Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falstaff
andreas_lofgren skrev:Nej, jag tror inte man köper Volvo för att man bara vill ha Volvo. Jag tror att de flesta köper Volvo för att den uppfyller ett visst antal krav till ett visst pris.
Jag går alldeles frivilligt från BMW 320d till S60 D3. Jag vill verkligen ha en Volvo denna gång, vi får väl se om 3 år om jag tycker samma sak.
andreas_lofgren skrev:Nej, jag tror inte man köper Volvo för att man bara vill ha Volvo. Jag tror att de flesta köper Volvo för att den uppfyller ett visst antal krav till ett visst pris. Därmed finns det alltid en bil som är bättre om man diskuterar en viss egenskap isolerat.
Givetvis är det så. Allt i livet är ju en kompromiss.
Falstaff skrev:
andreas_lofgren skrev:Nej, jag tror inte man köper Volvo för att man bara vill ha Volvo. Jag tror att de flesta köper Volvo för att den uppfyller ett visst antal krav till ett visst pris.
Jag går alldeles frivilligt från BMW 320d till S60 D3. Jag vill verkligen ha en Volvo denna gång, vi får väl se om 3 år om jag tycker samma sak.
Kände precis samma sak. Köpte en S60 för jag hellre ville ha det som det ser ut just nu. Och detta framför allt eftersom Volvon är ny och känns fräsch. BMW 3xx börjar kännas gammal och det kommer en ny modell ganska snart. Och då blir den nya 3 serien man i så fall köpt gammal väldigt fort så att säga. Även om jag fortfarande tycker den håller måttet på utsidan. Dock anser jag den börjar kännas gammal på insidan och ganska trång på förarplats.

Hade det varit omvänt så hade det troligen blivit en BMW. Även om jag då förmodligen fått göra avkall på saker som jag idag hade råd med i Volvon som kanske helskinn eller VOC med SMS värmaren osv. BMW har ju en högre "vill ha" faktor så är det ju bara. Men allt är en kompromiss som jag skrev tidigare.

Och den här direkt jämförelsen blir ju egentligen onödig då tyskarna är snäppet vassare rakt igenom. Men dom kostar också ett snäpp mer. Och kurvan på prisökningen blir betydligt brantare ju mer utrustning man plockar på. Och är man lite bortskämd med det som jag är så blir det väsentligt dyrare. Även om vissa anstränger sig i det längsta att bevisa motsatsen.
av Lövet
MagnusVäxjö skrev: Och är man lite bortskämd med det som jag är så blir det väsentligt dyrare. Även om vissa anstränger sig i det längsta att bevisa motsatsen.
Jag håller med om det mesta du skriver, men just den sista biten är inte alldeles självklart. Det beror lite grann hur man räknar men kollar du exempelvis en 3-serie mot S60 med "normal" utrustning så är det inte alls säkert att det blir billigare med Volvo under en 3 års period. Många här är pigga på att jämföra listpris mot listpris men verkligheten är väldigt annorlunda när det gäller åtminstone BMW. Några andra som just nu kör riktigt prisvärda bilar är Mercedes med sina Business+ paket. Räknar jag exempelvis C-klass 220CDI mot S60D3 med samma utrustning ligger de nästa helt lika.
PalmE skrev:Jag tycker det är ni som är Audi/BMW/Merca-frälsta som tar upp jämförelsen med Volvo! Man köper väl en Volvo för att man vill ha just en Volvo? Man går ju inte och lägger 300-500k på en Volvo när man egentligen vill köra BMW tex? Fattar inte folk som ska vara hobbysäljare åt tex BMW och försöka snacka över folk från andra märken till deras sida... ?:-/ ?:-/ ?:-/
Det där håller jag verkligen inte med om. Hobbysäljare? Absolut inte, tror mer det sticker i ögonen på vissa som inte har råd att lägga till de där extra 50-100 tusen det kostar att åka riktig premiumvagn. Återigen, Volvo försöker men ligger år efter år ett snäpp efter tyskarna(främst).

Sen finns det alltid de som har pengar och väljer Volvo för att de just vill det,fine! de är dock för få till antalet och därför har Volvo inte under 2000-talet inte nått säljmålen (hur många hundratusen bilar var det nu igen?).

Jag kör som sagt både en XC60 och BMW 5-serie och älskar Volvon nu på vintern! BMW är överlag en bättre bil men när det snöar så! :mrgreen:

Vilken härlig tråd detta blev! Många inlägg och högt i tak samt respekt för varandras bilval, för det mesta i alla fall :wink: !
Jag kanske är en av få som köper en Volvo för att jag vill ha en då. Tycker att helheten är kanon.

Kör andra märken med (bl.a nya BMW) men har valt att köpa Volvo. Dock lite mer ovanliga specar.
XC90_Executive skrev:Jag kanske är en av få som köper en Volvo för att jag vill ha en då. Tycker att helheten är kanon.

Kör andra märken med (bl.a nya BMW) men har valt att köpa Volvo. Dock lite mer ovanliga specar.
Ovanliga? Dyra!! :mrgreen: :-)-)
Användarvisningsbild
av PalmE
supersonic skrev:
PalmE skrev:Jag tycker det är ni som är Audi/BMW/Merca-frälsta som tar upp jämförelsen med Volvo! Man köper väl en Volvo för att man vill ha just en Volvo? Man går ju inte och lägger 300-500k på en Volvo när man egentligen vill köra BMW tex? Fattar inte folk som ska vara hobbysäljare åt tex BMW och försöka snacka över folk från andra märken till deras sida... ?:-/ ?:-/ ?:-/
Det där håller jag verkligen inte med om. Hobbysäljare? Absolut inte, tror mer det sticker i ögonen på vissa som inte har råd att lägga till de där extra 50-100 tusen det kostar att åka riktig premiumvagn. Återigen, Volvo försöker men ligger år efter år ett snäpp efter tyskarna(främst).

Sen finns det alltid de som har pengar och väljer Volvo för att de just vill det,fine! de är dock för få till antalet och därför har Volvo inte under 2000-talet inte nått säljmålen (hur många hundratusen bilar var det nu igen?).

Jag kör som sagt både en XC60 och BMW 5-serie och älskar Volvon nu på vintern! BMW är överlag en bättre bil men när det snöar så! :mrgreen:

Vilken härlig tråd detta blev! Många inlägg och högt i tak samt respekt för varandras bilval, för det mesta i alla fall :wink: !

För mig handlar det inte om att ha råd, hade jag velat ha en "premiumvagn" hade jag köpt det och för mig sticker det inte alls i ögonen vad folk kör omkring i.
Sen prioriterar inte jag körglädje när jag köper bil, när jag vill köra för att det är roligt tar jag hojen! Det kan ingen bil matcha i körglädje ändå! :mrgreen:
av viktore
XC90_Executive skrev:Jag kanske är en av få som köper en Volvo för att jag vill ha en då. Tycker att helheten är kanon.

Jag kör också Volvo "frivilligt", fn S40N T5. En bekant har en BMW 325ci e90 som jag både kört och åkt en del. Bilarna skiljer sig på många områden, men jämfört med hans bil har jag aldrig ångrat mitt bilköp.
I mitt tycke är BMWn en snyggare bil och har bättre inredningskvalitet, och den tappar mot Volvon på högtalarsystem och motor.

Volvo kostar generellt mindre än tyskarna men bortsett från prisfördelen finns det också - tro det eller ej, fall där en Volvo är mer attraktiv än en premiumtysk.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 17
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER