Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
XC90_Executive skrev:Frågan är om Saaben går att köra på dom siffrorna i verkligheten med 180hk. Dvs när man inte gör 0-60km/h på 23 sekunder eller vad det nu är EU-cykeln.
0-70 km på 20 :)

Svaret är, självklart inte. Diesel gynnas av litet effektuttag och dessutom tas långt ifrån all effekt ut ur 180 hästars motorn. Är det inte konstigt att Saabs (andra tillverkare också för den delen) klenare motorer har samma förbrukning i EU körcykeln? Bluff och bog. Värst av allt är att miljöklassningen baseras på detta.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
mojja skrev:Vilken bil klarar EU-cykeln om man kör den som normalt folk?
Har en V50 DRIVe Summum (inte S/S) i familjen. Senast förra veckan körde jag, två barn i barnstolar och två vuxna en 25-milstripp blandad körning. Motorväg, landsväg och stadsköring. Med tanke på "lasten" körde jag försiktigt. Slutade på 0,43l/mil.
av Linqid
XC90_Executive skrev:
mojja skrev:Vilken bil klarar EU-cykeln om man kör den som normalt folk?
Har en V50 DRIVe Summum (inte S/S) i familjen. Senast förra veckan körde jag, två barn i barnstolar och två vuxna en 25-milstripp blandad körning. Motorväg, landsväg och stadsköring. Med tanke på "lasten" körde jag försiktigt. Slutade på 0,43l/mil.
Angående nya 9-3 TTiD så framstår inte 0,45 l/mil som någon fantasisiffra för mig. Vi har haft våran i ca 2 år nu och den dra under sommarhalvåret runt 0,55-0,60 och under vintern ca en halv dl mer beroende på klimat. Ska erkänna att vi inte alltid mäter vid pump, men försöker att göra det regelbundet. Största diffen jag mätt upp var +13 % (från 0,69 till 0,78 l/mil, när snökaoset var som värst och man knappt kom ut från gatan.. ;-//), oftast har dock diffen legat på runt +5 % vilket inte är så mycket att orda om.

Då den till största del rullar i och runt Göteborg med omnejd och sällan körs längre sträckor är vi jättenöjda med förbrukningen. Körs dessutom ofta med en del lådor och annat tyngande i bagaget (tjänstebil) - lägg där till att det sitter 235/45-17 på sommardäcken och är gen 1 av motorn (som pinnar på rätt bra).

0,43 l/mil under din tripp är även det riktigt imponerande med tanke på lasten.
av Lövet
MattiasD skrev: Svaret är, självklart inte. Diesel gynnas av litet effektuttag och dessutom tas långt ifrån all effekt ut ur 180 hästars motorn. Är det inte konstigt att Saabs (andra tillverkare också för den delen) klenare motorer har samma förbrukning i EU körcykeln? Bluff och bog. Värst av allt är att miljöklassningen baseras på detta.
Nu sitter du väl och ljuger lite mer än vanligt? Det är SAMMA körcykel så varför skulle en diesel gynnas mer? Vadå tas långt ifrån all effekt ur motorn? Om det finns något som gynnas så är det etanolbilar som klassas som miljöbilar utan att köras i någon cykel alls. Förstör inte den här tråden också med ditt etanolpladder! Den här tråden är för bilar som på riktigt är effektiva.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Min erfarenhet är att många motorer som är extremt snåla oftast har ett stort spann i sin förbrukning, kör man snällt och fint så får man låga siffror, kör man normalt så kommer inte sällan både upp i och över förbrukningen för "normala motorer".

Min drar inte i närheten av de angivna siffrorna, men å andra sidan så spelar det nästan ingen roll hur jag kör, så lyckas jag inte pressa upp förbrukningen procentuellt lika mycket som jag lyckats med på någon av alla mina tidigare bensinare!

Vill påpeka att detta inlägg inte på något sätt är för att propagera för diesel, utan tanken är att man ska fundera över och testa hur den "supersnåla" bilen beter sig vid riktig körning innan man låter sig luras av tryckta siffror på ett papper!

Tror på inget sätt att EU-körcykeln är ett bra sätt att jämföra olika motorer på grund av att olika motorkonstruktioner är byggda för att vara som mest effektiva vid vissa belastningar, vissa har tur och lyckas pricka rätt i testet, medan andra inte gör det. Och hur det sen ser ut i verkligheten är ju något helt annat!
av mojja
Variosboy skrev:Min erfarenhet är att många motorer som är extremt snåla oftast har ett stort spann i sin förbrukning, kör man snällt och fint så får man låga siffror, kör man normalt så kommer inte sällan både upp i och över förbrukningen för "normala motorer".

Min drar inte i närheten av de angivna siffrorna, men å andra sidan så spelar det nästan ingen roll hur jag kör, så lyckas jag inte pressa upp förbrukningen procentuellt lika mycket som jag lyckats med på någon av alla mina tidigare bensinare!

Vill påpeka att detta inlägg inte på något sätt är för att propagera för diesel, utan tanken är att man ska fundera över och testa hur den "supersnåla" bilen beter sig vid riktig körning innan man låter sig luras av tryckta siffror på ett papper!

Tror på inget sätt att EU-körcykeln är ett bra sätt att jämföra olika motorer på grund av att olika motorkonstruktioner är byggda för att vara som mest effektiva vid vissa belastningar, vissa har tur och lyckas pricka rätt i testet, medan andra inte gör det. Och hur det sen ser ut i verkligheten är ju något helt annat!
Kan inte annat än att hålla med. Min förra v50 d5 manuell kunde jag köra hur som helst med och aldrig och då menar jag aldrig snittade jag över 10l/100km,

Då har jag även bränt hela tankar soppa på autobhan på 4 h i den högsta tillåtna hastigheten vänsterfilen tillåtiit vilket aldrig brukar vara under 170km/h och oftast 200-230 km/h mätarfart.

Vilken bensinare med 180hk/400 nm klarar av detta? Eller etanol bil för den delen?
Användarvisningsbild
av isak
där har du en rejäl poäng mojja finns inga ottomotorer som överhuvudtaget kan konkurera! sen får BF FF ägare leva i sin tro.
Isak
av Lövet
520d 184hk med 120g/km lanserad: http://www.automotorsport.se/artiklar/a ... o2-utslapp

0-100km/h 8,4s och topp 231hk. Nu börjar det finnas hopp på riktigt om miljöbilarna :twisted:
av Lövet
Sannolikt flyttas den ju neråt var som. Men känns ändå bra att miljöbilarna börjar få sån effekt att man inte behöver lida när man åker i dem. Om 520d ED har 184hk så borde det också finnas utrymme för en mer tjänstebilsanpassad 518d runt 160hk för trevliga pengar.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]