Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
Hur har ni löst spänningsförsörjningen till denna kinahistoria? eller går den på ström ifrån bilen eller datorn?
Kan man på något vis göra någon loggning eller kika på in/ut-värden medans man kör? tänkte se vad som händer med gasspjällspotentiometern
samt tomgångsmotorn.. se hur spänningen/signalen förändras. Jag får när jag trycker på gasen inget direktsvar utan kan hacka/lagga till en sekund då man duttar på pedalen eller om man står
vid en cirkulation o ska skynda sig iväg då går det inte för bilen står still i en halv sekund till en sekund o då får man avbryta utkörningen från cirkulationen :)
håller man en jämn hastighet så smårycker bilen också.. inte mycket men man känner av det...

ska man krypköra så måste man ge en del gas annars om man endast använder kopplingen så går varvräknaren ner en hel del och då kompenserar bilen så varvräknaren går upp igen.. sen ner... o nästan så att motorn stannar :)

lite konstigt förklarat men.. tänkte om man med hjälp av denna diagnosenhet kan kolla upp olika värden.. eller måste man rent fysiskt gå in med multimetern o kolla på kontakterna?
av SubMarine
Orfeous skrev:Hur har ni löst spänningsförsörjningen till denna kinahistoria? eller går den på ström ifrån bilen eller datorn?
Kan man på något vis göra någon loggning eller kika på in/ut-värden medans man kör? tänkte se vad som händer med gasspjällspotentiometern
samt tomgångsmotorn.. se hur spänningen/signalen förändras. Jag får när jag trycker på gasen inget direktsvar utan kan hacka/lagga till en sekund då man duttar på pedalen eller om man står
vid en cirkulation o ska skynda sig iväg då går det inte för bilen står still i en halv sekund till en sekund o då får man avbryta utkörningen från cirkulationen :)
håller man en jämn hastighet så smårycker bilen också.. inte mycket men man känner av det...

ska man krypköra så måste man ge en del gas annars om man endast använder kopplingen så går varvräknaren ner en hel del och då kompenserar bilen så varvräknaren går upp igen.. sen ner... o nästan så att motorn stannar :)

lite konstigt förklarat men.. tänkte om man med hjälp av denna diagnosenhet kan kolla upp olika värden.. eller måste man rent fysiskt gå in med multimetern o kolla på kontakterna?
Ja enheten får ström från bilen när den är inkopplad. Det går även att koppla in en extern strömförsörjning men då måste man köpa en adapter själv, men det är en rätt vanlig kontakt till enheten. Du kan titta på data i realtid och även logga så att du får grafer på hur potentiometrarna står samt hur mycket gas du ger samtidigt etc, borde kunna hjälpa till i felsökningen en hel del.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Nu är det jag som behöver hjälp!
Min Kina DICE började plötsligt blinka rött på "Firmware status" mitt under drift. Efter detta kan jag inte kommunicera med bilen längre. Någon som råkat ut för detta och lyckas lösa det? :roll:
Jag gjorde inget märkvärdigt med burken när det hände, hade precis läst ur bilens "VIN".
Användarvisningsbild
av wissel
Någonstans i denna Monstertråd finns det info om hur du uppgraderar
din Dice, kanske helt enkelt via Volvos hemsida ? Men det är ju en del läsning där för att hitta men
kanske sökbart i tråden på "uppgradera Dice" ??
av Emilh
Det här är ju en tråd som levt rätt länge så första tråden är kanske inte så aktuellt längre.
Men är det någon som har bra tips på vart man kan köpa detta på senare tid? Ska passa en V70 2005, och bärbar med xp.
Det finns ju en hel uppsjö snarlika kinavarianter, och märker bara här i tråden att det varierar kraftigt om det funkar eller ej, det kanske kommer på köpet att de är svårinstallerat när det inte är original?
Användarvisningsbild
av Jackson75
wissel skrev:Någonstans i denna Monstertråd finns det info om hur du uppgraderar
din Dice, kanske helt enkelt via Volvos hemsida ? Men det är ju en del läsning där för att hitta men
Tack! Då var man glad igen! :D
Hittade i denna tråd länk till Volvo's eget firmware updateringsverktyg för DICE'n så nu blinkar den grönt igen! GÖÖÖÖÖÖÖTTTTTT!!!!!
Användarvisningsbild
av wissel
Emilh:
jag tror inte det är olika i Vida + Dicevarianterna men däremot är datorkunskapen
och ibland förmågan att läsa bruksanvisningarna rejält skiftande.
Har du en bärbar med XP som motsvarar de krav som anges så är det inga problem.
Många har försökt att installera på fel OS, inte kollat "patchen" trots att det står på varenda CD, dom med problem
har nästan uteslutande varit på grund av "bråttom" inte läst Readme filen osv.
Användarvisningsbild
av wissel
Jackson75 skrev:
wissel skrev:Någonstans i denna Monstertråd finns det info om hur du uppgraderar
Tack! Då var man glad igen! :D
Hittade i denna tråd länk till Volvo's eget firmware updateringsverktyg för DICE'n så nu blinkar den grönt igen! GÖÖÖÖÖÖÖTTTTTT!!!!!
Kul kul Jackson :-)
Användarvisningsbild
av Jackson75
wissel skrev:Emilh:
jag tror inte det är olika i Vida + Dicevarianterna men däremot är datorkunskapen
och ibland förmågan att läsa bruksanvisningarna rejält skiftande.
Har du en bärbar med XP som motsvarar de krav som anges så är det inga problem.
Många har försökt att installera på fel OS, inte kollat "patchen" trots att det står på varenda CD, dom med problem
har nästan uteslutande varit på grund av "bråttom" inte läst Readme filen osv.
Wissel +1
Jag fixade iordning en laptop som uppfyllde alla systemkrav och det var inga problem att installera rubbet.
Men det verkar som folk ändå försöker installera på Win 7 och Win 8 burkar.
av Andreasace
Jackson75 skrev:
Wissel +1
Jag fixade iordning en laptop som uppfyllde alla systemkrav och det var inga problem att installera rubbet.
Men det verkar som folk ändå försöker installera på Win 7 och Win 8 burkar.
Funkar bra på Win 7 om man använder Ultimate.
Dock så har dem flesta laptops med Windows 7 installerat Premium versionen, vilket inte fungerar.

Som svar till emilh.
Det finns skillnader i Dice varianterna.
En del kopior är rejält fulade med andra kretsar för att dra ner på priset och dessa är svårare att få igång.
Dem har inte upgraderignsbart Firmware och man kan bara använda den medföljande VIDA versionen, då den är fulad för att fungera med den enheten.
Dessutom så går dem även igång när man pluggar in dem i USB kontakten, vilket dem annars inte ska kunna göra.
Utseende är ingen skillnad, men oftast så ät dem mycket billigare än övriga kopior.

Jag har bra fungerande enheter på lager, men tar ett större pris för dem också av olika skäl
  • 1
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 241

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)