Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
En välsignelse för säkerheten, kundnöjdheten och den allmänna adrenalinnivån vore ju om man snabbt enades om hur en elbil ska kunna kopplas till laddning. "en förlängningssladd som inte tillhandahållits av Tesla"... :shock: Vad menas? Vi vill väl inte ha mobilladdarkaoset från 90-tal/tidigt 2000 -tal upprepat på våra kommande miljoninvesteringar i elbilar? Standard borde vara ett oavvisligt krav, dvs möjligheten att trycka i 230/400 VAC i bilen genom nån standardkontakt måste finnas och säkerhetsövervakning ska sitta i fordonet (överladdningsskydd etc). Eventuell specialkontakt för snabbladdning kan få vara en bonus, såklart. Men jag ser framför mig hur det blir; endast original laddkabel kan användas, à 10 kSEK för 5 m, annars gäller inte garantin...
Inget nytt. Besudlar man en bil med 3p kringutrustning och den sedan brinner är det obönhörligen ditt fel, om så det beror på blixtnedslag. Så har det varit i all tid.
Säkerligen dålig kontakt i nån elanslutning i samband med laddning.
Personen i fråga kan ju ha använt en för tunn kabel också. Vanliga skarvkontakter man köper på typ ICA är ju som sytrådar, och inget jag skulle vilja pumpa flera flera ampere igenom.

Men jo visst är det så, så fort det finns något som inte är standard så är det det som är felet och inget annat.
Sen om det är ett par handskar i handsfacket spelar ingen roll, det är ändå det som var osaken till branden eller andra fel :roll:

Det känns ju dock lite olustigt med en bil som kan börja brinna när som helst hemma, även om risken är relativt liten.
En fossil-driven bil kan man ju iaf vara tämligen säker på att den inte börjar brinna av sig själv hemma i garaget :roll: Jag har nog aldrig ens hört talas om ett sånt fall...
Samma säkerhet gällande el i övrigt som ligger till grund för stt dom skriver det om skarvsladdar. Vanliga "ica-sladdar" som folk har hemma lämpar sig inte för att köra 16A genom. Jag har använt skarvsladdar när jag laddat, men då haft rejäla kablar (2.5mm) och vetat om att det funkar. Första gångerna jag använde den förlängningakabeln jag kört med var jag också och kännde på den och kontakten ett par gånger i timmen för att se så det inte blev varmt.

När det gäller bilbränder så har tydligen 5st tesla brunnit av olika anledningar... Av 100 000 sålda.

Det är 50 ppm. Såg siffror på biöbränder i svergie (som i och för sig var 10 år gamla) men 1000-2000ppm är tydligen siffrorna för hur många "vanliga" bilar som brinner per år.. Dock ger det inte aftonbladets journalister lika mycket ståpäls som när en elbil brinner. :)
Jovisst är bilbränder mer vanliga hos fossil-drivna bilar, ingen diskussion om den saken.... Men hur många av dom 1000-2000ppm började spontant brinna parkerad i garaget? :P

Men jag tycker nog tesla ska se över sin laddsäkerhet... En kabelbrand mellan uttag och bil borde inte få hela bilen att fatta eld. Dels är(eller ska iaf) ju vägguttaget avsäkrat, och dels BORDE det finnas säkringar tidigt från intaget på tesla-bilen.
Men 5 av 100k bilar, trots låg %, tyder ju ändå på att överbelastningsskyddet på teslan inte håller måttet, och något som kan och bör förbättras.
Men man vet ju inte vad som tagit eld.. än så länge är det väl bara spekulationer? Det snackades om extrautrustning i bilen ju.. inverter och sånt... laddar man t.ex fel utrustning med inverter med rak sinusvåg kan man råka ut för otrevligheter.
av rid54
Ska elbilarna någonsin bli "var mans egendom" så lär det ju bli krav på att man ska kunna ladda dem "hemma". För att hantera vanlig hushållsel (230/400 V) finns utrustning, som är mer eller mindre lämpad, men jag har inte antytt att man skulle knyta ihop hemmaladdningskablar på egen hand utan kunskap, jag menar att om man köper en standardkabel med trefashandske för 16 A så ska det vara helt OK att ladda sin elbil med den, dvs man borde inte behöva en "Teslamärkt" kabel (eller vad det nu kan vara för märke). Troligen blir det väl dock Apple-lösningen där varje fabrikat ska hitta på nån egen dyr variant för att det inte ska bli tjafs om nåt händer (behöver ju inte vara brand, kan ju var nåt annat som strular).

Att "fossilbilar" brinner det hör man ju talas om, men att de brinner utan att nån avsiktligt påskyndar detta (eller nån klåpare gör nåt riktigt dumt) är nog inte särskilt vanligt. Men troligen finns lite produktutveckling kvar att göra med laddsystemen, men det är inte så konstigt. Även andra fordonsslag har batteri-/elproblem... tänk Dreamliner...
Ah.. du menar så.. Men det finns många kablar från tredjepart som är lämpade för sån laddning. Alltså CEE eller Typ2-kablar... Jag har köpt från tredjepart då Volvo tar rejält betalt för sina, och så länge man använder kablar anpassade för just elbilsladdning kan jag aldrig tänka mig att man skulle kunna få problem med försäkringsbolaget eller så om nått mot förmodan skulle hända.

Jag har köpt några från evconnect.se
Nej absolut.. Men en 10m 2.5mm klarar 16A bra.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS