Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Vid tillfället låg det två bilar bakom mig som också blev stoppade, så dessa borde också blivit bötfällda och sen har jag hört av en bekant som kör budbil i Stockholm att polisen har stått och filmat på Sveavägen vid fler tillfällen så om dom följer samma linje som när dom tog in mig så är det nog ett antal som fått böter.
2444ever skrev:Har gjort lite research, hittade detta dokument: yada yada om detta
Här är några rader från dokumentet om de paragrafer som är relaterade till denna tråd - tror samtliga har citerats tidigare i olika inlägg:
Kod: Markera allt
I 3 kap. 61 § trafikförordningen sägs följande: ”Vid ett obevakat övergångsställe har en
förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller som just skall gå ut på övergångsstället”
Vidare står det i 3 kap. 5 § trafikförordningen: ”Förare som har väjningsplikt
skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.
Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering,
avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.” För gående
gäller följande enligt 7 kap. 4 § trafikförordningen: ”Gående som skall ut på ett
övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som
närmar sig övergångsstället”.
Skall man följa detta så står det ju solklart att poliserna inte läst lagen i detta fallet, för det första var ju inte tanten på väg över för hon stod ju å vänta på att trafiken på hennes sida skulle passera, enda felet görs eventuellt av bilisterna där, endast, för det andra och viktigast så 3 kap, 5§ står det ju tydligt, så tydligt man kan begära av lagtext, att man får åka om det inte uppkommer fara för den gående, solklart, case closed, finns inget att diskutera. Överklaga skiten och gör en samhällsmedborgerlig insats det måste bli ett slut på ogrundade trakasserier av bilister.
Berättade om denna tråden för en bekant idag och han bara skrattade.
Snackisen på hans jobb förra veckan var att hans kollega hade legat på motorvägen och sakta kört om en polisbil.
Han visste att det var en polisbil så hastigheten var inte för hög.
Ligger i vänsterfilen ett tag och går sedan in i högerfilen och då blinkar det blått och han blir stoppad.

Anledningen?
Han låg onödigt länge i vänsterfilen.
I övrigt var det tomt bakåt så han hindrade ingen.
sthlm skrev:Berättade om denna tråden för en bekant idag och han bara skrattade.
Snackisen på hans jobb förra veckan var att hans kollega hade legat på motorvägen och sakta kört om en polisbil.
Ligger i vänsterfilen ett tag och går sedan in i högerfilen och då blinkar det blått och han blir stoppad.

Anledningen?
Va? Hahaha.. Dom satt säkert i bilen och pratade sig fram till vad dom skulle skylla på för att stoppa honom.
Jag har kört om poliser i ganska sakta fart flera gånger när man kommit ikapp några som kanske kört 100-105km/h på motorväg. Va snopen man skulle bli om man blev stoppad då..

Fick han böta eller blev det bara tillsägelse? Vad blir man isåfall bötfälld för??
semmelman skrev:/.../Överklaga skiten och gör en samhällsmedborgerlig insats det måste bli ett slut på ogrundade trakasserier av bilister.
Håller helt med. Jag hade gjort det utan tvekan. Samhället har normalt bevisbördan. Det ska ju gälla även bilister som misstänks för förseelser eller brott. I detta fall går ordningsmakten hårt fram med luddiga anklagelser. Sedan är det tydligen upp till bilisten att bevisa att bilisten är oskyldig. Detta beteende från samhället/ordningsmakten måste stävjas.
joel80 skrev:
sthlm skrev:Berättade om denna tråden för en bekant idag och han bara skrattade.

Anledningen?
Va? Hahaha.. Dom satt säkert i bilen och pratade sig fram till vad dom skulle skylla på för att stoppa honom.
Jag har kört om poliser i ganska sakta fart flera gånger när man kommit ikapp några som kanske kört 100-105km/h på motorväg. Va snopen man skulle bli om man blev stoppad då..

Fick han böta eller blev det bara tillsägelse? Vad blir man isåfall bötfälld för??
Tror nog bara att det blev en tillsägelse.
Kanske var det så att dom kände igen bilen och ville jävlas lite för något som hänt tidigare, inte vet jag.

Backar vi 10år så skulle jag avfärda detta som "en historia" men idag så sker så mycket konstigt att jag inte tvivlar längre.
Någonstans kommer deras arbetssätt ifrån och det är sannolikt från en tjänsteman vid ett skrivbord som "fått en idé".

För att citera en polis som stoppade mig mitt i natten för rutinkontroll
-Det är pundare som kör volvo.

Gissa vad konstapeln själv rattade för märke....
av Lazy
Jag har pratat med många bekanta, vänner och vänners vänner (varav en polis och en bilskollärare) ang. detta och 75% av dessa tycker att jag ska ta upp det igen och bestrida de böter jag fick.

Då jag anser att min körning inte var någon fara eller hinder för tanten som inte börjat gått från andra sidan gatan.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards