Droopy skrev:vetten skrev:Droopy skrev:Volvos största magplask alla gånger måste ändå vara 480in och deras genidrag utan tvekan volvo 850
Och dessa påståenden kommer som vanligast oftast från någon som vare sej kört eller ägt någon utan bara hört att någons kompis farsa hade en kompis som hade en sån och som inte tyckte att den kunde gämföras med hans tidigare 240 från 1980 :-O)
Så kanske det är men i mitt fall så ligger det till som så att min kompis ägde en sådan bil i ca 2 år och vi hade en firma ihop och 480in var hans "firmabil" och själv åkte jag en 85as 740 och jag fick hämta han minst 1 gång i veckan pga att bilen stendog efter vägen osv.
Ett riktigt jävla skräp som aldrig borde ha lämnat ritbordet., jag har inet ägt en men haft en vid min sida i 2år och det räckte.
Och det är väl knappast någon nyhet att just 480ES var fullsmäckad med elfel från start, fråga vilken volvo anställd som helst.
Sedan fins det fortfarande de som försvarar denna modell in i det sista, summan av kardemumman är dok att 480 ES är det värsta skräp volvo någonsin tillverkat.
Det fans en sak som var bra med 480ES och det var framhjulsdriften, men det fattade inte folk då.
Så var det med det.
Jaha ?:-/ Då va vi där igen med "En kompis hade" :-O)
Jag vill inte framhäva 480-in som något av den bästa bil dom gjort utan den hade 850-in kanske aldrig blivit av eftersom det var just med 400-serien som Volvo tog sitt första steg mot framhjulsdriften.
Första serien av 480-modellen släpptes alldeles för tidigt och med en massa för Volvo obeprövad teknik så visst blev det fel där, men bilen uppdaterades hela tiden och blev lite av en provbänk för 850-serien och 400-serien blev ju som flera skriver här faktiskt riktigt ok bilar med tiden.
Jag själv har ägt och kört många tusen trevliga mil med både 440 och 480 inga större problem någonsin, inte fler än på dom andra Volvosarna som jag också haft.
480-in är defenitivt inte ett av Volvos största misstag utan en början på deras nya framgång med framhjulsdrift plus modern teknik som hängde med många år framåt.
Ett misstag som jag däremot tycker att Volvo gjort är att dom inte insåg fyrhjulsdriftens fördelar tidigare och då med tanke på hur bra det är i vårt klimat.