Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Summum skrev:Men hur mycket premium var Mercedes E klass från slutet av 90 talet med dess rostproblem?
En s70 eller v70 från samma tid är i stort sett rostfria!
Men snälla , alla har haft problem för 10-20 år sedan med olika saker, nu talar vi om nya bilar byggda 2010.
Den enda Volvo modell som kan konkurrera lite med de tre stortyska är XC60, visserligen har X3 kommit som också tagit ett stort steg framåt.
Men ser vi på Audi A6, MB E-klass och BMW 5 serie jämfört med V70/S80 så har tyskarna sprungit ifrån med stormsteg. Problemet är att Volvon redan är efter tyskarnas modeller innan de nya modellerna som finns nu.
Skall Volvo konkurrera med V70/S80 så krävs det en ny modell och den borde komma redan 2011 annars hinner tyskarna komma med en facelift också.

Många vill påstå att det är förklarligt att det är så eftersom tyska premiummärken är sååååå mycket dyrare , jag håller med om att de är dyrare om man går in och specar och beställer en bil , men köper man en lagerbil så är priserna förvånatsvärt dumpade.
Det är intressant att se på bl.a Hedins Bil som säljer Mercedes bl.a som alltid har erbjudande på A,B,C,E klass och GLK med specialpaket där en Mercedes helt plötsligt ligger i samma prisläge som motsvarande Volvomodell.
Audi är nog dom som idagsläget ligger högst i pris om man ser till vilken utrustning som ingår i deras erbjudande.

Vad Volvo lever på idag är att deras tjänstebilserbjudande är ganska förmånliga., men där har också VW kommit med sin Passat som är ett mycket bra alternativ kostnadsmässigt.
av Amli
Steff 99 skrev: Vad Volvo lever på idag är att deras tjänstebilserbjudande är ganska förmånliga., men där har också VW kommit med sin Passat som är ett mycket bra alternativ kostnadsmässigt.
Sant. Just nya Passat tror jag kommer bli en svårt nöt för V70. En TDI 170 DSG 4-motion GT kostar från 306.800:-. Då ingår redan ganska mycket utrustning. Det är grymt mycket bil för pengarna skulle jag säga. Passat är förmodligen V70´s tuffaste konkurrent. Det är 2 bra bilar i ungefär samma prisklass.
Summum skrev:Men hur mycket premium var Mercedes E klass från slutet av 90 talet med dess rostproblem?
En s70 eller v70 från samma tid är i stort sett rostfria!
Suck. Jag talar om nuvarande Mercedes E-klass... :idea:

Sen hoppas jag folk förstår att t.ex. Steff99, Arese samt jag och en hel del andra här på forumet köper Volvo, skriver här på jagrullar.se men samtidigt har en nyanserad bild av våra egna köp och förstår att Volvo inte är världens bästa bil på alla punkter. Blir så fel så fel om man kliar varandras ryggar och snackar dumheter och är oärliga (som om Volvo t.o.m. är bättre än tyskarna på det mesta). Volvo är i min mening inte särskilt mycket närmare premiumbilarna nu än för tio år sedan och en framtid med Geely, tjaa...

Högt i tak och ris! och ros!! till våra Volvobilar samt andra märken (ofta BMW), Så Mycket Bättre.... som dom sjunger...
Senast redigerad av 1 supersonic, redigerad totalt 0 gånger.
av Tobbev
Nu är väl jag färgad eftersom jag jobbar på Volvo, men jag försöker vara objektiv när det gäller bilar. Detta tror jag är viktigt för att se vilka brister våra bilar faktiskt har.

I alla fall, jag körde en Passat för några veckor sedan, en 2.0TDI manuell, och jag måste säga att jag har svårt att se vad med denna bilen som är bättre eller ens lika bra som min egen V70. Några saker jag reagerade på är

1. Kopplingspedalen vibrerade med en amplitud på säkert 3cm

2. Dörrarna andas inte direkt kvalitet utan mer plåtburk. Det kändes som om varje dörr vägde 3 gram. Bakdörrarna kändes ännu sämre.

3. Inredningen tyckte jag kändes extremt plastig. Mittkonsollen kändes som att den skulle lossna om man drog lite i den.

4. Den kändes trängre i baksätet än V70 och sittdynan påminde mer om en platt soffa än ett bilbaksäte.

Sedan reagerade jag på att jag var tvungen att vrida på ett vred för att få belysning på instrumentpanelen, även om strålkastarna var tända. Detta vredet var jag sedan tvungen att vrida igen när jag parkerade bilen, annars så stod lyset på efteråt. Skall det vara så?

Denna bilen var 2 år gammal så det var ju inte den allra senaste modellen (som sägs mer vara ett facelift än en ny bil)

Jag åkte även med en taxichaufför nyligen i en Passat (gasvarianten), och han var allt annat än nöjd med bilen. Han sade att bilen var instabil på motorväg och drog väldigt mycket bränsle, upp mot 50% mer än specificerad.

Ta mina synpunkter som ni vill, men efter min dag med en Passat så försvann den från listan över de bilar jag skulle kunna tänka mig att köpa.
Och Passat är nog ändå en bättre bil för Volvo att jämföra sig med! Samt Skoda Superb, Saab, Opel mfl....

Då vinner Volvon mitt hjärta alla dagar i veckan. :roll:

Sen tycker jag Volvo är för dyra för vilken kvalitet man får och därför förstår jag mig inte på deras prisbild på framförallt V60.
av Steff 99
En stor del av de som har tjänstebil har bilen i tre år.
Man bryr sig inte, bara den fyller ens krav på storlek och ha ett utseende som passar.
Framförallt så skall det kosta så lite som möjligt, eftersom Passaten också finns med gasdrift så är den ett väldigt starkt alternativ.
Den nya Passaten(faceliftade) har enligt testrapporter tagit några steg framåt, där med närmat sig V70 än mer.

En ny V70 behövs och inte bara en facelift.
V/S60 är ett steg i rätt rikning, den känns konkurrens kraftig just nu innan nya 3 -serien och faceliftade C-klassen är presenterad.
av Tobbev
Steff 99 skrev: Vad Volvo lever på idag är att deras tjänstebilserbjudande är ganska förmånliga., men där har också VW kommit med sin Passat som är ett mycket bra alternativ kostnadsmässigt.
Jag har lite svårt att se att Volvo lever på svenska tjänstebilserbjudande när 9.4% av volvos totala försäljning i år är bilar sålda till juridiska personer i Sverige. Eller menar du tjänstebilserbjudande på global nivå?

Mvh
Tobbe
av Steff 99
Tobbev skrev:
Jag har lite svårt att se att Volvo lever på svenska tjänstebilserbjudande när 9.4% av volvos totala försäljning i år är bilar sålda till juridiska personer i Sverige. Eller menar du tjänstebilserbjudande på global nivå?

Mvh
Tobbe
Som ordspråken låter ; som "fan" läser bibeln. tittar du hur fördelningen är på antalet sålda V70 till juridiska person alt . privat personer hitills i år så är det över 50% som går till det förstnämda ...i Sverige är väl bästa att tillägga.
av Tobbev
Var hitttar du statistik per bilmodell? Bil Sweden redovisar bara per tillverkare.

Över 50% är tjänstebilar ja, men så är det för de flesta märken i Sverige.

Här är ett urval av andel till juridiska personer.

audi 78% juridiska
BMW 78.9%
Mercedes 76.3%
Saab 78%
Lexus 77%
VW 68.3%
Volvo 69.3%

Jag förstår faktiskt fortfarande inte hur volvo "lever på" svenska tjänstebilserbjudande.
av Tobbev
I mitt tidigare inlägg är 9.4% alltså av totalt antal bilar sålda i världen.

Av alla bilar Volvo har sålt i år har 13.6% sålts i Sverige.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17

Finns ingen vettig anledning att tanka E5 / 98 f&o[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]