Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Nått är ju fel om ni inte får fullt i behållaren! /handhavande fel eller en produkt som inte kan nå tillräckligt vakum.
av *pettson*
CarMan skrev:Nått är ju fel om ni inte får fullt i behållaren! /handhavande fel eller en produkt som inte kan nå tillräckligt vakum.
Ja nåt är fel, men inte på produkten, mest bara att du inte förstår hur man använder den typen av utrustning trots att jag beskrev.
Nödvändigheten för efterfyllning hänger på vart dunken står. Står den i nivå med bilen så går det ända upp. Står den över bilen så kan det rinna över och står den på golvet så blir det inte riktigt fyllt utan måste toppas. Vilket är det man eftersöker om man vill att utrustningen ska kunna användas oövervakad.
Men här har du bruksanvisningen.

1.Montera vakuummeterenheten med gummiadaptern
i påfyllningsöppnningen. Stäng (vrid medurs)
kulventilen på vakuumgeneratorn. Anslut
vakuumgeneratorn till vakuummeterenheten.
Anslut vakuumgenerator till tryckluftnätet (5,5 - 12 bar /
80 - 175 psi)
2. Öppna (vrid moturs) kulventilen på vakuumgeneratorn
Låt vakuumgeneratorn arbeta tills max. vakuum
uppnåtts (vakuumeterns visarnål i grön/vitt fält)
Stäng (vrid medurs) kulventilen för att avbryta
vakuumeringen.
3. Koppla ifrån vakuumgeneratorn från vakuummeterenheten
Koppla ifrån vakuumgeneratorn från
tryckluftnätet.
Vänta ca. 20 sekunder. Om
vakuumnivån bibehålls så är systemet tätt och kan
återfyllas
4. För ner sugslangen in behållaren med kylarvätska.
Stäng kulventilen och anslut sugslangen till vakuummeterenheten
Öppna kulventilen och kylarvätskan
sugs in i kylsystemet. När vakuummetern ej
längre visar något vakuum, så är systemet fyllt. Stäng
kulventilen, demontera vakuummeterenheten och
om nödvändigt efterfyll till maxnivå.
Montera locket på kylsystemet innan motorn startas.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har inte läst bruksanvisningen till min volvo orginal produkt. Men det blir fult trots att behålaren alltid står på golvet.
Då är det nog så att den produkten du andvänder inte orkar nå tillräcklig med vakum (vilket i sin tur kan bero på någr saker)

för lågt luft flöde på kompresorn, eller otätt kylsystem, om det nu inte är så att produkten i sig inte är "felbyggd"
av Cox
Vilken tur att ni kom igång trodde det inte skulle bli någon pump duell i kväll :D
Tror att det börjar bli dags att redovisa era + samt minus poäng snart :)

//Cox
Användarvisningsbild
av CarMan
Cox skrev:Vilken tur att ni kom igång trodde det inte skulle bli någon pump duell i kväll :D

//Cox

det kan nån annan fär göra.
jag har startat tråden i syfte att visa att det inte är vanligt med motor ras, vilket jag också fått fram. har frågat föreu o även i denna tråd. (med undantag av pettson) så är det ingen på forumet som sett ett motor ras på en sån här motor, orsakat av en vatten pump.

För er andra som inte hängde med på Pettson s lista, så kan vi samanfatte den med ett enda ord Vitblockare, vilket fler här på forumet andvänder som ord för denna motorfalmilj.
av Cox
CarMan skrev:
Cox skrev:Vilken tur att ni kom igång trodde det inte skulle bli någon pump duell i kväll :D

//Cox

det kan nån annan fär göra.
jag har startat tråden i syfte att visa att det inte är vanligt med motor ras, vilket jag också fått fram. har frågat föreu o även i denna tråd. (med undantag av pettson) så är det ingen på forumet som sett ett motor ras på en sån här motor, orsakat av en vatten pump.

För er andra som inte hängde med på Pettson s lista, så kan vi samanfatte den med ett enda ord Vitblockare, vilket fler här på forumet andvänder som ord för denna motorfalmilj.
Du skall inte ta illa vid dig, denna duell tycker jag är ganska rogivande och ganska rolig att läsa.
Personligen skulle jag inte byta pump vid kamremsbyte. Vet inte om det verkligen behövs på min bilmodell . Men glappar inte pumpen så varför byta den ?

//Cox
Användarvisningsbild
av Nexus
vetten skrev:Eller snälla moderator :???: LÅS tråden innan den spårar ur ännu mer :-O)
Här låses inget .En är för en emot byte .Bättre ha det i en tråd än stängigt tjaffsa om detta i sprida trådar :wink:
Användarvisningsbild
av vetten
Grammse skrev:
vetten skrev:Eller snälla moderator :???: LÅS tråden innan den spårar ur ännu mer :-O)
Här låses inget .En är för en emot byte .Bättre ha det i en tråd än stängigt tjaffsa om detta i sprida trådar :wink:
Jo det är väl bäst att låta Mr CarMan få sista ordet i den här sandlådan eftersom han ALLTID måste ha sista ordet och det även om han har fel dom flesta gångerna. Som jag skrev tidigare så är det synd/fegt att han inte törs tala om i eller på vilken ort han har sin verksamhet (men det är ju frivilligt) så att åtminstone jag slipper råka ut för att en sak som ska göras enligt manualen INTE tydligen blir gjort.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kan man inte sammafatta tråden såhär:

Det är ovanligt med motorhaveri på grund av trasig vattenpump på de flesta motorer.
Det är i sammanhanget ganska billigt att byta vattenpump när ändå allt är bortplockat (som vid ett kamremsbyte) = kostnads och krångelbesparande i längden, ÄVEN om motorn inte tar den minsta skada om pumpen rasar så är det ju trist med ett extra verkstadsbesök och kanske bogsering..
Vill man få pumpen bytt kommer INGEN verkstad ställa sig på tvären och säga: Nääääää, det får du inte!
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]