte två växlar under som med t.ex en 850 GLT. Särskilt om man är automatlådetorsk som jag. Det är opassande att behöva våldföra sig på gaspedalen så lådan växlar ner för att bilen ska börja röra på sig.
Nu var det inte enbart de "små" bensinmotorerna jag åsyftade, som en del sågar. Även 1,6D och D2 är enligt dom skittråkiga.

Hann inte mer än skriva färdigt detta förrän jag hittade följande kommentar om D2 i en tråd om råd inför eventuellt köp av en D2.
StefanN skrev:Lika pigg som en 80-åring med lårbensbrott.
Användarvisningsbild
av vetten
Droopy skrev:
vetten skrev:
Droopy skrev:Volvos största magplask alla gånger måste ändå vara 480in och deras genidrag utan tvekan volvo 850
Och dessa påståenden kommer som vanligast oftast från någon som vare sej kört eller ägt någon utan bara hört att någons kompis farsa hade en kompis som hade en sån och som inte tyckte att den kunde gämföras med hans tidigare 240 från 1980 :-O)

Så kanske det är men i mitt fall så ligger det till som så att min kompis ägde en sådan bil i ca 2 år och vi hade en firma ihop och 480in var hans "firmabil" och själv åkte jag en 85as 740 och jag fick hämta han minst 1 gång i veckan pga att bilen stendog efter vägen osv.

Ett riktigt jävla skräp som aldrig borde ha lämnat ritbordet., jag har inet ägt en men haft en vid min sida i 2år och det räckte.

Och det är väl knappast någon nyhet att just 480ES var fullsmäckad med elfel från start, fråga vilken volvo anställd som helst.

Sedan fins det fortfarande de som försvarar denna modell in i det sista, summan av kardemumman är dok att 480 ES är det värsta skräp volvo någonsin tillverkat.
Det fans en sak som var bra med 480ES och det var framhjulsdriften, men det fattade inte folk då.

Så var det med det.

Jaha ?:-/ Då va vi där igen med "En kompis hade" :-O)

Jag vill inte framhäva 480-in som något av den bästa bil dom gjort utan den hade 850-in kanske aldrig blivit av eftersom det var just med 400-serien som Volvo tog sitt första steg mot framhjulsdriften.
Första serien av 480-modellen släpptes alldeles för tidigt och med en massa för Volvo obeprövad teknik så visst blev det fel där, men bilen uppdaterades hela tiden och blev lite av en provbänk för 850-serien och 400-serien blev ju som flera skriver här faktiskt riktigt ok bilar med tiden.
Jag själv har ägt och kört många tusen trevliga mil med både 440 och 480 inga större problem någonsin, inte fler än på dom andra Volvosarna som jag också haft.

480-in är defenitivt inte ett av Volvos största misstag utan en början på deras nya framgång med framhjulsdrift plus modern teknik som hängde med många år framåt.

Ett misstag som jag däremot tycker att Volvo gjort är att dom inte insåg fyrhjulsdriftens fördelar tidigare och då med tanke på hur bra det är i vårt klimat.
Användarvisningsbild
av V9097
Många intressanta inlägg!

Jag tänkte lägga till ett område där Volvo verkligen rört till det för sig genom åren: modellbeteckningar!

Här kommer en lista på knasigheter

-60 modellerna, dvs 260, 760 osv var tänkta att vara lite lyxigare än 240, 740 osv. Men det gällde inte 400 serien, där 460 var sedanmodellen som var identiskt utrustad med 440.
-Första generation C70 baserades ju på 850-chassiet, medan andra genarationen baseades på S40/V50/C30, det blir lite lustigt när C30 och C70 under ytan är samma bil.
-Devalveringen av D3 från 163 till 136hk när modellår 2013 kom. 163hk motorn skulle ha hetat D4 redan från början.
-Att det sitter olika motorer i bilar med samma motorbeteckning. Tex finns 5 olika D4 under modellår 2014.
-V70N var i princip en S60 med kombibakdel. När V70II kom var den istället baserad på S80
-V40 var tidigare en liten kombi, nu har det blivit en liten hatchback.
-Varför V50 inte fick heta V40 är en gåta, när S40-namnet behölls
-Att byta namn på 960 till S90/V90 var inte helt lyckat, särskilt inte som nya lyxbilen fick heta S80

Det finns förmodligen många fler exempel!
Användarvisningsbild
av bem
Men nu har Volvo ett gyllene startläge med sin nya VEA motor som skall vara grunden för alla Volvos bilar framöver - bensinare, dieslar och hybrider. Nu blir det enklare för oss användare att hänga med i svängarna på motorsidan kanske.
/Bo
Användarvisningsbild
av Perc
V9097 skrev:Många intressanta inlägg!

Jag tänkte lägga till ett område där Volvo verkligen rört till det för sig genom åren: modellbeteckningar!

Här kommer en lista på knasigheter

-60 modellerna, dvs 260, 760 osv var tänkta att vara lite lyxigare än 240, 740 osv. Men det gällde inte 400 serien, där 460 var sedanmodellen som var identiskt utrustad med 440.
-Första generation C70 baserades ju på 850-chassiet, medan andra genarationen baseades på S40/V50/C30, det blir lite lustigt när C30 och C70 under ytan är samma bil.
-Devalveringen av D3 från 163 till 136hk när modellår 2013 kom. 163hk motorn skulle ha hetat D4 redan från början.
-Att det sitter olika motorer i bilar med samma motorbeteckning. Tex finns 5 olika D4 under modellår 2014.
-V70N var i princip en S60 med kombibakdel. När V70II kom var den istället baserad på S80
-V40 var tidigare en liten kombi, nu har det blivit en liten hatchback.
-Varför V50 inte fick heta V40 är en gåta, när S40-namnet behölls
-Att byta namn på 960 till S90/V90 var inte helt lyckat, särskilt inte som nya lyxbilen fick heta S80

Det finns förmodligen många fler exempel!
Det fanns ju fyrcylindriga "60-bilar" tidigare också, typ 760 turbo. Sen fanns det väl "40-bilar" med V6 också eller har jag drömt? Och 780 hade ju inte åtta cylindrar...

Tycker att det var rätt vettigt ändå att införa S/V90. Det blev ju ordning på modellnamnen då, när man redan hade S/V40 och S/V70. Men det är lustigt att tänka sig att fornlämningen S90 stod i bilhallen bredvid flång nya S80.

Men Volvo borde helt klart styra upp bland modellnamn och motorer. Det har varit en enda röra dom senaste fem åren eller så.
Användarvisningsbild
av V9097
[/quote]
Perc skrev:Det fanns ju fyrcylindriga "60-bilar" tidigare också, typ 760 turbo. Sen fanns det väl "40-bilar" med V6 också eller har jag drömt? Och 780 hade ju inte åtta cylindrar...
Jo, det fanns 240 GLT V6. Då var det lite guldfärg i GLT-emblemet
Perc skrev:Tycker att det var rätt vettigt ändå att införa S/V90. Det blev ju ordning på modellnamnen då, när man redan hade S/V40 och S/V70. Men det är lustigt att tänka sig att fornlämningen S90 stod i bilhallen bredvid flång nya S80.

Det som blev fel var kanske inte själva namnbytet, ytan att den nya S80 hade lägre siffra än utgående S90 trots att S80 var betydligt rymligare och med större bredd (men ungefär samma längd)
Användarvisningsbild
av SvenB
Men det genidraget kom väl några år tidigare,när Volvo 760 kom.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]