- fre 07 jun 2019, 11:36
#1320434
”Industrier kan välja att inte etablera sig här”
E.ON
Elförbrukningen i samhället bara ökar. Men det svenska elnätet klarar inte de ökande kraven.
Läget börjar bli akut, och det märks inte minst i Skåne.
Ystad kommun fick nyligen avslag på att utöka hamnen, eftersom elen inte räcker till. Kommunen vill även bygga nya handels- och industriområden tillsammans med 3 000 nya lägenheter, och bussarna i staden har precis elektrifierats. Därför skulle det kommunala energibolaget Ystads Energi behöva öka effekten från 48 till 55 Mwh de närmaste fem åren. Men bolaget har fått nej eftersom kapaciteten i elnätet inte räcker till.
– Det kan innebära att fler planer får läggas på hyllan, och att industrier väljer att inte etablera sig här, säger Jessica Fredson, talesperson på Ystad Energi.
Har fått säga nej till laddningsstationer
Malmö börjar också märka av kapacitetsbristen. Redan nu har Parkering Malmö fått nej till att sätta fler laddningsstationer för elbilar eftersom elnätet inte skulle klara av det.
Så jobbar E.ON för att öka kapaciteten i elnätet. Läs mer här!
Enligt E.ON är problemet att Svenska Kraftnät, som äger det rikstäckande nätet för el, inte kan föra över tillräckligt med el till det regionala nätet Skåne.
– Vi har alltså inte brist på el i Sverige utan brist på överföringskapacitet, säger Johan Mörnstam, vd på E.ON.
”Måste lyfta frågan på nationell nivå”
Kapacitetsbristen i Skåne blev aktualiserad redan när kärnkraftverket i skånska Barsebäck stängdes år 2005. Tanken var då att regionen skulle få el från annat håll, men lösningarna har blivit försenade och kommer inte vara på plats förrän tidigast 2028. Problemen har varit kända länge och accelererar bland annat som följd av energiomställningen och att vi får allt fler elfordon, men frågan har inte prioriterats av politikerna i Stockholm, menar Johan Mörnstam.
– Nu måste vi samla oss här i Skåne och lyfta upp frågan på nationell nivå så att processen kan snabbas upp, säger han.
Men han påpekar också att det på sikt inte kommer räcka med att bygga ut elnäten. Det krävs också en omställning i samhället där elen produceras närmare konsumenterna, lagras när det finns ett överskott, och att förbrukningen sprids ut jämnare över dygnet.
”Vi måste bygga in mer lokal elförsörjning”
E.ON har därför en rad forskningsprojekt på området, bland annat i samarbete med Malmö stad. I stadsdelen Sege Park ska ett gammalt mentalsjukhus byggas om till 800-900 lägenheter. Här ska lokal elproduktion med solceller testas tillsammans med eventuell lagring av el i bränsleceller och batterier. Per-Arne Nilsson är strateg på Miljöförvaltningen i Malmö och inblandad i projektet. Han menar att effektbristen i elnätet ofta ses som något elbolagen måste fixa, men att andra aktörer också kan hjälpa till.
Läs mer om det intensiva arbetet för att öka kapaciteten i elnätet.
– Vi måste bygga in mer lokal elförsörjning när vi utvecklar nya delar av staden. Fördelen är att vi då också blir mindre sårbara för störningar i det stora elnätet, säger han.
Han påpekar också att el blir avgörande för allt fler funktioner i samhället, och är en viktig del i klimatomställningen.
– Till exempel kommer en allt större del av trafiken i Malmö att drivas av el, och SJ har sagt att Malmö ska bli en knutpunkt för tågtrafiken till Europa. Det blir svårt om vi har problem med elförsörjningen, säger Per-Arne Nilsson.
Volvo C70 cab och XC60 ägare