Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Bara jag som reagerar med ren avsky mot km-skatt?
Alltså, i mitt huvud är det nästan prio ett att motverka det. Skulle ärligt talat rösta på vad som helst för att slippa undan. Hur i hela världen kan man tycka det är en väg framåt?
Motivera det med rättvisa? Isåfall hoppas jag att de lägger en analys på vad mer som behöver rättvisa...
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Kilometerskatten kommer gälla alla bilar oavsett drivmedel. Man kommer inte motverka ökningen av miljövänligare fordonsflotta genom att lägga en skatt på enbart bilar med eldrift.
Instämmer. Men efter övergångsfasen, när fossilbränslet är borta, kommer bl.a. batteribilarnas beskattning öka för att bibehålla de totala skatteintäkterna från transportsektorn. Detta oavsett eventuella avräkningar man skulle kunna göra t.ex. för minskad lokal miljöpåverkan i städer. Vilken typ av beskattning som då ska gälla är inte huvudfrågan, det kommer man kunna att lösa. Man kommer alltid att se till att skatteintäkterna bibehålls (minst). Där råder inget tvivel från min sida.
Användarvisningsbild
av Jallemet
TommyP86 skrev:Bara jag som reagerar med ren avsky mot km-skatt?
Alltså, i mitt huvud är det nästan prio ett att motverka det. Skulle ärligt talat rösta på vad som helst för att slippa undan. Hur i hela världen kan man tycka det är en väg framåt?
Motivera det med rättvisa? Isåfall hoppas jag att de lägger en analys på vad mer som behöver rättvisa...
Det är illa, kommer det ens att vara lönt att pendla till jobbet?

5800:-/mån kostar bilen inkl. allt.
Jag får tillbaka 7:-/mil i reseavdrag.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Alltså rent kronor och ören-mässigt tror jag vi alla kommer klara tak över huvudet. Det är medt grejen. Det ska alltid vara så jävla solidariskt och utjämnande, men inte när det direkt gynnar höginkomstagare med tillgång till pendeltåg och bussar var 10 minut. Jag bor 200m från en järnvägsstation, 200 meter från en busstation och har stadsbussar både hit och dit. Däremot kommer jag från en plats där så inte är fallet. Å andra sidan sponsrar jag inte svenska staten med en krona i skatt, så jag aktar mej från att sura för mkt.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
joel80 skrev: lör 02 feb 2019, 10:47 Kilometerskatten kommer gälla alla bilar oavsett drivmedel. Man kommer inte motverka ökningen av miljövänligare fordonsflotta genom att lägga en skatt på enbart bilar med eldrift.
Varför är det så självklart? Fossilbilar har ju redan skatt baserat på hur långt man kör inbakat i drivmedelspriset. Varför krångla till det med eftermonterad utrustning med tillhörande administration när effekten skulle bli densamma som justerad drivmedelsskatt?
Det som driver kravet på km-skatt på elbilar är ju problemet med att beskatta drivmedlet med punktskatt.
Att beskatta per km tar dessutom bort incitamentet att göra energisnåla bilar.
Användarvisningsbild
av Camel
TommyP86 skrev:Bara jag som reagerar med ren avsky mot km-skatt?
Jag anser också att det är fel väg. Det blir en skatt på fri rörlighet. Jag gillar inte att gå i koppel. Dessutom kommer det att slå mycket hårt ekonomiskt åt dem som inte vill gå i de styrandes ledband och tränga ihop sig i städer. Man kan ju tänka sig olika former av kompensation för dem som drabbas hårt. Men då blir det ännu flera lappar i det stora skattetäcket. Med ökade administrativa kostnader och krångel som följd.

Även om man bor på landet måste man ju kunna transportera sig på vettigt sätt till arbete, skola, affären, etc. Jag bor strax utanför en mindre stad där det finns kollektivtrafik. Men så ser det inte ut på landet. Där är bilen ett nödvändigt transportmedel. Jag kommer nog aldrig att flytta in till en stor stad. Jag ser bara nackdelar med sådan livsstil. Jag trivs när det finns utrymme att röra sig på. Hela Sverige ska leva. Inte bara området kring Rosenbad.
av Lövet
joel80 skrev:
Jallemet skrev:Eftersom subventioner inte fungerar i det långa loppet så kommer vi att bli skattade åt "rätt" håll.
Bonus - Malus kommer reglera sig själv.. Den är självfinansierad och ju färre malus-bilar som säljs desto lägre kommer gränsen för när man får bonus bil för att sen minskas i summa även för rena elbilar. Så dom sa innan införandet i allafall...
Det där är en spännande diskussion. Just nu är bonus-malus oerhört överfinansierat vilket skapat en trevlig skatteintäkt. Kommer man låta den ens sjunka ner till 0? Tyvärr är jag rädd att man kommer vänja sig vid det överskottet och "justera" skatterna redan innan man nått +-0.
av Okalettos
Om man nu vill ha km-skatt bara för en viss typ av bilar, t ex elbilar, så är det ju bara att koppla bilprovningens avlästa mätarställning till skatteverket åsså får man en klumpsumma att betala som man kan välja att delbetala med låg avgift.. Klart!
Jag har ingen aning men, men hur lätt är det att trixa med mätarställningen på dagens bilar egentligen..??
Jag inbillar mig att det inte är så himla lätt och framförallt är jag övertygad om att de allra flesta varken skulle göra sig besväret eller för den delen ta risken om det blir dryga böter vid upptäckt..
eller för den delen ta risken att det blir något knas med bilen vid eventuellt misslyckat mätarfiffel..

Utöver dryga böter vid "en dom" så kan bilen få en anmärkning hos transportstyrelsen som vem som helst kan se vid sökning på regnummer, som man ju gärna gör inför ett bilköp ;).

Och för att inte sparka på dem som bor i "glesbygd" så bör de få ett visst skatteavdrag per mil i deklarationen utöver "resor till och från jobbet", kopplat till just den aktuella bilen såklart.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Då återstår det ju bara att definiera "glesbygd". Det finns ju många som bor relativt nära storstäder men som är beroende av privat transport. För många är kollektivtrafiken orimlig sänkning av levnadsstandarden.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Japp, en 70-minuters pendlingsväg (enkel, för att förtydliga inför eventuella kollektivtrafiks-läsare) resulterar inte sällan i sisådär 3 timmar och 47 minuter.
Sen tillkommer förstås förskole-körning.

Kollektivtrafiken är jättebra, när den körs där många bor på samma ställe. På landsbygden är den på nåder, de senaste 10 åren har man dessutom plockat en stor del av buss-stoppen pga säkerhet, och tågstoppen pga tidsvinster.
Lägg ytterligare därtill att det vi diskuterar är landsbygd, där ”populistiska” partier på många håll redan är socialt accepterade, och har en stor röstandel.

Upplagt för röstfiske.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 21

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]