Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Lockis skrev:
Camel skrev:
Lockis skrev:
-Elöverföring Norr-Söder är utbyggd. Men kapaciteten behöver utökas då behovet är större.
Inte bara därför. När man lägger ner kraftporoduktion med stora generatorer som tillhandahåller svängmassa och kan hantera reaktiv effekt så minskar överföringskapaciteten i sig så även denna måste ersättas. Inte bara själva bortfallet av produktionen. Idealism styr planeringen av landets elenergiförsörjning. Helt utan konsekvenstänk. Allt blir ett lapptäcke. Vi hade ett av världens bästa elenergisystem som vi nu monterar ned. Vi gör det sämre klimatmässigt och sämre säkerhetspolitiskt med allt större beroende av utlandet både effektmässigt och teknikmässigt.
Min kommentar gäller inte elproduktionen.
Min kommentar gäller enbart att man ville utöka kapaciteten.
Jag förstod det. Men jag ville bara påpeka att Sydvästlänken (som jag antar att du menar) ännu inte kunnat komma upp i sin nominella kapacitet beroende på att under tiden som den projekterades och byggdes, har elproduktionen förändrats och nya flaskhalsar skapats. Ett litet exempel på att överblick saknas i energipolitiska beslut.

Lockis skrev: Gällande kärnkraften som jag antar att du förespråkar, så kan det vara en långsiktig lösning. Men det löser inte problemen idag.

Mer Sol, Vind och vatten som stöttas upp av kärnkraft hade gjort susen. Men, nu verkar höger politikerna inte ens vilja investera i annat än just kärnkraft... Så då sitter vi fast.
Vi hade en gång ett av världens bästa elenergisystem. Både klimatmässigt och säkerhetspolitiskt. Nu monteras detta ned. Klimategenskaperna försämras. Beroendet av utlandet ökar. Orsakerna till detta är många, bl.a. att vissa utesluter teknikslag på känslomässiga grunder som vi så väl behöver.
Att vi sitter där vi sitter beror på en mängd ogenomtänkta beslut utan ordentliga konsekvensanalyser de senaste decennierna.

Man ser tydligt de säkerhetspolitiska problemen när vi i väst är beroende av t.ex. Putins gas. Det gör att Putin räknar med fortsatta inkomster och Tyskland tvekade länge på att gå med på sanktioner när Ryssland startade krig mot Ukraina. Nu har Tyskland gått med på vissa sanktioner, dock ännu inte mot de banker där betalning för gasleveranser sker vad jag vet. Inte bara gasberoendet som är ett problem. Drivmedelspriserna påverkas. Även elpriserna påverkas. I går importerades t.ex. 1400 MWh/h elenergi från Ryssland till Finland. Bara för att vi i väst inte ens klarar av vårt eget energibehov. Med goda inkomster för Putin.
Senast redigerad av 2 Camel, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Camel
Lockis skrev:
VolvoB20 skrev:
....Om jag går till en Läkare, Advokat, Elektriker osv förutsätter jag att det har utbildning, klarat prov och har erfarenhet.

Något som verkar saknas helt hos de som styr landet.
Vilket betyder att du kunde blivit politiker. Du verkar ju ha åsikter om saker, precis som politiker. Jag gissar dessutom att du kanske inte har utbildning på alla ämnen? Så du borde då, enligt din egen slutsats inte uttala dig?
Jag håller med VolvoB20 i många av hans åsikter. jag anser att han identifierar verkliga problem och inkonsekvensen i många av de politiska besluten. För min egen del har jag gett upp möjligheten att jobba politiskt i de frågor som engagerar mig eftersom mina åsikter inte passar in i PK samt att jag vill hålla mig till verkligheten. Dessutom råkar jag ha kunskap i de frågorna och det skrämmer många. Man blir bara uppgiven hur illa det är ställt i vissa av dagens politiska läger. Vill dagens politiker ta ansvar för huvudorsakerna till dagens höga drivmedelspriser? Nej. Man skyller på kriget. Cyniskt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: ons 09 mar 2022, 13:52 Vilket betyder att du kunde blivit politiker. Du verkar ju ha åsikter om saker, precis som politiker. Jag gissar dessutom att du kanske inte har utbildning på alla ämnen? Så du borde då, enligt din egen slutsats inte uttala dig?
Det är skillnad på att uttala sig och att faktiskt vara den som styr och bestämmer över 10 miljoner människor i landet. I Sverige finns det en lag som heter yttrandefrihet. Det innebär att man får uttala sig och ha en åsikt. Men det betyder inte att man automatiskt får bestämma över andra människor eller tvinga på dem sin sin åsikt.

Ska man förtjäna att styra över landet och befolkningen tycker jag att man ska ha utbildning, erfarenhet och långsiktigt perspektiv och konsekvenstänkade av sin beslut. Något jag tycker saknas totalt i dagens populistiska och kortsiktiga styrande.
Användarvisningsbild
av Camel
Börserna stiger och oljepriset faller idag. Om detta håller i sig ska det bli intressant att se om drivmedelspriserna sänks i morgon lika snabbt som man höjt dem.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Steffe3 skrev:
VolvoB20 skrev:
Steffe3 skrev: ons 09 mar 2022, 09:09 Ja, man vet inte om man ska skratta eller gråta längre....
Sossar och MP skrattar hela vägen till statens kassakista.
Så är det, tyvärr kan man inte skylla sig själv heller, eftersom jag inte röstat på dom Bild
Dito

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Lockis
Camel skrev:
Lockis skrev:
VolvoB20 skrev:
....Om jag går till en Läkare, Advokat, Elektriker osv förutsätter jag att det har utbildning, klarat prov och har erfarenhet.

Något som verkar saknas helt hos de som styr landet.
Vilket betyder att du kunde blivit politiker. Du verkar ju ha åsikter om saker, precis som politiker. Jag gissar dessutom att du kanske inte har utbildning på alla ämnen? Så du borde då, enligt din egen slutsats inte uttala dig?
Jag håller med VolvoB20 i många av hans åsikter. jag anser att han identifierar verkliga problem och inkonsekvensen i många av de politiska besluten. För min egen del har jag gett upp möjligheten att jobba politiskt i de frågor som engagerar mig eftersom mina åsikter inte passar in i PK samt att jag vill hålla mig till verkligheten. Dessutom råkar jag ha kunskap i de frågorna och det skrämmer många. Man blir bara uppgiven hur illa det är ställt i vissa av dagens politiska läger. Vill dagens politiker ta ansvar för huvudorsakerna till dagens höga drivmedelspriser? Nej. Man skyller på kriget. Cyniskt.
Dagens höga drivmedels priser beror ju delvis på kriget. Att svenska kronan blivit sämre och att oljepriset gått upp gör sitt. Sen är skatterna en stor del absolut, men det är ju för att skatterna drivs upp då råvaran blir dyrare. är 25% skatt så är det ju ändå 5kr skatt om det kostar 20kr jämfört med 2.5kr om det kostat 10kr.
I danmark kostar t.ex Diesel 16.40 DKK. 23,58 SEK för en liter diesel. då valutan är kass just nu också. Skulle jobbat i Danmark, varit bra löneökning på det ;)
av Lockis
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 09 mar 2022, 13:52 Vilket betyder att du kunde blivit politiker. Du verkar ju ha åsikter om saker, precis som politiker. Jag gissar dessutom att du kanske inte har utbildning på alla ämnen? Så du borde då, enligt din egen slutsats inte uttala dig?
Det är skillnad på att uttala sig och att faktiskt vara den som styr och bestämmer över 10 miljoner människor i landet. I Sverige finns det en lag som heter yttrandefrihet. Det innebär att man får uttala sig och ha en åsikt. Men det betyder inte att man automatiskt får bestämma över andra människor eller tvinga på dem sin sin åsikt.

Ska man förtjäna att styra över landet och befolkningen tycker jag att man ska ha utbildning, erfarenhet och långsiktigt perspektiv och konsekvenstänkade av sin beslut. Något jag tycker saknas totalt i dagens populistiska och kortsiktiga styrande.
Yttra dig bäst du vill. Finner det bara ironiskt att du som inte är utbildad har åsikter på hur man ska lösa sagda problem, utan utbildning. Samtidigt som du anser att de som styr idag inte är kompetenta pga avsaknad utbildning...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lockis skrev: ons 09 mar 2022, 16:03
Camel skrev:
Lockis skrev:
Dagens höga drivmedels priser beror ju delvis på kriget. Att svenska kronan blivit sämre och att oljepriset gått upp gör sitt. Sen är skatterna en stor del absolut, men det är ju för att skatterna drivs upp då råvaran blir dyrare. är 25% skatt så är det ju ändå 5kr skatt om det kostar 20kr jämfört med 2.5kr om det kostat 10kr.
I danmark kostar t.ex Diesel 16.40 DKK. 23,58 SEK för en liter diesel. då valutan är kass just nu också. Skulle jobbat i Danmark, varit bra löneökning på det ;)
Jag tankade för typ den pengen här i Stockholm igår :-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
Det är ju dethär vi glällspikar har sett ska komma. Då riktar jag den kommentaren först till Derank som verkar väldigt tyst för tillfället. Det svider i "pungen" för oss alla och det är inte kul att köra 2 mil för ca 50 kr då min S80 T6 drar litern/mil. Snart är det billigare och köpa 1liter på bolaget. Ack ack ack...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: ons 09 mar 2022, 16:05
VolvoB20 skrev:

Yttra dig bäst du vill. Finner det bara ironiskt att du som inte är utbildad har åsikter på hur man ska lösa sagda problem, utan utbildning. Samtidigt som du anser att de som styr idag inte är kompetenta pga avsaknad utbildning...
Jag är i alla fall civilingenjör och har läst extra biologi, ledarskap och ekonomi, jag har jobbat hela livet med att utveckla lösningar och att leda stora grupper. Försöker dessutom alltid söka fakta bakom påståenden och åsikter.

Det är ju trevligt att du i alla fall trycker att vi har kompetenta politiker som tar bra och långsiktiga beslut med sin djupa kompetens. Som när man tex efter några veckor på jobbet ska ta beslut om långtidslagring av kärnavfall tex och då kan ösa av sin enorma erfarenhet man skaffat sig när man jobbat länge och fördjupat sig i ämnet..
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 93

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC